Jsem CFO ve společnosti OKsystem, české rodinné IT firmě s dlouholetou tradicí. Zaměřujeme se na tvorbu informačních systémů pro státní správu i soukromý sektor, vývoj podnikových personálních systémů a školení v oblasti IT. Zodpovídám za oblast financí, ekonomiky, nákupu a controllingu. Jako členka představenstva se zároveň podílím na strategickém řízení společnosti, kde se zaměřuji na finanční plánování, efektivní alokaci zdrojů a podporu růstu firmy v dynamickém IT prostředí.
Zuzana Hofová, CFO, OKsystem
Zuzana Hofová vystudovala obor mezinárodní ekonomické vztahy na Vysoké škole ekonomické v Praze. Do společnosti OKsystem nastoupila v roce 2000 jako finanční účetní na ekonomickém oddělení. V dalších letech působila ve funkci vedoucí ekonomického oddělení a od roku 2016 pracuje na pozici CFO. Ve svém volném čase ráda sportuje – hraje tenis, volejbal, běhá a lyžuje.
Jaký největší problém v současnosti vidíte ve Vaší práci?
Jsme IT firma, naší hodnotou jsou hlavně zaměstnanci, potřebujeme mít ty správné lidi na správných místech. Dlouhodobým problémem je nedostatek schopných a kvalifikovaných lidí za rozumné peníze.
Jaké jsou podle Vás největší příležitosti a výzvy, které vaše organizace v současnosti má?
Umělá inteligence – AI, technologické změny, digitalizace procesů. Snažíme se tyto příležitosti a trendy nejen využívat, ale jako IT firma chceme být v těchto oblastech lídry.
CFO pod lupou

Projekt magazínu CFOworld, který představí finanční ředitele z různých oborů. Cílem projektu je i medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti. Detaily najdete na konci textu.
Jaké jsou Vaše hlavní strategie a nástroje pro zvyšování ziskovosti, snižování nákladů?
V OKsystemu se soustředíme na zvyšování ziskovosti a efektivity prostřednictvím optimalizace interních procesů a digitalizace. Jelikož naše hlavní náklady tvoří ty personální, které nelze jednoduše snižovat, zaměřujeme se na efektivní využívání lidských zdrojů a na zjednodušování administrativních a provozních činností. Investujeme do automatizace, implementujeme moderní nástroje pro řízení projektů a správu komunikace, což nám umožňuje ušetřit čas a zamezit chybám.
Čím je podle Vás vaše společnost atraktivní, čím oslovuje zájemce a trh?
Jsme česká stabilní IT firma, nabízíme zaměstnancům účast na zajímavých projektech. Zakládáme si na osobním přístupu, dobrých mezilidských vztazích a otevřené komunikaci. Nejsme korporát, přes svou velikost 500+ zaměstnanců si zachováváme rodinnou atmosféru.
Přijímáte umělou inteligenci (AI) pozitivně a začínáte ji využívat, jste zastánci zaběhlých principů a AI zatím u vás není na programu dne?
AI a strojové učení aktivně využíváme jak v našich interních procesech (například při onboardingu), tak hledáme smysluplné cesty, jak je uplatnit v našich projektech. V loňském roce jsme založili OKlab, interní výzkumné centrum a líheň inovativních nápadů, které se zaměřuje na vývoj právě v oblasti AI a robotiky. V lednu 2025 jsme se stali členem České asociace umělé inteligence.
Jak vnímáte roli ESG ve vaší firmě?
Oblast udržitelnosti a sociální zodpovědnosti je pro naši firmu důležitá. ESG vnímáme jako indikátor zdraví dané firmy. V oblasti životního prostředí se snažíme optimalizovat spotřebu energie, využíváme cloudové prostředí jak pro vlastní provoz, tak pro systémy klientů, ve vozovém parku máme elektroauta, ekologicky likvidujeme technické vybavení, instalujeme fotovoltaiku na firemní budovu atd. Jsme aktivní i v sociální oblasti – podporujeme vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, máme školicí centrum, které ročně proškolí i stovky našich zaměstnanců, spolupracujeme s neziskovými organizacemi. V neposlední řadě vnímáme potřebu péče o zaměstnance – ať už formou flexibilní pracovní doby, nebo jejich celkové duševní a fyzické pohody, které se snažíme maximálně vycházet vstříc.
Jaké zaměstnanecké benefity nabízíte?
Nabídka benefitů je u nás opravdu pestrá. Nabízíme pět týdnů dovolené a až pět dní volna navíc, tzv. OKdays, příspěvek na stravování, na penzijní připojištění, zaměstnanci mohou využívat firemní kantýnu, parkovat v našich garážích, využívat MultiSport kartu, jazykové kurzy, firemní snídaně, večeře, společenské a sportovní akce. Dbáme i na udržování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem. Po odeznění covidu řada technologických firem vrací zaměstnance zpět do kanceláří. Naši zaměstnanci mají po dohodě s vedoucím stále svobodu volby odkud pracovat, pokud to jejich pracovní náplň umožňuje. Je pro nás ale důležité, aby se týmy setkávaly i naživo. Osobní kontakt a přirozený brainstorming v kanceláři považujeme za nenahraditelný.
Děkujeme za rozhovor!
Zúčastněte se i vy!
Pokud pracujete ve finančním managementu, jsou otázky dostupné i pro vás a rádi je uveřejníme. Za tím účelem stačí napsat žádost volnou formou a odeslat na adresu: milan.loucky@iinfo.cz. Následně obdržíte návod a otázky. Více o projektu CFO pod lupou naleznete v tomto článku.