Poradenská skupina Moore Czech Republic odkoupila stoprocentní podíl ve Střední škole Spektrum, která se nachází v Mladé Boleslavi. Pro skupinu se jedná o další krok v její dlouhodobé podpoře oblastí počátečního a dalšího vzdělávání. Její součástí je společnost Moore Academy, která zastřešuje vzdělávací aktivity firem S-COMP Centre CZ a DataScript a jež tímto krokem významně posiluje. Mladoboleslavská střední škola Spektrum funguje přes 25 let a studentům nabízí tři maturitní obory. Skupina Moore Czech Republic se kromě realizace přímých vzdělávacích aktivit podílela na pilotním celostátním projektu zavádění modulárních rekvalifikací KVASAR nebo uzavřela partnerství s několika tuzemskými univerzitami, mezi něž patří například vysoká škola Sting nebo Česká zemědělská univerzita. Spolupráce mezi firmami a školami jsou v České republice na vzestupu, propojení vzdělávání s praxí je výhodné pro všechny zúčastněné strany.
No Fluff Jobs, portál s nabídkami pracovních pozic v IT, zaznamenal výrazný posun v pracovních modelech mezi IT specialisty. Podle nejnovějších dat z prvního čtvrtletí 2023 dochází v České republice k přechodu od práce na dálku k hybridnímu modelu. Možnost pracovat zcela na dálku firmy nyní nabízejí o 50 % méně než před rokem. Odvětví se tak v tomto ohledu navrací do doby před covidovou pandemií. Stejný trend společnost zaznamenává i v Polsku a Maďarsku.
Slovenská technologická firma Luigi’s Box, která se specializuje na zvyšování prodejů e-shopů, pokračuje v růstu a evropské expanzi. Nově její řady rozšířil expert na online vyhledávání Roman Dušek na pozici head of search. Online vyhledáváním se Dušek zabývá již přes patnáct let, do Luigi’s Box přechází z pozice šéfa vyhledávání v Mall Group. Obdobnou pozici přitom dříve zastával také v Seznamu. Do slovenské technologické firmy, která pomáhá e-shopům zvyšovat prodeje pomocí umělé inteligence, nastupuje na vedoucí pozici vyhledávání.
Michaela Sklenářová přebírá v rámci českého zastoupení automobilky Škoda Auto zodpovědnost za komunikační aktivity na domácím trhu. Střídá tak Pavla Jínu, který bude zastávat v oddělení Komunikace podniku pozici tiskového mluvčího se zodpovědností za celosvětovou komunikaci prodejních a finančních výsledků, aktivit na mezinárodních trzích a také globálních sponzoringových aktivit Škoda Auto. Michaela Sklenářová má magisterský titul v oboru Mediální studia z Metropolitní univerzity Praha a působila od roku 2018 v agenturním prostředí na pozici project executive pro projekty Komunikace produktu Škoda Auto. Od loňska zastávala pozici produktové tiskové mluvčí Škoda Auto, přičemž měla na starosti celosvětovou komunikaci modelů Fabia, Kamiq a Scala. Ve své nové funkci bude zodpovědná za komunikaci značky Škoda na českém trhu.
Poradenská společnost TPA spustila web www.tax-checker.com. Ten byl vytvořen, aby pomohl podnikatelům a investorům v regionech střední a východní Evropy se zorientovat ve všech daňových povinnostech. Řada intuitivně nastavených funkcí vede k vyhledávání informací k DPH, dani z příjmu, termínům podání, daňovým sazbám a úlevám či informacím pro zamezení dvojího zdanění. Možné je využít i daňového poradenství a podpory v oblasti daňových zákonů v jednotlivých zemích. Skupina TPA proto spustila web tax-checker pro správu daní a ucelený zdroj informací v daňových systémech České republiky, Slovenska, Rakouska, Albánie, Bulharska, Polska, Slovinska, Chorvatska, Rumunska, Černé Hory, Srbska a Maďarska.
