CFO pod lupou: Pavel Hofrichter, výkonný ředitel společnosti ČMIS

16. 4. 2025

Sdílet

Pavel Hofrichter, výkonný ředitel společnosti ČMIS
Autor: ČMIS
Seriál CFO pod lupou tentokrát položil otázky panu Pavlovi Hofrichterovi, výkonnému řediteli společnosti ČMIS.

Pane Hofrichtere, jaká je Vaše současná role v organizaci a jaké jsou Vaše hlavní zodpovědnosti?

Působím jako jednatel společnosti ČMIS. V praxi to znamená, že zodpovídám za finance, HR, obchod, technické oddělení i marketing. Můj klíčový úkol je zajišťovat, aby byla společnost profitabilní a zároveň nabízela služby, které klientům reálně pomohou růst. Finance a obchod tak propojuji s každodenními procesy v IT. Ve zkratce jsem v roli výkonného ředitele, jehož hlavním účelem je zajistit profitabilitu firmy a dlouhodobou udržitelnost podnikání.

Pavel Hofrichter, CEO společnosti ČMIS

Pavel Hofrichter je od roku 2014 CEO společnosti ČMIS, kde nese zodpovědnost za klíčové oblasti jako HR, obchod a finance. Zaměřuje se na strategické směřování firmy a budování trvalých obchodních vztahů se zákazníky, kteří se na něj často obracejí i při řešení důležitých strategických otázek. Současně připravuje IT rozpočty a finanční plány, aby každý projekt odrážel konkrétní potřeby dané firmy. V oblasti lidských zdrojů klade důraz na výběr talentovaných lidí a jejich další rozvoj.

Jaký největší problém v současnosti vidíte ve Vaší práci?

Neřekl bych, že nás trápí vyloženě „problém“, spíše vidím spoustu příležitostí k vylepšení. Jednou z našich priorit je další rozvoj obchodního týmu. Generální ředitel Václav Svátek i já se sice do obchodních aktivit zapojujeme velmi intenzivně, ale díky poměrně dlouhému prodejnímu cyklu chceme postupně rozšířit kapacity a posílit roli ostatních obchodníků. Tím reagujeme na rostoucí poptávku, a zároveň zajišťujeme, aby nové zakázky i péče o stávající klienty nestály jen na úzkém okruhu lidí, ale staly se sdílenou kompetencí celého týmu.
  Z pohledu provozu nebo také technické části byznysu se posouváme od tradičního, zakázkového IT květší míře automatizace. Klienti od nás očekávají škálovatelná řešení, která jim ušetří desítky nebo stovky hodin manuální práce. S tím souvisí i změna myšlení (mindsetu) jak na naší straně, kde chceme procesy zrychlit a zefektivnit, tak na straně firem, jež musejí investovat do seniorních IT expertů, kteří rozumějí jak technologiím, tak byznysové logice.
  Z hlediska HR klademe důraz na vyhledávání špičkových talentů, kteří spojují hlubokou technickou odbornost se schopností jednat s vysoce postavenými manažery na straně klientů. Právě tato kombinace strategického myšlení, profesních znalostí a komunikačních dovedností je u nás vysoce ceněná. Proto stále hledáme rozdílové lidi na seniorní úrovni, kteří dokážou řešit složité problémy a zároveň prezentovat možná řešení top managementu firem.
  Další výzvou je cíleně vyhledávat společnosti, které mají značný byznysový potenciál. Často jim chybí jasná IT strategie nebo seniorní odborníci, a přitom dosahují miliardových obratů.Naším cílem je proto takové firmy oslovit. Chceme navíc zvýšit povědomí o ČMIS jako o spolehlivém partnerovi, který dokáže pomoci s efektivní modernizací IT a odemykáním nových příležitostí

Jaké jsou podle Vás největší příležitosti a výzvy, které vaše organizace v současnosti má?

Klientům pomáháme s migrací do cloudu – někteří využívají řešení od velkých hráčů, jako jsou Azure, AWS nebo Google Cloud. My jim navrhujeme IT architekturu postavenou na reálných potřebách. Hybridní multicloud vnímáme jako základní přístup – pomáháme určit, co je výhodné provozovat v public cloudu, co u nás v ČMIS a co případně kombinovat. Klientům zároveň transparentně ukazujeme, že se u velkých poskytovatelů mohou setkat s nečekaným nárůstem nákladů o 30% a více. Pomáháme jim tyto výdaje ohlídat a navrhujeme řešení tak, aby pro ně bylo skutečně výhodné. Zakládáme si na tom, že klientovi dodáváme kvalitně navrženou IT infrastrukturu, která mu dlouhodobě dává smysl – technicky i byznysově. Velkou příležitost vidím také vautomatizaci procesů, která klientům dokáže ušetřit desítky až stovky hodin. Tím získáváme více kapacity pro naše stávající klienty i pro rozšiřování portfolia nových projektů.
  Na trhu vidím velkou příležitost k růstu, a to nejen organicky, ale i formou akvizic menších IT firem. Zaměřujeme se na společnosti s obratem do 100milionů korun, které mají 20–40 zkušených zaměstnanců a jistou odbornost či specializaci, což perfektně doplňuje naše služby. Z pohledu produktového portfolia také silně posilujeme oblast networkingu, síťových služeb a IT bezpečnosti.

