EGAP se zaměří více na podporu malých a středních podniků

25. 3. 2013

Sdílet

Autor: © Kadmy - Fotolia.com
Nově bude obchodní případ řešit jeden konkrétní člověk, exportér bude přesně informován, co po něm v jaké fázi schvalování EGAP chce a po první předběžné žádosti bude relativně brzy, do devíti pracovních dnů, vědět, jestli je vše pojistitelné.

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) pojistila v loňském roce český export za více než 72 miliard korun. Jde o rekordní objem v její dosavadní historii. Nové vedení EGAP má, podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby, za úkol pracovat na strategii pojišťování komerčních a nekomerčních rizik a musí být aktivní na mezinárodním poli. 

V rámci proexportní strategie je pak podle ministra Martina Kuby nejdůležitější, aby bylo pojištění od EGAP určené i pro malé a střední podniky a splňovalo princip jednoduchosti, dostupnosti a transparentnosti.

 

Vzroste zájem o české subdodavatele

EGAP připravil návrh nových pravidel pro kontrolu českého podílu na vývozní transakci. Nutnost polovičního českého podílu na transakci financované s podporou státu je standardním požadavkem nejen u nás, ale i v zahraničí. „EGAP nyní zpřesňuje definici a nastavuje systémy kontroly tohoto podílu, které bude tento týden diskutovat s exportéry a bankami. Je to v souladu se strategií podpory malých a středních podniků. Pokud silná skupina nebo společnost získá velkou zakázku, bude muset doložit český podíl. Povede to k tomu, že si bude muset vzít české subdodavatele,“ konstatoval ministr Kuba.

Generální ředitel EGAP Jan Procházka považuje v tomto za stěžejní nastavení nových pravidel pojistného procesu, která jsou transparentní, přehledná a celý proces bude, pokud exportér dodá veškeré požadované podklady, podstatně rychlejší. „Za EGAP garantuji, že nově bude obchodní případ řešit jeden konkrétní člověk, exportér bude přesně vědět, co po něm v jaké fázi schvalování chceme a po první předběžné žádosti bude relativně brzy, do devíti pracovních dnů, vědět, jestli je to pojistitelné,“ uvedl. Pro exportéry jde tak o zásadní změnu, která by měla přispět zejména ke zrychlení a zpřehlednění celého procesu.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba také projednal s generálním ředitelem EGAP přípravu nového pojistného protikrizového produktu právě pro malé a střední firmy, který musí splňovat několik podmínek.

 

Co znamenají výše uvedené zásady:

a) Jednoduchost – produkt musí být snadno pochopitelný pro finanční ředitele MSP,

b) smluvní nenáročnost – produkt musí být pokryt jednoduchou dokumentací,

c) široká použitelnost – produkt nesmí být zaměřen na specializované obory nebo činnosti MSP.

bitcoin_smenarna

Takovým produktem by mělo být retailové pojištění exportních pohledávek dále umožňující následný faktoring těchto pohledávek nebo použití pohledávek jako zástavy. To by umožňovalo pokrýt rizika zahraničních dovozců a především získat dodatečné zdroje provozního financování. Podle ministra Kuby by produkt mohl být realizován buď pouze v EGAP anebo ve spolupráci s jinými komerčními pojišťovnami. V obou dvou variantách by šlo více méně o přístupy a postupy používané v retailu a o portfoliové řízení rizik. „Každopádně by to byla možnost nových investic pro ekonomiku, uvolnily by se peníze pro malé a střední podniky,“ dodal ministr Kuba k připravovanému protikrizovému pojistnému produktu.