Růst firmy si žádá větší dohled a organizovanost. Estonský scaleup Pipedrive, který na trh přináší CRM platformu, vždy kladl důraz na uspokojení potřeb svých zákazníků. Platforma byla vytvořena se záměrem podpory prodeje a zefektivnění procesů malých a středních podniků. Nyní chce Pipedrive přiblížit produkt klientům ještě více. Do nově zřízené pozice VP customer experience nastupuje Daniel Martin, který se postará o inovaci a akceleraci zákaznické péče. Daniel do společnosti přináší 13 let zkušeností s budováním a vedením výkonných týmů v rámci optimalizace, personalizace a zákaznických služeb. U Pipedrive Daniel také uplatní své bohaté konzultační zkušenosti, know-how v obchodním sektoru, ale i praxi v rámci plánování rozvoje byznysu, návratnosti investic či marketingu.
Česká realitní skupina Českomoravská Nemovitostní rozšířila svůj tým. Do role finanční ředitelky byla jmenována Alice Augustová, profesionálka s téměř třiceti lety praxe v oblasti financí a nemovitostí. Její zkušenosti a odborné znalosti pomohou nastartovat další fázi růstu společnosti a posílit pozici ČMN na českém realitním trhu. Alice Augustová má za sebou bohatou kariéru ve světě financí. Posledních 17 let působila jako finanční ředitelka nadnárodní realitní skupiny Atrium (nyní G-City) s odpovědností za Českou republiku a Slovensko. Současně zastávala pozici jednatelky a členky představenstva všech společností v rámci skupiny. Její role zahrnovala zabezpečení ekonomické stability a zajištění růstu zisku. V nové pozici bude mít klíčovou roli při zajišťování finančního zdraví skupiny a podpoře jejího růstu. Kompetence Alice Augustové budou zahrnovat řízení finančních procesů, risk management, finanční plánování a komunikaci s externími partnery, včetně bank a auditorů. Bude také zodpovědná za reporting vlastníkům společnosti.
Český Wolt má nové vedení. Novým CEO pro ČR se stal Tomáš Beniak, který do nynějška vedl Wolt také na Slovensku. Mezi hlavní priority společnosti pro letošní rok patří pod jeho vedením podpora expanze Woltu do regionů, posilování pozice v retailovém segmentu i posun B2B služeb. Tomáš Beniak přebírá Wolt v době, kdy jsou jeho služby k dispozici ve 36 českých městech. Prioritou pro příští rok je rozšířit jejich dostupnost v dalších desítkách menších i větších městech a posílit pozici Woltu v České republice. Neméně podstatným cílem bude rozšíření Woltu do retailu, především v oblasti rozvozu potravin.
Rostoucí slovenská společnost Luigi’s Box zakončila minulý rok úspěchem – koupí českého konkurenta Persoo. Akvizicí v řádu milionů eur tak upevní svou pozici lídra v optimalizaci vyhledávání na českém a slovenském trhu. Luigi’s Box, který s pomocí umělé inteligence poskytuje e-shopům personalizované vyhledávání a doporučování produktů, je již čtvrtým rokem ziskový a dva roky po sobě se umístil v žebříčku Deloitte Fast 50 ve střední Evropě. Společnost si vydobyla pozici mezi předními světovými e-commerce search platformami a akvizicí Persoo, které se stane plnohodnotnou součástí Luigi’s Box, přechází do nové etapy růstu.
Savills posílil svůj investiční tým a jmenoval Frasera Watsona Head of Investment pro Českou republiku a Slovensko. Fraser Watson působí ve společnosti Savills od roku 2018. Je zkušeným profesionálem v oblasti nemovitostí s více než dvacetiletou praxí a bohatými zkušenostmi s poskytováním komplexního poradenství v rámci všech realitních sektorů. Investiční tým Savills se také rozšiřuje o nového člena, kterým je Hugo Fischer. Nastupuje do investičního týmu na pozici Associate a přináší s sebou řadu zkušeností v oblasti investic do nemovitostí, správy majetku a developmentu.
