„Náš průzkum ukázal, že české firmy vykazují jednu z nejvyšších úrovní technologické vyspělosti v regionu. Nejenže umělou inteligenci aktivně využívají, ale mají i nejdelší zkušenosti s využíváním těchto technologií – více než polovina českých firem používá AI déle než rok,“ komentuje výsledky průzkumu Tomasz Snażyk, CEO AI Chamber.
Češi jako AI lídři regionu
Průzkumu, kterého se zúčastnili zaměstnanci malých a středních podniků v Polsku, Česku, Estonsku, Rumunsku, Bulharsku, Chorvatsku, Maďarsku, Slovinsku, Slovensku, Litvě a Lotyšsku, ukázal, že firmy k adopci AI přistupují napříč regionem výrazně odlišně. Zatímco například v Bulharsku, Chorvatsku a Lotyšsku celá třetina podniků s AI vůbec nepracuje, české firmy v tomto směru patří k nejpokročilejším.
„Zajímavým zjištěním z hlediska adopce AI v Česku je vnímání konkurenčního prostředí. České podniky nejčastěji věří, že jejich konkurenti již umělou inteligenci aktivně používají. Více než polovina z nich má za to, že podobné firmy mají s AI rozsáhlé zkušenosti, což může zvyšovat tlak na vlastní digitalizaci a motivovat firmy k implementaci,“ dodává Snażyk.
Asociace rozdělila firmy do několika skupin podle toho, jak k umělé inteligenci přistupují. Nejvíce českých firem (34 %) se zařadilo do kategorie společností, které již AI aktivně používají a znají její přínosy, ale v dalším rozšiřování jim často brání interní překážky.
Společnosti nejčastěji umělou inteligenci používají k datové analýze, automatizaci úkolů nebo zákaznické podpoře. Méně pak ve strategičtějších oblastech jako řízení dodavatelských řetězců nebo ESG analytika. Dalších 10 % českých firem spadá do kategorie společností, které s AI nástroji zatím nemají zkušenost, ale jsou připraveny je nasadit.
Důraz na vzdělávání týmů
Mezi nejčastější překážky, kterým české firmy z hlediska práce s AI čelí, patří odpor zaměstnanců ke změnám, nedostatek odborných znalostí nebo nedostatek kvalifikovaných pracovníků schopných implementovat a obsluhovat systémy umělé inteligence – tento problém trápí 40 % respondentů napříč regionem.
Každá třetí firma uvádí, že jí chybí porozumění přínosům AI, a téměř stejný podíl má obavy o bezpečnost dat. Průzkum také ukázal na vysoké povědomí českých firem o regulacích v oblasti AI, včetně AI Actu. Přesto pouze 8 % firem v celém regionu CEE se považuje za plně připravené dodržovat její právní požadavky.
„Výsledky potvrzují, že lidský faktor je pro transformaci pomocí AI zásadní. Více než 60 % firem investuje do toho, aby jejich zaměstnanci dovedli s AI pracovat, ovšem celá čtvrtina v tomto směru nepodniká žádné kroky. Průzkum nám potvrdil, že umělá inteligence ve střední a východní Evropě přestává být technologickou novinkou a stává se funkčním nástrojem, který už dnes mění byznysy. České firmy v tomto ohledu jasně vedou a jsou inspirací pro zbytek regionu,“ uzavírá Snażyk.