Česká exportní banka se do konce roku 2025 stane dceřinou společností Národní rozvojové banky. Společně tak vytvoří kapitálově silného hráče pro podporu malých a středních podniků.
Obě státní banky plní roli v rámci Strategie podpory malých a středních podniků a Exportní strategie a ani po konsolidaci se jejich zacílení nezmění. NRB vykonává činnost ve veřejném zájmu převážně pro malé a střední podnikatele, regiony a municipality. S využitím státního rozpočtu, rozpočtů krajů a evropských fondů poskytuje zvýhodněné záruky, úvěry nebo přímo kapitálově vstupuje do projektů. ČEB financuje vývozy se státní podporou a podporuje exportně orientované sektory.
Současná výše regulatorního kapitálu NRB jí umožňuje poskytnout nové úvěry v objemu přibližně 12 mld. Kč. Spojením do jedné skupiny s ČEB se kapacita NRB pro financování rozvojových projektů, udělování záruk a poskytování úvěrů zvýší až na 45 mld. Kč (resp. až 2,6 mld. Kč v rámci jednoho úvěru ze současných 1,4 mld. Kč) a kapitálová síla ČEB na poskytování záruk a úvěrů do výše 30 mld. Kč se přitom nezmění.
„Role NRB ani ČEB se nezmění. Integrace naopak významně zvýší finanční kapacity NRB pro projekty veřejného zájmu, což nám pomůže lépe naplňovat strategický cíl – být jako státní banka partnerem pro malé a střední podniky, podílet se na projektech výstavby infrastruktury a spolufinancovat zelenou tranzici a digitalizaci ekonomiky. Stejně, jako to dělají rozvojové banky ve světě,“ dodal předseda představenstva NRB Tomáš Nidetzký.
Podle dnes zveřejněných dat Eurostatu dosáhla česká inflace v září rovných dvou procent. Česká inflace je tak šestou nejnižší v rámci celé EU. Jak je vidět, většina zemí eurozóny má aktuálně inflaci výrazně vyšší. Sousední Slovensko dokonce více než dvojnásobnou (4,6 %). Rekord aktuálně drží Rumunsko s 8,6 % a Estonsko s 5,3 %. Harmonizovaná inflace je nižší než národní index, který byl zveřejněný minulý pátek. Důvodem je tzv. imputované nájemné, které odráží ceny bytů na realitním trhu, které ovšem v harmonizovaném indexu zahrnuty nejsou.
„Českou inflaci drží nízko především klesající ceny energií, konkrétně elektřiny a zemního plynu. Jen tyto dvě položky ji snižují o více než tři desetiny procentního bodu. Ke zpomalení přispěly i potraviny, jejichž růst se výrazně v posledním měsíci zpomalil,“ uvádí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Duefk s tím, že naopak proinflačně působí nájemné a další služby. A právě služby jsou jednou z hlavních důvodů, proč se ČNB nehrne do dalšího snižování sazeb.
Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic posiluje svůj marketingový tým. Na pozici Marketing & Communications Manager nastoupil zkušený marketér Jan Šplíchal, který do společnosti přináší bohaté zkušenosti z oblasti informačních technologií i segmentu nákladních přeprav. Je absolventem oboru Informační studia na Karlově univerzitě v Praze. Svoji profesní dráhu zahájil v médiích jako šéfredaktor časopisu PC World Magazine. Poté působil na obchodních a marketingových pozicích ve společnostech zabývajících se IT pro B2B segment, jako například Fujitsu Technology Solutions či Panasonic TOUGHBOOK.
Do Dachseru přichází ze společnosti Ford Trucks CZ. Zde jako Head of Marketing & PR řídil komunikační strategii pro nákladní a užitková vozidla značky Ford. V oblasti marketingové komunikace se dlouhodobě zaměřuje na digitální strategie, brand management a propojování obchodu s marketingem. Zajímá se o praktické využití AI ve firemní komunikaci, zejména v oblasti automatizace obsahu, a personalizaci zákaznické zkušenosti. Má zkušenosti s řízením kampaní v mezinárodním prostředí i s komunikací napříč segmenty B2B a B2C.
