Češi se podnikání nebojí. Přibývá mladých i těch, kteří začínají po padesátce

18. 8. 2025

Sdílet

Malá podnikatelka
Autor: Depositphotos
Malá podnikatelka
Češi mají odvahu podnikat. V první polovině roku 2025 se do podnikání pustilo téměř 47 tisíc nových podnikatelů. Vedle mladých do 35 let, kteří tvoří dvě třetiny všech nově podnikajících, roste i počet těch, kteří začínají po padesátce – ať už v rámci kariérního restartu, nebo pro větší svobodu a smysluplnost práce.

Udržitelné e-shopy, venčení domácích mazlíčků nebo online výuka jazyků. Nová generace podnikatelů ukazuje, že k rozjezdu vlastního byznysu dnes často stačí nápad, internet a chuť zkusit věci po svém. Výrazně přibývá i maminek na mateřské, které podnikají třeba v úklidových službách, flexibilně a bez složité administrativy.

Outstream Placeholder

„Dnes už podnikání není jen otázkou zisku, ale i způsobem, jak dělat věci po svém a podle vlastních hodnot. Vidíme, že lidé napříč generacemi mají chuť realizovat vlastní nápady. Naším cílem je být jim v tom spolehlivým partnerem, nabízíme jednoduché a užitečné nástroje, které jim šetří čas i energii,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace Air Bank.

Cyber25

Mladí dominují, přibývají i podnikatelé po padesátce

Data společnosti Dun & Bradstreet Czech Republic ukazují, že nejaktivnější skupinou jsou tradičně mladí do 35 let, kteří tvoří 64 % všech nově založených živností a firem. Mladí do 25 let se nejčastěji věnují IT, reklamě nebo e-commerce. Mezi 26 a 35 lety přibývá podnikatelů ve stavebnictví, dopravě či ve vzdělávání.

Zaměstnání jako jistota? Myslí si to jen třetina Čechů, čtvrtina zvažuje vlastní podnikání Přečtěte si také:

Zaměstnání jako jistota? Myslí si to jen třetina Čechů, čtvrtina zvažuje vlastní podnikání

Zároveň ale roste počet podnikatelů ve věku 46 až 65 let – jen za letošní první pololetí jich přibylo téměř 5 800, což je meziročně o 3 % více. Starší podnikatelé častěji míří do stavebnictví, zemědělství nebo administrativních služeb.