David vs. Goliáš v éře AI. Startupy drtí datová a infrastrukturní převaha technologických gigantů

Sdílet

AI, umělá inteligence
Autor: Shutterstock
Dominance technologických gigantů, jako jsou Microsoft, Google, Amazon nebo IBM, poškozuje prostředí pro startupy zaměřené na umělou inteligenci. Ty čelí nerovné konkurenci a musí cílit jen na úzce vymezené trhy. Tito hráči stavějí na výhodě svých rozsáhlých ekosystémů a vytvářejí integrované AI platformy, které startupům výrazně komplikují cestu k uživatelům i investorům, píše ve svém komentáři expert na AI a ředitel české společnosti elevaty.ai Zdeněk Valut.

Ač se zdálo, že v první fázi velcí hráči spíše zaspali, nyní jednoznačně konsolidují atraktivní funkce a řešení do integrovaných platforem. To vše pod jejich správou a pohodlně na jenom místě.

Komplexní řešení bez nutnosti hledat jinde

Firmy jako Microsoft či Google začleňují AI asistenty přímo do každodenních nástrojů typu Office 365 či Google Workspace. Uživatelé tak získávají výkonné nástroje bez potřeby doplňkových aplikací. K dispozici jsou i pokročilejší AI agenti, kteří jsou předpřipraveni pro konkrétní účely ve firmách, jako je HR, finance nebo třeba obchod.

Outstream Placeholder

V nabídce jsou také různé modely, z nichž lze vybírat, a stavět tak řešení přímo na míru v chráněném prostředí. Startupy, které přicházejí s dílčími AI funkcemi, aplikacemi, nebo automatizacemi, často zjišťují, že jejich řešení jsou snadno replikovatelná, nebo již součástí širších produktových balíků velkých hráčů.

Datová a infrastrukturní asymetrie

Další překážkou je nerovný přístup k datům a infrastruktuře. Velké technologické firmy disponují rozsáhlými datovými sadami a vlastními výpočetními kapacitami – včetně vlastního hardwaru a on-premise řešení.

Češi udávají směr. Tuzemské firmy vedou v regionu CEE v adopci umělé inteligence Přečtěte si také:

Češi udávají směr. Tuzemské firmy vedou v regionu CEE v adopci umělé inteligence

Pro organizace je navíc velmi pohodlné využít stávající cloudové řešení, které mají již zavedené a prověřené, jako je velmi často například Microsoft Azure, nebo Google Workspace. Startupy bez těchto zdrojů často nemohou konkurovat v rozsahu, bezpečnosti ani výpočetní síle. Případně složitě napojují data do jejich řešení, přičemž musí řešit bezpečnost a správnou kategorizaci.

Mnohé perspektivní startupy se tak stávají cílem akvizic, čímž dochází k dalšímu posilování tržní koncentrace. Tato konsolidace snižuje diverzitu na trhu a posiluje monopolizační tendence v oblasti AI.

Zákazníci čím dál častěji preferují AI řešení v prostředí, které již znají a důvěřují mu – zejména pokud jde o bezpečnostní standardy. Velké cloudové platformy nabízejí integrovanou ochranu dat, šifrování a škálovatelnost, na kterou samostatné startupy často nedosáhnou. Zvýhodňuje to tedy velké hráče na trhu, naopak ti menší ztrácejí potenciální klienty.

Cyber25

Cestou je specializace, inovace a etika

V tomto prostředí se startupy musí zaměřit na obtížně replikovatelné specializace, cílit na úzce vymezené trhy a budovat inovace nad rámec obecných AI funkcí. Úspěch může přinést také orientace na etické aspekty využití umělé inteligence, interoperabilitu a transparentnost.

Miliony za licence? Čeští IT manažeři hledají úspory a zvažují únik z amerických platforem Přečtěte si také:

Miliony za licence? Čeští IT manažeři hledají úspory a zvažují únik z amerických platforem

Místo soupeření na poli všeobjímajících platforem by se měly zaměřit na budování jedinečných hodnot v specifických oblastech, které jsou pro velké hráče málo atraktivní – tam, kde nevidí dostatečný tržní potenciál nebo se jim nevyplatí investovat čas a zdroje. Právě v těchto opomíjených oblastech mohou startupy využít svou flexibilitu, rychlost a blízkost ke komunitě. Pokud se jim podaří propojit technologickou hloubku s autentickým porozuměním potřeb cílových skupin, mohou v tomto prostoru nejen přežít, ale také vytvářet nové standardy.