Společnost TOVEK jmenovala nového ředitele oddělení Business Developmentu a Marketingu. Stal se jím Petr Vancl Hochberger, který předtím v této společnosti působil v oddělení Business Developmentu. Do TOVEK přišel s cennými zkušenostmi z pozice Vedoucího zpravodajské sekce na Vrchním velitelství spojeneckých sil v Evropě (SHAPE). Hlavním úkolem Petra bude aktivně rozvíjet a identifikovat nové obchodní příležitosti nejen v České republice, ale i v zahraničí. Jeho značnou předností jsou praktické zkušenosti s analýzou dat, což mu umožňuje lépe pochopit potřeby zákazníků. Je absolventem Univerzity Obrany v Brně, kde získal inženýrský titul v oboru Komunikační a informační systémy.
Air Bank chce i letos rozšířit portfolio služeb pro běžné spotřebitele i pro malé podnikatele. „Loni jsme rozšířili zacílení i na živnostníky a naši klienti si mohou spravovat veškeré finanční potřeby od osobních přes služby spojené s podnikáním až po správu rodinných financí, včetně dětských účtů. Brzy představíme spolu s dalšími platební řešení Cvak, které pomůže v České republice rozšířit možnosti bezhotovostního placení. Půjde o kvalitativně významný posun pro klienty. Chystáme nový produkt v oblasti individuálních investic i další vylepšení,“ říká Michal Strcula, generální ředitel a předseda představenstva Air Bank. Ta loni rozšířila služby pro fyzické osoby i živnostníky, v aplikaci My Air spustila unikátní bezúročné rozložení nečekaných výdajů a ve spolupráci s dalšími bankami více než zpětinásobila počet bankomatů s výběry hotovosti zdarma. Byla mezi prvními, které u nás nabídly platby na kontakt, které si v Air Bank aktivovalo na 110 tisíc klientů. Air Bank propojila i svět bankovnictví a telekomunikací, když s O2 daly společným zákazníkům možnost získat měsíčně odměnu ve výši 300 korun. Do budoucna přibudou výhody i od dalších firem v rámci skupiny PPF.
Společnost Zebra Systems oznámila novou posilu do svého obchodního týmu, kterou se stal Marek Prorok. Z pozice Sales Managera bude v Zebra Systems řídit obchodní rozvoj Company (Un)Hacked, nového projektu zaměřeného na školení zaměstnanců ve virtuální realitě s cílem posilovat kybernetickou bezpečnost ve firmách a organizacích. Marek Prorok má zkušenosti v oblasti médií, vzdělávání a sociologie z působení v rolích projektového manažera, lektora, prezentátora, editora, autora a obchodního zástupce. Jako zástupce šéfredaktora moravskoslezského Magazínu Patriot spoluvytvářel strategii rozvoje časopisu. Ve společnosti RPIC-ViP působil jako trenér, lektor a projektový manažer v oblasti rozvoje firemní kultury a výkonnosti. Předtím zastával pozici vedoucího sociologického výzkumu v České televizi.
Kia jmenovala Marca Hedricha do pozice prezidenta a CEO, který bude od ledna 2024 působit na nové pozici v evropské centrále společnosti. Navazuje tím na předchozí kariéru u značky Kia, kde v průběhu posledních devět let zastával vyšší manažerské pozice – naposledy jako prezident společnosti Kia France. Funkci přebírá po Wonu Jeongu Jeongovi, který uvedenou roli zastával poslední čtyři roky. Marc Hedrich přináší řadu zkušeností, které načerpal v rámci vyšších manažerských pozic na národní i mezinárodní úrovni během více než 30letého působení v automobilovém průmyslu. Vedle poslední role prezidenta Kia France zastával řadu seniorních pozic v předních automobilových společnostech. Po dobu svého působení u značky Kia napomohl posunout všechny strategické i provozní oblasti – od prodeje přes marketing a produkty až po zákaznické služby a maloobchod.