CFO pod lupou

CFO pod lupou

Autor: Depositphotos

Projekt magazínu CFOworld, který představí finanční ředitele z různých oborů. Cílem projektu je i medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti. Detaily najdete na konci textu.

Jaké jsou Vaše hlavní strategie a nástroje pro zvyšování ziskovosti, snižování nákladů?

Na první místo stavíme automatizaci – ať už jde o technickou správu IT, nebo interní procesy. Vytváříme vlastní R&D oddělení, které se bude soustředit právě na to, jak uvolnit ruce našim specialistům a umožnit jim věnovat se vysoce kvalifikované práci, zatímco rutinu zvládnou nástroje.
  Druhou klíčovou strategií je efektivní správa infrastruktury: obnovujeme ji každé dva až tři roky, abychom udrželi nízké provozní náklady a vyhnuli se zbytečným výdajům na údržbu a energii. Vzhledem k tomu, že mzdy tvoří zhruba 30% nákladů, licence dalších 30% a zbytek je všechno ostatní“, je pro nás klíčové chytře využít všechny kapacity. Nejde jen o šetření, ale o to, aby ti nejlepší lidé dělali tu nejnáročnější práci, která má pro klienta i pro firmu největší přidanou hodnotu.
  Třetí prioritou je pečlivé vyladění a vzájemné propojení našich stávajících systémů – CRM, ERP, ticketovacích nástrojů a procesního řízení – do jednoho kompaktního celku. Tím získáme větší přehled a lepší kontrolu nad zakázkami, financemi a kapacitami. 

Čím je podle Vás vaše společnost atraktivní, čím oslovuje zájemce a trh?

Zakládáme si na silné technické expertize a osobních vztazích s klienty. Nemáme v nabídce jeden univerzální produkt, místo toho vždy analyzujeme konkrétní potřeby dané firmy a navrhujeme pro ni nejvhodnější IT infrastrukturu. Spolupracujeme s významnými hráči ze-commerce a retailu, jako je Rohlík, Košík nebo Sportisimo. Ti oceňují, že jsme s nimi v neustálém kontaktu a umíme jim podrobně vysvětlit návratnost investic do IT od disaster recovery až po cloudové služby. Díky naší energii a vzájemné důvěře s klienty se můžeme opřít o řadu úspěšných projektů, které dokládají naše silné reference.

Přijímáte umělou inteligenci (AI) pozitivně a začínáte ji využívat, jste zastánci zaběhlých principů a AI zatím u vás není na programu dne?

AI vnímáme jako významnou příležitost kdalšímu zefektivnění naší práce, nicméně kjejímu nasazení přistupujeme cíleně srozvahou. Zvažujeme využití AI například v helpdesku nebo obchodu, ale klíčovým kritériem pro nás je, aby takové řešení přinášelo reálné úspory a mělo praktický přínos. Věnujeme se proto primárně oblastem, kde AI prokazuje vysokou přidanou hodnotu, zatímco jinde využíváme osvědčené metody. Fungujeme vlastně v takovém hybridním režimu.

Jak vnímáte roli ESG ve vaší firmě?

ESG je pro nás téma, ke kterému se stavíme pozitivně. Samozřejmě máme na paměti i praktické dopady – například každé dva až tři roky obměňujeme servery, abychom snižovali energetickou náročnost. Tím šetříme náklady a zároveň omezujeme dopad na životní prostředí. Do budoucna chceme implementovat další opatření, která nám pomohou být ještě efektivnější a udržitelnější, ale zároveň budou mít reálný přínos pro byznys.

Logo CMIS

Jaké zaměstnanecké benefity nabízíte?

Jako benefit ve firmě máme 24 000 Kč v benefitních bodech, které lze utratit za vzdělávací kurzy, sport či volnočasové aktivity. Valná část našich techniků má k dispozici služební auto a parkování, což nebývá tak časté, ale je to prakticky nezbytné pro rychlé výjezdy k zákazníkům. Nechybí klasika jako Multisport karta, jídlo a pití na pracovišti a různé formy školení na míru. Velmi si vážíme lidí, kteří s námi spolupracují dlouhodobě, a proto odměňujeme pětiletá a desetiletá pracovní výročí mimořádnými prémiemi. Současně u nás funguje variabilní složka mzdy napříč celou společností.

Jste pro zavedení eura v České republice, nebo jste pro zachování koruny jako platidla? 

Osobně zůstávám poněkud konzervativnější. Vzhledem k aktuální geopolitické a ekonomické situaci mi dává smysl udržet si flexibilitu vlastní měny. Zejména proto, že my sami hodně obchodujeme v dolarech a s eurem zatím nejsme ve vztahu většinové měny.

Děkujeme za rozhovor!

Zúčastněte se i vy!

Pokud pracujete ve finančním managementu, jsou otázky dostupné i pro vás a rádi je uveřejníme. Za tím účelem stačí napsat žádost volnou formou a odeslat na adresu: milan.loucky@iinfo.cz. Následně obdržíte návod a otázky. Více o projektu CFO pod lupou naleznete v tomto článku.