Do konce třetího čtvrtletí v České republice vzniklo 25 453 obchodních společností a 13 393 jich zaniklo. Tímto na trhu přibylo 12 060 firem. Oproti období od ledna do konce září loňského roku jich bylo o 17 % více. Na deset zaniklých firem v tomto období připadlo 19 založených společností. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.
„V září na trh vstoupilo 3 095 firem, což je zatím nejvyšší počet za měsíc v letošním roce. Stejně tak v září nejvíce firem zaniklo, a to 1 695. Tempo růstu počtu založených společností letos převýšilo dynamiku růstu počtu firem, které činnost naopak ukončily. Na trhu tak letos přibylo o 1 770 firem více než za období od ledna do konce září v roce 2024. Meziroční dynamika růstu počtu subjektů na trhu byla více než dvojnásobná oproti situaci na konci září minulého roku. Vyšší čistý přírůstek než letos byl naposledy v roce 2018, kdy na trhu přibylo 13 722 firem. Počet firem letos roste poměrně rychle, i když se zvyšuje také počet těch, u kterých soudy letos vyhlásily bankrot,“ říká analytička CRIF Věra Kameníčková.
Více než polovina firem, které letos vstoupily na trh, má sídlo v Praze (13 275). Druhý nejvyšší počet nových obchodních společností byl v Jihomoravském kraji (3 163), po kterém následoval Středočeský (1 688) a Moravskoslezský kraj (1 660). Nejméně firem letos vzniklo v Karlovarském kraji (309).
Představenstvo České leasingové a finanční asociace (ČLFA) zvolilo nového místopředsedu. Stává se jím předseda představenstva UniCredit Leasing CZ Jakub Stárek. Zároveň se novým členem představenstva stal předseda představenstva Factoringu České spořitelny Pavel Nejman, který od října nahradil Karla Nováčka.
Jakub Stárek se stal členem představenstva ČLFA v prosinci 2021. Zároveň řídí od ledna 2022 společnost UniCredit Leasing CZ na českém a slovenském trhu. Má více než 25 let zkušeností v bankovnictví a finančních službách, především v oblasti korporátního bankovnictví a řízení segmentu SME. V rámci řízení se zaměřuje zejména na profitabilitu, digitalizaci služeb a efektivnější řízení vztahů se zákazníky. Mezi jeho priority patří i rozvoj elektromobility a financování ekologických projektů.
Pavel Nejman přichází do ČLFA s bohatými zkušenostmi z oblasti korporátního bankovnictví. Posledních téměř deset let působil v České spořitelně, kde vedl obsluhu firemních klientů v segmentu SME a řídil síť 15 Regionálních korporátních center s více než 260 zaměstnanci. Věnoval se strategickému plánování, rozvoji organizační struktury i spolupráci s produktovými útvary banky a jejími dceřinými společnostmi.
Česká exportní banka se do konce roku 2025 stane dceřinou společností Národní rozvojové banky. Společně tak vytvoří kapitálově silného hráče pro podporu malých a středních podniků.
Obě státní banky plní roli v rámci Strategie podpory malých a středních podniků a Exportní strategie a ani po konsolidaci se jejich zacílení nezmění. NRB vykonává činnost ve veřejném zájmu převážně pro malé a střední podnikatele, regiony a municipality. S využitím státního rozpočtu, rozpočtů krajů a evropských fondů poskytuje zvýhodněné záruky, úvěry nebo přímo kapitálově vstupuje do projektů. ČEB financuje vývozy se státní podporou a podporuje exportně orientované sektory.
Současná výše regulatorního kapitálu NRB jí umožňuje poskytnout nové úvěry v objemu přibližně 12 mld. Kč. Spojením do jedné skupiny s ČEB se kapacita NRB pro financování rozvojových projektů, udělování záruk a poskytování úvěrů zvýší až na 45 mld. Kč (resp. až 2,6 mld. Kč v rámci jednoho úvěru ze současných 1,4 mld. Kč) a kapitálová síla ČEB na poskytování záruk a úvěrů do výše 30 mld. Kč se přitom nezmění.
„Role NRB ani ČEB se nezmění. Integrace naopak významně zvýší finanční kapacity NRB pro projekty veřejného zájmu, což nám pomůže lépe naplňovat strategický cíl – být jako státní banka partnerem pro malé a střední podniky, podílet se na projektech výstavby infrastruktury a spolufinancovat zelenou tranzici a digitalizaci ekonomiky. Stejně, jako to dělají rozvojové banky ve světě,“ dodal předseda představenstva NRB Tomáš Nidetzký.
Podle dnes zveřejněných dat Eurostatu dosáhla česká inflace v září rovných dvou procent. Česká inflace je tak šestou nejnižší v rámci celé EU. Jak je vidět, většina zemí eurozóny má aktuálně inflaci výrazně vyšší. Sousední Slovensko dokonce více než dvojnásobnou (4,6 %). Rekord aktuálně drží Rumunsko s 8,6 % a Estonsko s 5,3 %. Harmonizovaná inflace je nižší než národní index, který byl zveřejněný minulý pátek. Důvodem je tzv. imputované nájemné, které odráží ceny bytů na realitním trhu, které ovšem v harmonizovaném indexu zahrnuty nejsou.
„Českou inflaci drží nízko především klesající ceny energií, konkrétně elektřiny a zemního plynu. Jen tyto dvě položky ji snižují o více než tři desetiny procentního bodu. Ke zpomalení přispěly i potraviny, jejichž růst se výrazně v posledním měsíci zpomalil,“ uvádí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Duefk s tím, že naopak proinflačně působí nájemné a další služby. A právě služby jsou jednou z hlavních důvodů, proč se ČNB nehrne do dalšího snižování sazeb.
Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic posiluje svůj marketingový tým. Na pozici Marketing & Communications Manager nastoupil zkušený marketér Jan Šplíchal, který do společnosti přináší bohaté zkušenosti z oblasti informačních technologií i segmentu nákladních přeprav. Je absolventem oboru Informační studia na Karlově univerzitě v Praze. Svoji profesní dráhu zahájil v médiích jako šéfredaktor časopisu PC World Magazine. Poté působil na obchodních a marketingových pozicích ve společnostech zabývajících se IT pro B2B segment, jako například Fujitsu Technology Solutions či Panasonic TOUGHBOOK.
Do Dachseru přichází ze společnosti Ford Trucks CZ. Zde jako Head of Marketing & PR řídil komunikační strategii pro nákladní a užitková vozidla značky Ford. V oblasti marketingové komunikace se dlouhodobě zaměřuje na digitální strategie, brand management a propojování obchodu s marketingem. Zajímá se o praktické využití AI ve firemní komunikaci, zejména v oblasti automatizace obsahu, a personalizaci zákaznické zkušenosti. Má zkušenosti s řízením kampaní v mezinárodním prostředí i s komunikací napříč segmenty B2B a B2C.
Ve své nové roli bude Šplíchal zodpovědný za vedení oddělení marketingové komunikace. Jeho úkolem bude rozvoj a řízení marketingových a komunikačních aktivit na národní úrovni a implementace globální strategie společnosti v Česku. Bude se zaměřovat na realizaci marketingových plánů v souladu s omnichannel přístupem a úzce spolupracovat s obchodním oddělením.