„Recepční na bázi umělé inteligence vnímáme jako přirozený krok v evoluci služeb, které denně zajišťujeme pro naše klienty. Věříme, že jejich nasazení zlepší kvalitu prvního kontaktu a zároveň uvolní kapacity tam, kde je lidský přístup nenahraditelný. Tyto systémy navíc poskytují stabilní výkon bez chyb způsobených únavou nebo nepozorností. Nasazením AI recepčních mohou firmy výrazně ušetřit na personálních nákladech, včetně mezd, benefitů nebo školení. Také díky jazykové vybavenosti zvládnou bez problémů obsluhu jakýchkoli zahraničních návštěvníků,“ říká technologický ředitel OKIN Facility Martin Polepil.
Efektivní pomocník v hotelech i kancelářích
V praxi už AI recepční zvládají celou škálu úkonů. V hotelovém prostředí obstarávají automatizovaný check-in, poskytnou základní informace o ubytování a nasměrují hosty do pokoje. Zvládnou i poradit s výběrem restaurace nebo s dopravním spojením. V kancelářských budovách fungují jako první kontaktní bod pro návštěvníky, spravují příchody a odchody, informují zaměstnance o návštěvě nebo poskytují navigaci po objektu.
Jedním z hlavních důvodů rostoucího zájmu o AI recepční je také možnost integrace s dalšími systémy v budově. Nemusí být napojené pouze na rezervační nebo přístupové systémy, ale také na technologie internetu věcí. Dokážou tak například upravit teplotu v místnosti nebo zapnout osvětlení podle denní doby.
V některých případech navíc spolupracují s kamerovými systémy, rozpoznají podezřelé předměty a automaticky varují ostrahu nebo policii. To se osvědčilo například v bankách ve Spojených státech.
Limitace a výzvy, které je třeba zvládnout
„I když AI recepční zvládnou spoustu věcí rychleji a úsporněji než člověk, mají také své hranice. Neumí pracovat s emocemi a zatím se nedokážou samy rozhodovat ve složitějších nebo nečekaných situacích. Hodí se hlavně pro rutinní úkoly. Zavedení této technologie navíc není otázkou jednoho dne. Je potřeba, aby dobře fungovala ve spojení se systémem firmy nebo hotelu. Pořizovací náklady jsou v tuto chvíli stále poměrně vysoké, a to včetně vybavení a technické integrace. Pokud se něco pokazí, je potřeba zásah techniků,“ doplňuje Polepil.
I přes tato omezení má technologie v oblasti recepčních služeb obrovský potenciál, který se s každým dalším vývojem posouvá dál. Do budoucna lze očekávat, že se AI recepční stanou ještě chytřejšími a lépe propojenými s provozem budov. Pokroky v umělé inteligenci a strojovém učení umožní těmto systémům zvládat složitější úkoly a zlepšit rozhodovací schopnosti.
S poklesem pořizovacích nákladů se stanou AI recepční dostupnější i pro širší okruh firem. Budoucí vývoj se zaměří také na bezproblémovou integraci s dalšími systémy správy budov, čímž vznikne ucelený a efektivní provozní ekosystém.