AI a datová analýza
Umělá inteligence rychle mění budoucnost, zejména v maloobchodě. Firmy využívají AI k predikci poptávky, zpracování dat a lepšímu plánování, což zlepšuje rozhodování a efektivitu. Digitalizace dat odhaluje nové příležitosti. AI řídí robotické systémy pro skladování a manipulaci se zbožím. Automatizovaná kontrola kvality s kamerami detekuje vady a nesprávnou manipulaci, říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.
Generativní umělá inteligence bude stále více ovlivňovat retail a e-commerce. Velké jazykové modely budou používány pro prezentaci na webu, psaní popisků, odpovědi na dotazy zákazníků a doporučování produktů dle preferencí. „AI umožní lépe poznat zákazníky a vytvářet personalizované nabídky,“ říká Ruslan Skopal, CEO Trenýrkárna.cz.
Důraz na kybernetickou bezpečnost
V roce 2025 bude důraz na posílení kybernetické bezpečnosti a ochrany dat v maloobchodu a e-commerce. Firmy budou upřednostňovat pokročilé bezpečnostní protokoly, jako je vícefaktorová autentizace a end-to-end šifrování. Cloudové technologie umožní lepší řízení přístupu a efektivnější provoz, což zajistí spolehlivost a bezpečnost procesů a budování důvěry s klienty.
Tlak na udržitelnost
Udržitelnost je jedním z klíčových a dlouhodobých trendů. Tento trend je podporován nejen legislativními požadavky a standardy ESG, ale také mladšími generacemi, pro které se stává zásadním tématem. „Spotřebitelé stále více dbají na původ zboží, jeho obaly, místo výroby a případný dopad výroby na místní komunity. Udržitelnost již není pouze otázkou nefinančního reportování, ale také významným faktorem při rozhodování o nákupu a může se stát životním stylem. Jedním z trendů bude eliminace prodeje balených vod a plastových obalů obecně. Některé evropské obchodní řetězce začaly usilovat o snížení množství jednorázových obalů a nabízejí službu doplňování čisté pitné vody do speciálních barelů u svých prodejen,“ uvádí Jaroslav Žák ze společnosti BWT.
Roboti nejen zefektivní procesy, ale pomohou také splnění norem ESG
ESG již není záležitostí pouze velkých korporací. Brzy se bude týkat i malých a středních podniků včetně zástupců maloobchodu a e-commerce. K tomu mohou přispět například robotická řešení v oblasti údržby čistoty maloobchodních prostor. „Firmy budou hledat způsoby, jak minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a splnit nové evropské normy, což zahrnuje zlepšování pracovních podmínek pro své zaměstnance. K tomu mohou přispět například robotické úklidové systémy, které mohou snížit spotřebu vody, chemikálií, energií a také množství produkovaného odpadu,“ uvádí Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Omnichannel
Obchodníci se budou snažit dále zlepšovat kompatibilitu platforem prodeje, protože to zákazníci požadují. Ať už jde o e-shop, kamenný obchod, mobilní aplikaci, sociální média nebo jiný prodejní kanál, všechny musí být sladěny a vzájemně se doplňovat. Omnichannel formát služby umožňuje zákazníkovi nakupovat kdykoli, kdekoli a jakkoli, poskytujíc stejnou kvalitu, rychlost a pohodlí. Prodejci pak mohou díky sběru dat napříč platformami lépe analyzovat preference a potřeby zákazníků, a nabízet jim personalizované a relevantní nabídky, doporučení a zážitky.
Optimalizace Last Mile Delivery
Prodejci ve spolupráci s logistickými firmami budou muset neustále vylepšovat doručovací procesy a zkvalitňovat zákaznickou zkušenost. S rostoucím významem e-commerce se optimalizace poslední míle doručení stává zásadním úkolem. Pro zkrácení doby dodání budou vznikat menší skladovací prostory v blízkosti zákazníků, odkud budou zásilky expedovány. Navíc sdílené logistické platformy umožní firmám spojovat své síly a optimalizovat přepravu.
České řešení Battswapp eliminuje prodlevy elektrovozidel v rozvozu potravin výměnou baterií za nabité. Tento tříminutový proces umožňuje autům okamžitě pokračovat. Rohlík.cz již tento systém využívá.
Energetické úspory a snížení závislosti
Tlak na udržitelnost a nezávislost bude sílit, a spotřebitelé i firmy budou preferovat ekologické možnosti. Do roku 2025 se očekává, že maloobchodní společnosti začlení udržitelné postupy, jako je sledování emisí a používání nízkoemisních vozidel. Technologický pokrok a klesající náklady na fotovoltaiku umožní maloobchodu využívat vlastní energetické zdroje. Do roku 2030 by většina nových skladů a velkých prodejen mohla mít moderní řešení výroby a skladování energie, čímž sníží náklady a zvýší odolnost vůči výkyvům na trhu. Inteligentní systémy řízení s umělou inteligencí mohou optimalizovat nabíjení a vybíjení baterií podle historických dat a aktuálních cen, jak uvádí Pavel Bursa ze společnosti Resacs.