Ve své nové roli bude Šplíchal zodpovědný za vedení oddělení marketingové komunikace. Jeho úkolem bude rozvoj a řízení marketingových a komunikačních aktivit na národní úrovni a implementace globální strategie společnosti v Česku. Bude se zaměřovat na realizaci marketingových plánů v souladu s omnichannel přístupem a úzce spolupracovat s obchodním oddělením.
Průmysl v zemích EU prochází velmi nepříznivým obdobím. Na jaře jej sice podpořily zakázky vyvolené předzásobením amerických zákazníků, avšak s tím, jak tento efekt odezněl, průmysl se vrátil do kolejí vedoucích k dalšímu útlumu. Meziroční čísla rozhodně nevypadají úplně zle (+1,1 %), avšak jsou silně ovlivněna kreativními výsledky irského průmyslu. Ten se sice svojí velikostí nemůže rovnat větším zemím, avšak s dvoucifernými růsty (aktuálně +29 %) už s celkovým výsledkem EU silně zahýbat umí. A dělá to vlastně letos nepřetržitě. Fakticky bez zahrnutí Irska je evropský průmysl už 28 měsíců na ústupu.
„Z červených čísel ho nedostal ani pozvolný růst evropské ekonomiky, protože jak je zřejmé, že problémy průmyslu nejsou cyklického, ale strukturálního charakteru. Ostatně jen samotný automotive tento scénář vlastně docela dobře ilustruje. Zatímco prodeje aut mírně rostou, evropští výrobci (čest výjimkám) ztrácejí tržní podíly na domácím evropském trhu i na dříve tolik protěžovaném asijském trhu. Celní handicap v podobě amerických cen a k tomu výrazné posílení eura vůči dolaru jsou už jen doplňkové políčky tomuto dříve úspěšnému odvětví,“ uvádí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Průmysl EU podle něj trpí ztrátou konkurenceschopnosti v důsledku ztráty inovačního leadershipu, nesrovnatelně drahých energií a bující byrokracie. První problém jde přitom na vrub především samotným firmám, nicméně druhé dva jsou dílem politických rozhodnutí na evropské i národní úrovni. „A jaké je řešení? Dotace, tedy spíše dotační sliby – viz Německo. Deindustrializace EU paradoxně v časech deglobalizace ‚úspěšně‘ pokračuje dál a nic na tom nemění ani šum irských statistik, které opticky vylepšují výsledky upadajícího dříve silného odvětví,“ uzavírá Dufek.
Holding Safe World Invest jmenoval k 1. říjnu 2025 Pavla Vašíčka novým generálním ředitelem společnosti Centr Group. Zkušený manažer s více než dvacetiletou praxí v průmyslu, bezpečnosti a strategickém řízení přebírá odpovědnost za všechny aktivity skupiny v Česku a na Slovensku. Cílem změny je posílit obchodní růst, zvýšit efektivitu napříč divizemi a urychlit technologický rozvoj skupiny, která patří mezi významné poskytovatele služeb v oblasti bezpečnosti, facility managementu a energetiky.
Pavel Vašíček přináší do Centru Group zkušenosti z velkých průmyslových a servisních společností. Působil ve vedení CE Industries, Vítkovice Steel, Hyundai Motor Manufacturing Czech či Celestica, kde vedl rozsáhlé týmy a projekty s mezinárodním přesahem. Svoji kariéru začínal u Vojenské policie, následně působil jako důstojník OSN a později jako bezpečnostní konzultant v Kanadě. Jeho manažerský styl staví na disciplíně, strategickém myšlení a důrazu na týmovou spolupráci.
Zakladatel a vlastník holdingu Safe World Invest Jaroslav Pajonk však zůstává v roli strategického lídra skupiny, který se soustředí hlavně na akviziční činnost, investice do technologií a rozvoj nových projektů.