Inflace dveře restaurací a hospod nezavírá – Češi podniky navštěvují navzdory zdražování. To ukázal průzkum společnosti Qerko, do kterého se zapojilo 2500 uživatelů aplikace. Z něj vyplývá, že i přes zdražování potravin a služeb lidé podniky stále navštěvují a že polovina z nich přitom během svých návštěv nešetří. Necelá polovina hostů však více hledí na své výdaje, což se odráží v nižší frekvenci návštěv podniků, nebo ve výši útraty. Přesto třetina hostů zavítá do restaurace jednou až dvakrát týdně, 13 % dokonce častěji než čtyřikrát. Třetina z dotazovaných navštěvuje podniky alespoň jednou měsíčně. 48 % hostů se však v důsledku rostoucí inflace při návštěvě podniku omezuje. 28 % z nich navštěvuje restaurace méně často a dalších 20 % utratí méně než dříve. K hlavnímu jídlu si například odpustí nápoj či polévku.
Na celkové hodnotě úspěšných exportních případů za pomoci agentury na podporu obchodu CzechTrade se podílejí také české firmy z Moravskoslezského kraje. S pomocí CzechTrade jich úspěšně exportovalo nebo exportuje celkem 114 nejčastěji do Německa, loni se firmy začaly soustředit i na Spojené arabské emiráty nebo USA. CzechTrade pomáhá firmám v exportu asistencí na zahraničních trzích, pořádáním vzdělávacích akcí či poskytováním konzultací v regionu v rámci Roadshow. CzechTrade od roku 2005 zaznamenává celkem 3410 úspěšných exportních případů. „Zájem o export v Moravskoslezském regionu byl vždy, o čemž svědčí fakt, že jsme pro tamější firmy celkem zpracovali 2191 zakázek. Firmám v teritoriích pomáhají naše dlouhodobé zkušenosti a perfektní znalost prostředí, firmy tak díky tomu mohou získat drahocenné kontakty, kterých mohou využít pro své byznysové aktivity,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Společnost GFI Software uvedla, že připravovaná směrnice EU v oblasti kybernetické bezpečnosti přinese nové nároky na IT bezpečnost pro řadu organizací včetně poskytovatelů IT. Při dotazování lokálních prodejních partnerů se NIS-2 dotkne až dvou třetin z nich nebo jejich koncových zákazníků. NIS-2 je zaměřena na posílení IT bezpečnosti evropských organizací kritické infrastruktury (energetika, zdravotnická zařízení, dopravní infrastruktura, finanční organizace, výroba apod.), a to nejen na finální dodavatele, ale také na všechny subjekty v jejich dodavatelském řetězci. Cílem je eliminovat či minimalizovat následky útoků na kritickou či důležitou infrastrukturu. Hlavním cílem směrnice je unifikace a harmonizace kybernetické bezpečnosti napříč Evropou a vytvoření jednotného přístupu ke kybernetickým hrozbám pro důležité sektory. Podle odhadů se NIS-2 v rámci celé EU dotkne zhruba 160 000 subjektů, přičemž její implementace v ČR bude vyžadována již od října 2024. Jedním z nástrojů GFI je GFI LanGuard pokrývající důležité požadavky NIS-2, jako je auditování a reportování sítě, v rámci které dokáže rozpoznat zařízení v síti a využívaný software, hodnotit zranitelnosti a distribuovat záplaty.