Pro 81 % českých firem je nejdůležitějším předpokladem pro úspěch na zahraničních trzích kvalita produktu, 68 % z nich staví na první místo cenu a kvalitu zákaznického servisu a pro 35 % jsou to inovace a marketing. Celkem 63 % respondentů zdůraznilo, že pro dosažení lepších pozic v zahraničí by firmy měly klást větší důraz na zpětnou vazbu zákazníků a rychlou adaptaci a dle 49 % na zvýšení investic do výzkumu a vývoje. Zajímavým trendem je i uvědomění si potřeby přizpůsobit své výrobky mladé generaci, což potvrdilo 64 % firem. Vyplývá to z exportního průzkumu agentury na podporu obchodu CzechTrade, do kterého se zapojilo 115 firem. Výsledky průzkumu poskytují důležité informace o prioritách a výzvách, kterým české firmy čelí při expanzi do zahraničí.
Společnosti Salesforce a Apple oznamují rozšíření svého partnerství, jehož cílem je zprostředkovat inovace společnosti Apple zákazníkům, servisním pracovníkům a technikům v terénu v Service Cloud a Field Service od Salesforce. Zprávy – včetně chatu, e-mailu a textových zpráv – jsou nejrozšířenějším druhem preferovaého zákaznického servisu a kanálem mezi spotřebiteli ve věku 18-34 let a více než 50 % uživatelů aplikací bude s větší pravděpodobností komunikovat s firmou, pokud jí můžou poslat zprávu.
Český vývojář analytických řešení Tovek a švédský poskytovatel geolokačních služeb Combain uzavřeli strategické partnerství. Spolupráce rozšiřuje možnosti geolokace na platformě Tovek a přináší výhody uživatelům v různých odvětvích. Zákazníci nyní mohou využívat geolokaci pro sledování objektů zájmu, optimalizaci dodavatelského řetězce a zlepšit reakce na mimořádné události. Tato spolupráce pro obě společnosti představuje závazek neustále inovovat a pracovat na dalším vývoji pokročilých geolokačních možností. Společnost Combain od roku 2006 poskytuje data o poloze na základě parametrů sítě GSM, čímž zvyšuje bezpečnost, zabezpečení a efektivitu napříč průmyslovými odvětvími po celém světě. V současné době nabízí svým zákazníkům informace založené na více než 146 milionech ID buněk v 195 zemích po celém světě.
Společnost Mews po sedmi letech působení dočasně opouští finanční ředitelka Pavla Munzarová. K firmě se přidala v roce 2016 jako patnáctý zaměstnanec, byla první ženou a první CFO firmy. Nástupcem Pavly se stává Daniel Ahremark, se kterým již rok spolupracují. Daniel Ahremark má zkušenosti s vedením finanční transformace, fúzí a akvizic u mezinárodních fintech gigantů, včetně společností PayPal a iZettle.
Celorepublikovým vítězem 18. ročníku podnikatelských soutěží se v kategorii Moneta Živnostník roku stává bezlepkový pekař a cukrář Ladislav Michalík. Titul PwC Firma roku si ze slavnostního galavečera na Žofíně odváží turnovská společnost Crytur vyrábějící syntetické krystaly. V doprovodných kategoriích Srdcař roku vítězí provozovatel galerie minerálů Luboš Blaha, Nejlepší rodinnou firmou je loštická ZLKL, Inovátorem roku Virtual Lab a České stříbro bere Thun 1794.
Na obrázku zleva: Ladislav Michalík a Jindřich Houžvička
Společnost Microsoft nadále intenzivně pracuje na tom, aby svá datová centra v budoucnu provozovala s využitím jaderné energie, píše Kurier. Rozmach v oblasti umělé inteligence zvyšuje i její spotřebu energie. Čím intenzivněji ji veřejnost využívá, tím více energie potřebuje. Jak bylo oznámeno v září, Microsoft chce za tímto účelem vybudovat své vlastní jaderné elektrárny. Společnost mimo jiné provádí výzkum malých modulárních reaktorů (SMR) a mikroreaktorů.
