Tento článek přináší shrnutí názorů a zkušeností lídrů z různých odvětví – od technologických inovací, strategií zvyšování ziskovosti až po názor na přijetí eura – a poskytuje inspiraci pro další rozvoj firem i samotné finanční profese.
Jaké jsou největší příležitosti a výzvy, které organizace v současnosti mají?
Finanční ředitelé firem se shodují, že klíčem k úspěchu je nejen pečlivé sledování trhu, ale také schopnost rychle reagovat na jeho změny. „Určité příležitosti vidíme v rámci akviziční činnosti. Dále je vhodné se věnovat problematice zefektivňování jednotlivých procesů a optimalizaci nákladů,“ konstatuje Pavel Zehnálek, finanční ředitel společnosti Schindler CZ. Firma Symfio se snaží více přecházet na spolupráci, kterou pojmenovali „Premium CFO“. Ta je založená na užší kooperaci se zákazníkem nejen v rámci kontrolingu a reportingu, ale i na strategické a exekutivní úrovni. Obě tyto iniciativy jsou výzvou, ale zároveň i příležitostí, aby si firmy uvědomily zásadní důležitost finančního řízení pro jejich další fungování – a někdy i přežití.
Společnosti SatoshiLabs a Trezor Company CFO Štěpánka Uheríka byly před deseti lety prvními na světě, které založily nový sektor tím, že uvedly první hardwarovou kryptopeněženku. „V současné době se snažíme udržet naše tempo inovace, neusnout na vavřínech a zvládnout růst a škálovat služby adekvátně vůči trhu. No a při tom všem si zachovat lidský přístup, slušnost, pokoru a mít zákazníka stále na prvním místě,“ vyzdvihuje. Pro společnost Pražská energetika je největší výzvou současnosti adaptace na rychle se měnící ekonomické a regulační prostředí, kdy technologické inovace, digitalizace a automatizace transformují tradiční procesy dodávky a prodeje komodit a služeb. Firma Cleverbee Solutions se zaměřuje na expanzi. „Další výzvou je interní transformace, kterou firma postupně prochází. Zapojujeme automatizaci, specifické nástroje a systémy nejen v rámci vývoje, ale i v dalších oblastech, jako jsou prodej, marketing a HR,“ uvádí CEO Michal Štěpánek. Zahájení nové výroby přitom přináší řadu výzev. „Celkově je tedy klíčové, abychom efektivně řídili naše finanční a lidské zdroje, inovovali a neustále se přizpůsobovali měnícím se tržním podmínkám, abychom mohli plně využít tuto příležitost a překonat související výzvy,“ dokládá Filip Hrbáč, CFO společnosti RSF Elektronik.
Největší příležitostí pro skupinu EP Infrastructure jsou investice do zelených technologií a infrastruktury v souladu s evropskými klimatickými cíli. „Mezi lety 2022 a 2030 jsme se zavázali ke snížení emisí CO2 o 60 %, snížení emisí metanu o 30 % s tím, že uhlíkové neutrality chceme dosáhnout do roku 2040 a net zero provozu do roku 2050,“ konkretizuje Václav Paleček. Firmy však intenzivně investují i do vývoje digitálních produktů, tak jako firma Apify, pro kterou je důvodem urychlení akvizice uživatelů a jejich konverze na zákazníky. Důležité je však umět změnit i byznys model v případě, kdy je slabá poptávka. „To řešíme inovací našich produktů, služeb i způsobu, jakým dodáváme a implementujeme software,“ prozrazuje Jan Rosenberg, CFO společnosti MoroSystems. Velkým tématem je rovněž umělá inteligence (AI): „Tu skloňují všichni, ale málokdo to dělá pořádně nebo ví, jak na to. Dělat plnohodnotně AI znamená mít uklizeno v datech, kde mají firmy velké rezervy – tedy v oblasti integrace, konsolidace dat, digitalizace a nastavení procesů. S tím můžeme pomoci,“ oznamuje Petr Vojáček, CFO společnosti BiQ Group.
Jaké jsou hlavní strategie a nástroje pro zvyšování ziskovosti a snižování nákladů?
Zvyšování ziskovosti a snižování nákladů jsou klíčové cíle pro každou společnost. Existuje mnoho různých strategií a nástrojů, které mohou firmy využít k dosažení těchto cílů. „V rámci našich produktových řad se věnujeme cenové politice detailně. To proto, abychom byli schopní v reálném čase reagovat na případné změny na trhu. Zároveň se věnujeme odlišným typům nákladových kategorií, které se snažíme optimalizovat i za přispění nových technologií – RPA, MS PBI Aps a dalších,“ představuje Pavel Zehnálek. Pro Trime je aktuálním cílem škálovat své produktové portfolio, a dosáhnout tak požadovaných úspor. Hlavní činností a nástrojem je samozřejmě i automatizace. A to jak interně, tak u zákazníků. „Naší misí je ušetřit čas zakladatelům firem, ale případně i finančním ředitelům při repetitivních činnostech v oblasti kontrolingu a reportingu, aby ho následně mohli věnovat činnostem, které vyžadují jejich zkušenosti a unikátní dovednosti,“ dodává managing partner a CFO Jan Gabriel ze společnosti Symfio.