Přinášíme komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k vývoji Indexu důvěry v ekonomiku: „Důvěra v českou ekonomiku v květnu ochladla u podnikatelů i u spotřebitelů. Index důvěry klesl z dubnových 97,2 na květnovou hodnotu 94,1. Souhrnný indikátor důvěry podnikatelů v ekonomiku se snížil o 2,8 bodu na hodnotu 95,2, nejhlubší ochlazení důvěry se projevilo v průmyslu (–8,2 bodu). Kritickým signálem byly údaje o průmyslové produkci, která rostla jen díky výrobě aut. Ve většině ostatních průmyslových odvětví poklesla, a v březnu se poprvé od podzimu roku 2021 v meziročním srovnání snížila hodnota nových zakázek. Tahoun růstu průmyslové výroby – automobilový průmysl – těžil v letošních prvních měsících z odložené poptávky z doby čipové krize. Až se poptávka vyčerpá, bude automobilový průmysl při stagnaci ostatních odvětví a velmi opatrně utrácejících domácnostech obtížně hledat další růstový impuls. Podle vývoje indexu důvěry si tento problém uvědomují i manažeři firem,“ uvedl partner Moore Czech Republic Petr Kymlička. „I když se českému průmyslu podařilo do jisté míry přizpůsobit výkyvům na trhu s energiemi, výpadkům dodávek a krizi způsobené válkou na Ukrajině, nemá ještě vyhráno, tomu napovídá i vývoj indexu důvěry, jež u spotřebitelů klesl o 4,4 bodu na 88,5. To lze chápat jako korekci překvapivého růstu z minulého měsíce. Může v tom ale hrát roli i obava domácností z vývoje ekonomiky. V době sběru dat pro index probíhala diskuse ohledně vládního ozdravného balíčku a nejistota ohledně dopadů na peněženky spotřebitelů, což mohlo přispět k poklesu indexu.“
Na pozici marketingového ředitele pro značky Mall a CZC nastupuje Jan Suchý (42). Nový ředitel má za sebou přes patnáct let zkušeností z agenturního prostředí – od tvorby a realizací marketingových strategií v nadnárodních agenturách až po založení a vedení agentury vlastní. V Mall Group bude mít Suchý na starost veškeré marketingové aktivity spojené s dalším směřováním značek CZC i Mall napříč všemi zeměmi, kde je skupina aktuálně aktivní. Suchý působil v několika mediálních agenturách, jako je např. globální společnost Omnicom Media Direction. Jeho další profesní kroky směřovaly ke spoluzaložení vlastní mediální agentury zaměřené na online marketing, v jejímž vedení strávil dva roky. Necelé tři roky působil také ve společnosti Wavemaker. Ve společnosti Mall působil Suchý již před svým nástupem na pozici ředitele marketingu, dva a půl roku totiž ve firmě vedl tým mediálního plánování.
Generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný se rozhodl po sedmi letech své působení ve společnosti neprodloužit a zaměřit se na nové kariérní příležitosti. Jeho mandát tak 31. srpna 2023 skončí. V Mastercard pracoval nejdříve jako ředitel rozvoje obchodu pro Česko, Slovensko a Rakousko a během posledních čtyř let jako generální ředitel zodpovědný za český a slovenský trh.
Montana je první americký stát, který vyhlásil úplný zákaz TikToku od ledna 2024. To vyvolává pochybnosti a otázky ohledně svobody projevu, kromě diskutované protiústavnosti není zřejmé, jak přesně by bylo možné nařízení vymáhat. „Zákon vyvolal otázky ohledně svobody a dopadu na soukromé vlastnictví. Pokud budou muset TikTok stáhnout z nabídky i důvěryhodné obchody, uživatelé začnou hledat jiné cesty, jak aplikaci stáhnout, což přinese riziko nových hrozeb. Zákaz povede k vytvoření nejrůznějších falešných verzí TikToku, které mohou šířit malware i škodlivý obsah. Pro obchody bude složité i zajistit, aby aplikaci nebylo možné stahovat v jednom konkrétním státě. TikTok by zákonu mohl vyhovět snadněji, protože kontroluje software a může upravit nastavení na základě geografické polohy nebo IP adres uživatelů. Teoreticky by mohl zablokovat všechny lidi z Montany na základě jejich polohy, tento typ omezení lze ale snadno obejít pomocí VPN. Jak lze podobné zákazy obelstít vidíme i u ChatGPT. Už v roce 2020 jsme varovali před zranitelnostmi v TikToku, které mohli hackeři využít k manipulaci s daty, k nabourání do soukromí a ke krádežím osobních dat. Každopádně nový zákon má platit až od příštího roku a do té doby je nutné zodpovědět všechny zásadní otázky o bezpečnosti, ochraně i svobodě uživatelů,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert z Check Point Software Technologies.