Česká pobočka TD Synnex vytvořila novou divizi Technical Services, kterou povede dlouholetý šéf divize HPE, Jan Rosenbaum. Na jeho dosavadní post Business Unit Managera HPE nastupuje Petr Douda. Jan Rosenbaum spojil svůj dosavadní život se značkou HPE a od roku 2010 pracoval jako Business Unit Manager divize HPE ve společnosti TD Synnex (dříve Tech Data). Po mnoha letech, kdy se pohyboval v oblasti prodeje produktů a řešení HPE, se zaměří na rozvoj technických služeb TD Synnex. Do čela divize HPE přichází Petr Douda, který má v IT 24 let zkušeností. Specialista v oblastech networking a storage & servers do nynějška zastával pozici HPE teamleadera pro networking.
Číslem dvě v Knihobotu se jako interim COO stává Ladislav Bárta. Jeho úkolem je pomoci Dominiku Gazdošovi s vedením firmy a připravit provoz na rozšiřující se německý trh. Využije pro to své zkušenosti z Rohlíku, kde byl jako Head of International Expansion zodpovědný za otevření všech zahraničních trhů a předtím zde působil jako COO. Nová posila je prvním z tváří nově vznikajícího C-level týmu, který Knihobot vzhledem ke svému očekávanému růstu nyní buduje.
Agentura na podporu obchodu CzechTrade prošla recertifikačním auditem certifikace ISO 9001:2015 a opět potvrdila kvalitu svých služeb i vyspělý systém řízení směrem k českým exportérům. Certifikace platí pro činnosti, jako je podpora exportu a působení českých firem v zahraničí, poskytování poradenských a asistenčních služeb, vyhledávání a předávání poptávek zahraničních firem nebo organizace vzdělávacích akcí. CzechTrade je držitelem certifikace od roku 2002 a znovu obhájila certifikaci ISO 9001, kterou poprvé získala před více jak 20 lety a po celou tuto dlouhou dobu si ji udržela. Audit probíhal v rozmezí oblastí od strategie přes interní i externí komunikaci až po konkrétní procesy.
Od prosince začínají společnosti Cleverlance a KOMIX Digital oficiálně existovat pod jedinou značkou Qinshift. Dochází tak ke zformování dalšího stabilního technologického pilíře skupiny KKCG, který se věnuje vývoji zakázkového softwaru pro zákazníky v České republice i dalších zemích Evropy. Společnost Qinshift má nakročeno stát se jedním z největších poskytovatelů těchto služeb v Evropě. Organizační propojení se týká všech entit těchto dvou firem, tedy Cleverlance Enterprise Solutions, Cleverlance Slovakia, Cleverlance Deutschland, Cleverlance H2B, KOMIX Digital a KOMIX SK. Tyto společnosti pod jedinou značkou Qinshift nyní tvoří technologický pilíř skupiny KKCG zaměřený na tvorbu zakázkového softwaru.
Online supermarket Košík.cz oznámil změnu ve vedení svého marketingového týmu. Novou CMO se stala Klára Tanzerová, která za sebou má čtrnáct let na nejvyšších marketingových postech. V LEGO vedla mezinárodní marketing pro šest rozvíjejících se evropských trhů, v Lindt & Sprüngli pomohla značce etablovat se na českém trhu mezi hlavní massmarketové hráče. Na poslední pozici ředitelky marketingu řetězce Kaufland úspěšně stála za novým stylem komunikace, zaměřeném na mladší cílovou skupinu. V Košíku bude její misí budování silného lovebrandu a následně jeho úspěšný vstup do světa. Košík umí obsloužit přes šest milionů Čechů ve 13 krajích a brzy se vydá dál do Evropy. V první polovině příštího roku by měl působit ve 20 významných městech tří zemí, poté je v plánu provozovat službu v 50 městech a pěti státech.
Spojení online srovnávacích platforem v šesti evropských zemích, které skupiny Bauer Media a Netrisk oznámily v září letošního roku, bylo dokončeno. Do rozšířené skupiny Netrisk nyní spolu se srovnávači v Rakousku, Maďarsku, Polsku a v Litvě budou patřit i české značky Srovnejto.cz, Klik.cz, ePojisteni.cz nebo Tarifomat a slovenské Superpoistenie.sk, Netfinancie.sk i Porovnajto.sk. Novým generálním ředitelem českých a slovenských srovnávačů ve skupině je od prosince Andrew Fuchs, zakladatel společnosti Klik.cz. Společnost TA Associates, současný většinový investor skupiny Netrisk, zůstane majoritním akcionářem skupiny, zatímco společnost MCI Capital si ponechá menšinový podíl. Bauer Media Group bude mít v nově rozšířené skupině menšinový podíl. Celá skupina, kterou bude i nadále řídit Netrisk Group, by měla ročně oslovit přibližně 80 milionů potenciálních zákazníků.