Ziskovost a snižování nákladů by měly být důležité, ale neměl by to být smysl existence firmy a produktů. „Na prvním místě musíme mít kvalitní produkty, se kterými budou naši zákazníci spokojení. V tomto smyslu se snažíme o cenovou efektivitu,“ uvádí Štěpán Uherík. Pro zvyšování ziskovosti je proto důležité efektivní řízení investic do klíčových oblastí podnikání. „Nové investice přinášejí změny ve struktuře společnosti. Využívání pokročilých technologií a automatizace může zvýšit efektivitu, je však důležité, aby s technologickými změnami byly zároveň odbourány náklady, které souvisejí s původními systémy, což je ne vždy automatické,“ míní Pavel Elis, předseda představenstva a generální ředitel akciové společnosti Pražská energetika. S rostoucími náklady na lidské zdroje a technologie je nezbytné současně zvyšovat příjmy, což může být při stagnaci trhu náročné. „Proto se soustředíme na maximalizaci produktivity společnosti, což nám umožňuje efektivněji využívat naše zdroje, a tím kompenzovat vyšší náklady,“ poukazuje Michal Štěpánek. A hlavní strategií pro společnost RSF Elektronik je snížení byrokracie na nezbytné minimum a efektivní plánování.
Václav Paleček se vrací k dalšímu aspektu, dekarbonizaci: „Projekty musíme řídit tak, abychom zajistili dvě priority. A sice že investice budou ekonomicky udržitelné a uspokojí požadavky na kapitálovou návratnost akcionářů skupiny a potom že investice efektivně přispějí k dlouhodobé energetické bezpečnosti a spolehlivosti dodávek pro naše zákazníky,“ zmiňuje a dodává, že celý proces dekarbonizace musí být také sociálně akceptovatelný, což znamená, že finální služba nebo komodita musejí být dodávány za cenu dostupnou pro zákazníka. „Pro plnění cílů začínáme podrobným plánováním a předpovídáním naší provozní profitability. Zkoumáme také marže a faktory ovlivňující naše provozní náklady. Jednou z našich hlavních priorit je udržení zdravého poměru mezi fixními a variabilními náklady,“ informuje Dušan Antoš. Společnost MoroSystems na to jde tak, že se snaží AI vnímat pozitivně a aplikovat ji ve vývojových procesech. Snahou je využívat ji rovněž v backofficové části firmy. A Petr Vojáček potvrzuje, že vhodnou strategií pro zvyšování ziskovosti, snižování nákladů je dělání větších a komplexnějších projektů a budování dlouhodobých vztahů s dosavadními i novými klienty.
Co nejvíce brzdí a brání společnostem v dalším rozvoji?
Jde o velmi komplexní otázku. Tak například pro společnost Schindler CZ to je kromě externích makroekonomických vlivů a vývoje trhu nedostatek kvalifikovaných pracovníků, a to na všech úrovních. Michal Kočí dodává, že to jsou problémy, na které naráží spousta společností, tedy zejména cash flow a s tím spojená nutnost zpomalovat růst. Pro firmu Symfio to jsou konzervatismus a strach. „Jako u všech inovativních řešení je třeba se posunout od innovators k early adopters a early majority. Finančními řediteli jsme často vnímáni jako ti, kteří je ohrožují, a ne jako ti, kteří jim zjednoduší práci s daty, a tím jim rozvážou ruce a získají čas pro strategické uvažování, což je klíčová role CFO,“ doplňuje Jan Gabriel.
Rozvoj a škálování je jakási mantra každého moderního podnikání. „V našem případě je určitou brzdou fakt, že jsme security společnost, která zodpovídá za řešení, jež chrání stovky miliard dolarů. Navíc náš produkt má i hardwarovou podobu, a naše trezorové produkty tedy musíme fyzicky vyrobit a doručit zákazníkovi,“ reaguje Štěpán Uherík. Tato kombinace je nutí mít opatrnost a bezpečnost na prvním místě.
Jste pro zavedení eura v Česku?
Většina manažerů firem zúčastněných v projektu CFO pod lupou se shoduje, že by byla pro zavedení eura, protože by to představovalo zjednodušení účtování v této měně. „Tento krok by přinesl výrazné zjednodušení a odstranění zbytečné byrokracie a komplexity, zejména pro firmy, které již nyní účtují v 85 % případů v eurech,“ dokládá Filip Hrbáč. A za pravdu mu dává Václav Paleček a dodává, že současná účetní legislativa v České republice se v poslední době vyvíjí příznivým směrem. Společnosti mohou od začátku letošního roku v účetnictví jako měnu dobrovolně používat euro, britskou libru nebo americký dolar. „Zavedení eura by snížilo náklady na financování pro české podnikatele i vládu a vytvořilo předvídatelnější investiční prostředí, které by usnadnilo zahraniční obchod a vstup nebo výstup na trh. To by vedlo k lepším obchodním příležitostem a vyšším oceněním úspěšných českých firem,“ zdůrazňuje Dušan Antoš.
Zavedení eura by tak obecně řadu věcí zjednodušilo. Bezpochyby existuje ale i spousta nevýhod, které je třeba brát v potaz. „Jako společnost jsme spíše neutrální v této otázce. Největší objem zahraničních plateb u nás tvoří totiž americký dolar,“ vzkazuje Jan Rosenberg. Příjmy společnosti BiQ Group jsou ze dvou třetiny v eurech. „Nyní musíme držet více účtů a dvě cash poolingové peněžní struktury. S tím jsou spojené další náklady. Rovněž bankovní financování máme v eurech. Koruna pro nás tak představuje spíše určitou nostalgii spojenou s historií naší země a samostatnou monetární politikou,“ zakončuje Petr Vojáček.