Sophos, inovátor v oblasti poskytování kybernetické bezpečnosti formou služby, odhalil několik aplikací, které se vydávaly za legitimní chatboty založené na službě ChatGPT a účtovaly uživatelům přehnané poplatky, jež jim přinášely tisíce dolarů měsíčně. Jak je podrobně popsáno v nejnovější zprávě expertního týmu Sophos X-Ops „Mobilní aplikace typu ,FleeceGPT‘ se zaměřují na zájemce o umělou inteligenci a vydělávají na nich peníze“ se tyto aplikace objevily v obchodech Google Play i Apple App Store, a protože jejich bezplatné verze mají téměř nulovou funkčnost a neustále zobrazují reklamy, nutí nic netušící uživatele, aby se přihlásili k předplatnému, které může stát stovky dolarů ročně.
Investiční skupina Central Europe Industry Partners (CEIP) spustila ve spolupráci se skupinou CONSEQ nový otevřený podílový fond kvalifikovaných investorů CEIP II fond fondů. Podkladový private equity fond CEIP II se zaměřuje na malé a střední průmyslové a technologické podniky zejména v České a Slovenské republice a aktuálně spravuje přibližně jednu miliardu korun. Prostřednictvím nového fondu kvalifikovaných investorů CEIP II fond fondů tak mohou na tomto private equity fondu participovat i menší investoři. Investice jsou možné od 1 milionu korun, případně od 100 000 korun v kombinaci s investicemi do ostatních fondů kvalifikovaných investorů obhospodařovaných skupinou CONSEQ. První upisovací období fondu začíná v květnu a bude trvat do konce července 2023. Pokud do té doby nebude dosažen maximální objem podkladového fondu 1,5 mld. korun, je možné přizvat investory až do konce roku 2023, ale již ne za upisovací kurz, ale za aktuální tržní hodnotu.
Český startup DX Heroes, zaměřený na zlepšování vývojářské zkušenosti a spolupráce ve firmách, má posilu. Aleš Míka se přidává k současnému leadershipu na pozici strategického poradce, kde bude startupu pomáhat s obchodní strategií a change managementem. Cílem je i zefektivnění interních procesů, expanze do USA a Kanady a celkové ukotvení byznysu. Míka přináší téměř desetileté zkušenosti ze společností ČEZ, Komerční banky či DEPO Ventures, v posledních pěti letech se soustředil na startupy. Díky tomu má vhled jak do korporátního prostředí, tak do kreativnějšího startupového světa, a zvládá tyto dva protipóly efektivně propojovat. Své zkušenosti předává startupům mimo jiné na mentoringových akcích.
Josef Jankovský, HR ředitel Vuch rovněž komentuje zrušení benefitů a dopad na podniky: „Vládní návrh samozřejmě vnímáme. Pokud zruší zvýhodnění benefitů pro zaměstnavatele, řada nejen velkých, ale i středních a malých firem o takové benefity ztratí zájem. Budou v ten okamžitě ztrácet smysl a přidanou hodnotu pro zaměstnavatele i samotné zaměstnance. Pro střední firmy našeho rozsahu je velmi složité přinášet zaměstnancům benefity, které umí zkvalitnit jejich volný čas a odpočinek. S tím je spojený složitější hiring, protože díky části benefitů se může zaměstnavatel odlišit od konkurence. Navíc tyto benefity tvoří druhou část odměny, která se pravděpodobně bude muset promítnout ve výplatě, což bude mít za následek zvednutí mzdových nákladů firmy. Za nás je to krok zpět a nedomyšlený krok vlády, který může mít negativní dopad nejen na zaměstnavatele, kteří jsou v tomto směru aktivní, ale i pro samotné zaměstnance, kteří rádi firemní benefity využívají.“