Veeam Software povýšil Tima Pfaelzera na pozici generálního ředitele a senior viceprezidenta pro Evropu, Střední východ a Afriku (EMEA). Pfaelzer je zodpovědný za obchodní operace společnosti ve všech segmentech a na všech trzích daného regionu. Pfaelzer působí ve Veeamu od července 2021 a dosud zastával pozici viceprezidenta pro oblast podnikových řešení v regionu EMEA. Strávil více než 20 let v oboru IT, během nichž zastával vedoucí pozice ve společnosti Dell a různé pozice ve společnostech Adobe, Autodesk a Salesforce.
Savills jmenovala 1. prosince 2023 Ondřeje Míčka na pozici Head of Industrial Agency pro Českou republiku a Slovensko. V Savills začínal jako konzultant v oblasti pronájmu průmyslových prostor a během svého působení rozšířil svou specializaci o prodej průmyslových prostor, akvizice pozemků a datová centra. Ondřej a jeho tým se zaměřují na průmyslový a logistický trh, přehled a nabídku pozemků a trh datových center v České republice a na Slovensku. Zastupují nájemce ve výrobních a logistických prostorách, poskytují poradenství při vyhledávání vhodných nemovitostí k pronájmu nebo koupi, specializují se na vyhledávání a analýzu vhodných průmyslových pozemků pro výstavbu a spolupracují s řadou developerů a provozovatelů datových center v celém regionu.
Novým Corporate Sales Managerem české pobočky Dell Technologies byl jmenován David Kolenatý. Ve společnosti od roku 2018 působil jako Advisory Sales Engineer. Na nové pozici je jeho cílem vést a rozvíjet obchodní tým Corporate, specializovaný na přímý prodej produktů a řešení zákazníkům. David má za sebou kariéru v oblasti informačních technologií a datových center. Pracoval pro společnosti jako Anect, Cisco a IBM. Více než dvacet let zkušeností mu zajišťuje odborný pohled na oblast prodeje a správy úložišť. Na pozici nahrazuje Ondřeje Kociána, který ze společnosti Dell Technologies odchází.
Češi letos utratili na Black Friday přes sedm milionů korun, podobně jako v loňském roce. Podstatnou část nákupů odbavili z pohodlí domova přes internet. E-shopy o slevových akcích informovaly mimo mj. také prostřednictvím e-mailingu. Jen na černý pátek poslali klienti přes nástroj Ecomail 19,2 milionů e-mailů. Oproti loňskému roku je to nárůst o 21 %. „V roce 2023 jsme na Black Friday prostřednictvím našeho nástroje Ecomail zaznamenali rekordní nárůst v počtu odeslaných e-mailů. Letos poslali naši klienti 19,2 milionů e-mailů, což je nárůst o 21 % oproti loňsku. Špička byla v dopoledních hodinách, kdy jsme sledovali, že si newslettery odesílané přes Ecomail otvíralo každou vteřinu 50 lidí,“okomentoval letošní Black Friday Jakub Stupka, spoluzakladatel a COO společnosti Ecomail. Nárůst v počtu odeslaných e-mailů na letošní Black Friday navazuje na 45% nárůst z roku 2021 na 2022. Což jasně ukazuje, jak se e-mail marketing stává čím dál více nezbytným nástrojem pro e-commerce.
