Ke změně na nejvyšší pozici v rámci značky Birne specializující se na operativní leasing došlo od 1. srpna 2025. Vedení týmu přebírá Pavel Prouza, který se bude podílet i na klíčovém směrování Direct auta. V roli CEO značky Birne střídá Lukáše Černa. Ten ale Direct group neopouští, bude se věnovat projektům v rámci investičního pilíře.
Pavel Prouza přichází s dlouholetými zkušenostmi z řízení digitálních projektů a růstových firem. Stál třeba za vstupem německého Flixbusu na český trh a posléze řídil jeho aktivity v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Zkušenosti sbíral rovněž ve firmách BlaBlaCar, Socialbakers nebo Leo Burnett. Studoval na Anglo-americké univerzitě v Praze a na International School of Helsinki.
Průmyslová výroba v červnu meziročně vzrostla o 0,2 %, v meziměsíčním srovnání byla nižší o 1,1 %. Druhé čtvrtletí tak uzavřel tuzemský průmysl slabým výkonem, zčásti kvůli odeznívajícímu efektu silné americké poptávky poháněné celním předzásobením, což naznačoval i komentář k bleskovému odhadu HDP, který podle předběžného odhadu vzrostl ve druhém čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,2 % a meziročně o 2,4 %. Oproti květnu navíc došlo k citelnému propadu hodnoty nových zakázek, což snižuje šance na výraznější oživení průmyslu ve druhé polovině roku.
„Napříč průmyslovým sektorem se v červnu nejvíce dařilo automotivu, v plusu skončila také výroba ostatních nekovových minerálních výrobků, zejména výrobků určených pro stavebnictví. Výroba elektřiny naopak poklesla, podobně jako produkce v páteřních odvětvích zpracovatelského průmyslu jako je chemický nebo strojírenský,“ uvádí hlavní ekonom ČSOB Private Banking Dominik Rusinko a dodává: „Ve druhé polovině letošního roku proto očekáváme jen velmi pozvolené oživení průmyslové produkce, které bude závislé na vývoji na našich hlavních exportních trzích. Dokud nedojde k viditelnému nárůstu globální poptávky po průmyslových výrobcích, zůstane tuzemská výroba jako celek pod tlakem.“
Projekční a stavebně poradenská kancelář Obermeyer Helika oznámila posílení svého týmu o nového TECH & BIM manažera, kterým se stal Pavel Subally. Tento krok je součástí strategie společnosti zaměřené na rozvoj a inovace v oblasti BIM a moderních technologií.
Pavel Subally přináší praktické zkušenosti ze svého předchozího působení ve společnosti YIT Slovakia, kde se specializoval na práci s CDE aplikací Dalux a jejímu významnému přínosu v oblasti digitalizace procesů přímo během výstavby. Svoji kariéru začal v bratislavském ateliéru Compass jako modelář v softwaru Revit a postupně se vypracoval na pozici stavebního inženýra, až se stal hlavním manažerem BIM projektů.
Je absolventem Vysokého učení technického v Brně, kde vystudoval obor stavební inženýrství. Během své kariéry získal cenné zkušenosti mimo jiné díky pracovní stáži v kalifornském ateliéru TCA Architects a studijnímu pobytu na Technické univerzitě v Rize.
Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu se meziroční inflace v červenci snížila z předchozích 2,9 % na 2,7 %. Základní trendy se však nemění. Inflaci nadále přiživují služby, které dál zdražují svižným tempem 4,8 %, zatímco levnější energie je drží na uzdě. Tempo zdražování potravin sice zmírnilo, avšak je i nadále nadprůměrné.
„Radost z poklesu inflace je opravdu jen relativní. Stačí se podívat na čistou inflaci přesahující tři procenta nebo na inflaci ve službách a na realitním trhu. Dost na to, aby ČNB zůstala opatrná a do snižování úrokových sazeb se nehrnula,“ komentuje aktuální čísla hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
K určitému inflačnímu uklidnění by mohlo podle něj dojít na podzim, kdy by se inflace mohla vrátit pod hranici 2,5 %. Tehdy by ČNB mohla začít uvažovat o ještě jednom symbolickém kroku. „Otázkou je, jak bude možné vyhodnotit čísla o vývoji cen bytů, které do inflace vstupují prostřednictvím tzv. imputovaného nájemného,“ uzavírá Dufek.
Na pozici marketingové ředitelky ve společnosti Mattoni 1873 pro Českou republiku a Slovensko, nastupuje Barbora Líška Kratochvílová, která přináší rozsáhlé mezinárodní zkušenosti, strategické myšlení a hluboké porozumění spotřebiteli. To vše chce využít při dalším rozvoji portfolia značek jako Mattoni, Magnesia, Aquila, Dobrá voda, Hanácká Kyselka, Poděbradka i značek z portfolia Pepsi.
Barbora Líška přichází do Mattoni 1873 po více než patnáctiletém působení ve společnosti Procter & Gamble, kde zastávala různé pozice v zemích střední Evropy a také na centrále ve Švýcarsku se zodpovědností za širší region střední a východní Evropy a Blízkého východu. Vedla týmy napříč čtyřmi regiony a několika produktovými kategoriemi, a získala tak rozsáhlé zkušenosti se strategickým rozvojem značek v různých fázích jejich životního cyklu – od uvedení nových produktů až po restrukturalizaci a repositioning.
Ve své nové roli se chce zaměřit na posílení pozice značek na českém a slovenském trhu, rozvoj synergií napříč portfoliem a hlubší porozumění potřebám různých cílových skupin.