Ženy v Česku podnikat chtějí, brzdí je ale zásadní bariéry. Více než třetina (36 procent) žen v Česku zvažovala podnikání, ale každá čtvrtá (25 procent) zatím nezačala. Nejčastějšími překážkami pro ně jsou nedostatek finančních prostředků (57 procent), nízké sebevědomí (29 procent) a obavy z neúspěchu (32 procent). Mladé generace jsou na tom ještě hůře – více než polovina žen z generace Z si myslí, že podnikání pro ně není dosažitelné.
„Podnikání žen má obrovský potenciál, ale stále čelí překážkám, které jim brání v plném rozvoji. V Mastercard si uvědomujeme, že k úspěchu podnikatelek nestačí pouze jejich odhodlání, ale také přístup k financím, vzdělání nebo mentorským programům. Právě proto jsme například spustili program Mastercard Strive v Česku, který pomáhá malým podnikům, včetně těch vlastněných ženami, rozvíjet se v digitálním světě a poskytuje jim nástroje a know-how pro růst. Věřím, že spolu s našimi partnery můžeme pomoci nejen odstranit překážky, ale i vytvořit prostředí, ve kterém podnikatelky mohou skutečně prosperovat,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.
Ženy se nejčastěji rozhodují pro podnikání kvůli touze po lepší rovnováze mezi pracovním a osobním životem, flexibilní pracovní době, naplnění vlastních snů a nezávislosti na zaměstnavateli. Na druhé straně mezi hlavní překážky patří především nedostatek financí na rozjezd podnikání, nízké sebevědomí a strach z neúspěchu, ale také nedostatek zkušeností a podpory.
Podle zmíněného průzkumu Mastercard by ženy uvítaly lepší přístup k financování – téměř třetina by ocenila dostupnější granty a půjčky. Dalším klíčovým faktorem by bylo školení v oblasti tvorby podnikatelského plánu, přidělený mentor a více času vyhrazeného na rozvoj podnikání.
Přes všechny překážky jsou ženy podnikatelky v Česku optimistické. Dvě třetiny očekávají, že jejich roční příjmy v příštích pěti letech porostou, přičemž 15 procent z nich dokonce očekává nárůst o více než 50 procent.