V reakci na předběžnou dohodu EU, která od poskytovatelů platebních služeb vyžaduje povinnost provádět okamžité platby v eurech, přichází Crede Experto, dceřiná společnost Arbes Technologies, s řešením pro rychlou integraci těchto plateb do existujících bankovních core systémů. Okamžité platby v eurech (SCT Inst) představují posun umožňující evropské kreditní převody za méně než deset sekund, a to každý den v roce, s maximální částkou 100 000 eur na jednu transakci.Crede Experto tak nabízí řešení, které tento proces zjednodušuje a urychluje. „Máme za sebou několik projektů, kde se okamžité platby v eurech podařilo úspěšně implementovat. Trvalo to ale jeden až dva roky,“ říká Jiří Sandanus, výkonný ředitel společnosti Crede Experto Praha. „Náš přístup umožní finančním institucím integrovat tuto službu do svých systémů v řádu několika měsíců.“ Řešení Crede Experto dovolí finančním institucím zaměřit se na interní integraci, čímž se snižuje čas a nároky na zdroje potřebné k zavedení těchto plateb. Díky kombinaci produktu Payment Transaction System Crede Experto a DS SWIFT certifikovaného Service Bureau od Digital Systems získají uživatelé efektivní cestu k rychlému zavedení okamžitých plateb.
Nejvyšší management estonského scaleupu Pipedrive získává novou posilu. Tou je Phillip Mellet, který stane v čele globálního právního týmu společnosti. Mellet do firmy přináší více než 15 let zkušeností, které získal například ve společnostech Healthpilot nebo InstaMed. Estonské firmě, která vyvinula inovativní CRM platformu pro malé a střední podniky, tak pomůže řešit legislativní rizika, interní programy, audity společností a další procesy. Bude se podílet na řešení otázek strategie i zákonů. Jeho pracovní náplň zahrnuje dohled nad předpisy ovlivňujícími obchod, zákazníky i zaměstnance společnosti Pipedrive. Jako vedoucí globálního právního týmu a externí poradce bude mít na starost kontrolu nad interními procesy, jako jsou správa, řízení rizik, dodržování předpisů, smlouvy, zaměstnanecké záležitosti, soudní spory s třetími stranami, registrace i audit společnosti.
Online prodeje na Black Friday dosáhly výše 16,4 miliardy dolarů v USA a 70,9 miliardy dolarů celosvětově. Po nevýrazných nabídkách na začátku sezóny přilákal spotřebitele k nákupu na Black Friday nápor větších slev, které směřovaly zejména do digitálních kanálů a online prodeje proto prudce vzrostly: globálně o 8%, v USA o 9% a v Evropě o 8%. Nejvyšší globální nárůst online prodeje zaznamenaly: obuv (+23 %), zdraví a krása (+21 %) a péče o pleť (+20 %). V USA: obuv a kabelky (+22 %), sportovní zboží (+21 %), zdraví a krása (+17 %); v EU: zdraví a krása (+22 %.), obuv a kabelky (+21 %) a domácnost (+10 %). Míra slev se světově zvýšila na 28 % a v USA na 30 %, což představuje zatím nejlepší nabídku ve sváteční sezóně. Nejvyšší globální míry slev: kosmetika (40 %), aktivní oblečení (34 %) a všeobecné oblečení (34 %). V USA: všeobecné oblečení (39 %), zdraví a krása (35 %) a domov (25 %), v EU: všeobecné oblečení (27 %), aktivní oblečení a obuv (26 %) a luxusní kabelky a oděvy (26 %). Spotřebitelé na cestách používali na Black Friday k online nakupování své mobily. Po útlumu během pandemie (kdy lidé doma vyměnili mobil za vizuální zážitek z počítače) dosáhl mobilní nákup na black Friday 2023 historického maxima: 79 % digitálního provozu (pro srovnání 2017: 61 %, 2018: 67 %, 2019: 76 %, 2020: 75 %, 2021: 75 % a 2022: 76 %).
Anketa Křišťálová Lupa 2023 – Cena českého Internetu oceňuje nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby českého Internetu za rok 2023. Letos proběhl již 18. ročník této nejvýznamnější internetové ankety, kterou pořádá server o českém Internetu Lupa.cz.
Výsledky letošního ročníku získáte zde: https://kristalova.lupa.cz/2023/vysledky/
Miloš Myšička (34) se stal provozním ředitelem (COO) v partnerských společnostech Imper CZ a Mediaboard. Imper CZ dodává komplexní datová řešení pro B2B byznys a marketing, Mediaboard nabízí all-in-one media intelligence službu zaměřující se na monitoring, analytiku médií a sociálních sítí, spolu s komplexní platformou pro komunikaci s novináři. Myšička se zaměří na růst společnosti a její mezinárodní expanzi, kterou předznamenal zářijový rebranding společnosti Monitora Media na Mediaboard. Miloš působil sedm let na pozici Head of key account management and regional sales ve společnosti LMC. Zde měl na starosti řadu úkolů, jako je tvorba obchodní strategie, zefektivnění svěřených oddělení skrze reorganizaci týmů, zavádění kompetenčních modelů či launchování produktů jako Atmoskop.cz nebo aplikace Práce za rohem. Jako konzultant pomáhal nastavit obchodní proces v několika startupech a technologických firmách.
Tým PwC Legal posiluje o tři experty v oblasti pracovního práva, fúzí a akvizic i regulace finančního sektoru. Do pražské kanceláře nastupuje advokátka se specializací na pracovní a korporátní právo Soňa Krayzlová, která má zkušenosti s interdisciplinární spoluprací s daňovými poradci, účetními a auditory. Přináší též know-how z realizace projektů pro klienty s převahou mezinárodního prvku. V posledních letech se podílela na poradenství pro významné společnosti z autoprůmyslu, maloobchodu, distribuce, hotelnictví a výrobního sektoru, včetně účasti na řadě právních prověrek. Je absolventkou Právnické fakulty UK, členkou České advokátní komory a Českoněmecké obchodní a průmyslové komory.
Dalším novým příchozím je Vladimír Kykal, jenž se specializuje na fúze a akvizice, korporátní právo, financování a komplexní obchodní smlouvy, zejména v energetice, technologiích a infrastruktuře. Má zkušenosti s vedením přeshraničních transakcí napříč Evropou a s poradenstvím významným českým i mezinárodním klientům.
Třetím nováčkem v PwC Legal je Lukáš Tománek, která se zaměřuje na fúze a akvizice, korporátní právo a regulaci investičních společností a fondů. Ve své praxi se věnuje rovněž private equity a venture capital, fintechu, kryptoaktivům a právním aspektům umělé inteligence. Právní služby poskytoval domácím i zahraničním klientům v renomovaných kancelářích v Praze. Je absolventem Právnické fakulty Masarykovy univerzity a členem České advokátní komory.
V Komerční bance dochází k personální změně ve vedení financí. Jiří Šperl předává k 15. prosinci svoji dosavadní roli finančního ředitele a míří do čela KB Penzijní společnosti, zatímco finanční řízení banky převezme Etienne Loulergue. Ten dosud působil jako CFO MIBS (Mobility, International retail Banking and financial Services) ve skupině Société Générale.
Šperl, který vystudoval VŠCHT v Praze, patří k nejzkušenějším lídrům Komerční banky, kde působil od roku 1992 v odboru Řízení aktiv a pasiv. Následně přešel do Modré pyramidy, kde z pozice člena představenstva vedl úseky Financí, Řízení rizik a Provoz. V roce 2009 se stal finančním ředitelem druhé největší soukromé banky v Egyptě NSGB, která patřila do Skupiny SG. V návaznosti na její prodej byl pověřen řízením due diligence i celé transakce. Poté se stal výkonným ředitelem pro Strategický plán KB, od roku 2015 zastával pozici výkonného ředitele pro Strategii a finance KB.
Loulergue má rozsáhlé zkušenosti s řízením financí v mezinárodním prostředí. V SG vedl transformační projekty, posiloval efektivitu finančních procesů a dříve působil jako Deputy CEO pro Finance & Treasury v BRD Romania. V rámci své kariéry působil také v Komerční bance na pozici Deputy CFO a aktivně se podílel na rozvoji finanční strategie banky. Je absolventem École Nationale Supérieure de Aéronautique et de l’Espace.
Novým CEO tradiční jindřichohradecké likérky Fruko Schulz je Tomáš Panenka, který přichází s bohatými zkušenostmi z oblasti řízení provozu, logistiky a obchodu v nadnárodních firmách. Do tradiční likérky, která neustále rozšiřuje své portfolio výrobků a je klíčovým hráčem na českém trhu, nastupuje s vlastní vizí s ohledem na celkový obchodní plán a strategické směřování organizace. Pod jeho vedením se firma chce zaměřit především na zefektivnění provozních procesů, posílení jak českého trhu, tak i exportních aktivit a podporu inovací v rámci produktového portfolia.
Do Fruko Schulz přichází Tomáš Panenka z předchozí pozice obchodního ředitele Rohlig SUUS Logistics pro ČR i SR, kde se věnoval budování úspěšných obchodních týmů pro obě země. Na starosti měl zároveň marketing a provozní procesy celé nadnárodní skupiny. Zkušenosti s řízením provozu a obchodu získal také na svých předchozích pozicích, například jako Branch and Sales Manager v logistické společnosti GONDRAND nebo jako Business Development Manager pro UTi Worldwide.
Ani říjen nepřinesl žádnou dramatickou změnu v chování českých spotřebitelů, tržby obchodů rostly podobně jako v předchozích měsících umírněným 2,8% tempem. Žádný nákupní boom se tedy nekoná, i když reálně si tuzemské domácnosti polepšily. Část spotřebitelů si totiž dál udržuje vyšší sklon k úsporám, navíc domácnosti spíše utrácejí za služby než za zboží.
„I tentokrát platí, že motorem maloobchodu jsou internetové obchody, ty se totiž na jeho růstu podílejí více než třetinou. Od začátku roku se jejich tržby reálně zvýšily o 9,3 %, zatímco celý maloobchod si připsal jen 3,6 %. Příklon k internetovým nákupům je evidentní a znamená, že tento typ prodeje ještě zdaleka nedosáhl svého potenciálu, i když každý rok přichází s novým rekordním výsledkem,“ uvádí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Pozornost se nyní samozřejmě obrací k vánočním svátkům, které jsou pro obchodníky hlavním obdobím roku, přičemž letošní Vánoce by měly být pro maloobchod rekordní. Podle Dufka oslní nepochybně e-shopy, avšak celkově bude v prosinci maloobchod možná 3 % nad loňským výsledkem a zhruba 1 %o nad koncem roku 2019. „V delším kontextu to tedy nebude žádná nákupní horečka, jak by napovídala plná parkoviště u nákupních center. A za celý letošní rok maloobchodní tržby vzrostou o zhruba 3,7 %, což znamená zpomalení oproti předchozímu roku i méně, než se vypadalo na začátku roku,“ uzavírá Dufek.
Podle prvního odhadu ČSÚ klesla meziročně inflace v listopadu na 2,1 %. Je tak už jen symbolicky nad cílem ČNB, která pro tento měsíc počítala s výsledkem 2,2 %. O překvapivě lepší výsledek se evidentně postaraly nevyzpytatelné potraviny a možná i chvilkové slevy alkoholu, ale to se dozvíme až z finálních dat.
„V každém případě i tentokrát držely inflaci na uzdě energie. Sice už v posledních měsících nezlevňují nijak dramaticky, ale v meziročním srovnání je jejich efekt stále citelný. Příjemné překvapení z inflace ovšem stále zastiňuje poměrně silný růst cen ve službách. I tentokrát služby meziročně podražily o 4,6 %, a to nejspíš, podobně jako v předchozích měsících, v důsledku dalšího růstu nájemného, cen nemovitostí, dovolených či rekreačních služeb,“ vysvětluje hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek a dodává, že navzdory rychlému růstu cen služeb zájem spotřebitelů o ně neopadá.
Co čekat dál? Je před námi poslední měsíc v roce, kdy se s cenami dějí „psí kusy“. Dají se čekat různé slevové akce, prodlužování tzv. Black Friday a další dočasné taktiky prodejců. „Inflace nicméně nejspíš zůstane u dvojky, nicméně podstatný z pohledu dalšího vývoje inflace nebude prosinec ale až leden. V každém případě by ani poté ČR neměla mít s inflací problém. Už třeba proto, že silná koruna zlevňuje dovážené zboží v obchodech a ještě více pak v zahraničních e-shopech,“ uzavírá Dufek.