Finanční ředitel společnosti Agromex Tomáš Vrzala reaguje na jedno z témat představeného vládního Ozdravného balíčku, konkrétněji k opatřením týkajících se zrušení osvobození nepeněžitých benefitů zaměstnanců a zrušení osvobození nadlimitních stravenek, tedy k tématu, kterému se v CFOworldu pravidelně věnujeme. „Rozumíme, že v současném stavu veřejných financí je nutné hledat různá opatření na jejich stabilizaci a jednou z možností je navýšení daňových příjmů. Na druhou stranu nepeněžní benefity jsou významný nástroj na podporu angažovanosti a udržitelnosti zaměstnanců. Omezení zaměstnaneckých benefitů sváže ruce zaměstnavatelům v rámci jejich motivace. Tento krok tedy sníží komplexnost nástrojů, které zaměstnavatelé v rámci HR mohou využít - jak pro motivaci stávajících zaměstnanců – tak v rámci náboru těch nových. V konečném důsledku, tak můžou zvažované kroky vést ke zvýšení mzdových nákladů, následně k redukci – optimalizaci – stávajících zaměstnanců, a tedy snížení zaměstnanosti a omezení finančního zdrojování pro veřejné rozpočty, které od těchto kroků jsou očekávány.“
Spotřebitelské ceny v dubnu meziměsíčně klesly o 0,2 % a meziročně vzrostly o 12,7 %. To je o 2,3procentního bodu méně než v březnu, když se očekávala hodnota za duben ve výši 13,3 %. Výrazně se na tom podílely potraviny: u mouky byly ceny v dubnu proti loňsku vyšší o 6,3 % (v březnu o 32,6 %), u masa o 12,7 % (22,7 %), polotučného trvanlivého mléka o 19,2 % (45,2 %), vajec o 41,2 % (75,5 %) a cukru o 60,9 % (97,6 %). Ceny elektřiny meziročně rostly o 24,8 % (29,6 %), zemního plynu o 53,1 % (60,0 %), tepla a teplé vody o 40,9 % (44,6 %). Stravovací služby poskočily vzhůru o 17,6 %. Nadějný je pokles cen pohonných hmot, které meziročně klesly o 16,7 %, silná koruna a nižší ceny ropy akcelerovaly snížení ceny nafty na některých čerpacích stanicích i pod 30 Kč/litr. Toho ale využila vládnoucí klika a navrátí spotřební daň z motorové nafty ve výši necelých deset korun za litr už v nejbližší době, původně měla její absence trvat až do konce roku. Odvážní ekonomové predikují, že v dalších měsících bude inflace jednociferná a za celý rok by měla atakovat hranici 11 %. Do jaké míry je tento odhad odvážný a do jaké míry reálný, ukážou následující měsíce.
Český fintechový startup TENT.com, který se zaměřuje na platby a obchodování s kryptoměnami, zaplatil za jednu z posledních globálně volných čtyřpísmenných domén nejvyššího řádu .com 500 tisíc dolarů. S hodnotou v přepočtu přes jedenáct milionů korun šlo o druhou největší doménovou akvizici do českých rukou v historii. „Slovo tent neznamená v angličtině jen „stan“, jak by se mohlo zdát, ale má metaforický význam pro zastřešení, proto jsme ho pro naši platformu od počátku vnímali jako klíčový nástroj pro budoucí mezinárodní expanzi,“ vysvětluje důvody obchodu David Tacl, zakladatel a CEO projektu. TENT.com umožňuje nákup a prodej kryptoměn a jako jeden z mála umožní uživatelům platební kartou Mastercard platit kryptoměnou v jakémkoliv obchodě či restauraci kdekoliv po světě.
Jediná dražší tuzemská akvizice domény s koncovkou .com proběhla v roce 2016, kdy holding Olivera Dlouhého s vyhledáváním letenek poslal za doménu Kiwi.com původnímu majiteli 19 milionů korun.
Podle Wikipedie je vůbec nejdražší doménou Voice.com, jež v roce 2019 stála majitele 30 milionů dolarů, tedy přibližně 640 milionů korun.
Jean-Pierre Hathout přichází z pozice prezidenta společnosti SIT Controls USA. Předtím budoval 17 let kariéru ve společnosti Bosch, kde zastával několik mezinárodních manažerských pozic. J. P. Hathout má doktorský titul v oboru strojírenství z Massachusettského technologického institutu MIT a přináší technologické znalosti a globální manažerské zkušenosti z řízení provozů v USA, Německu, Nizozemsku, Turecku a Číně. Úspěšně řídil integraci několika společností získaných společností Bosch.
Průtahy kolem zavedení směrnice EU o ochraně oznamovatelů do českého právního řádu jsou komplikací nejen pro Českou republiku, kterou kvůli tomu Evropská komise zažalovala. Situace je problematická i pro firmy. Bez účinného vnitřního oznamovacího systému totiž českým podnikům hrozí riziko velkých finančních ztrát. Upozorňují na to odborníci z Moore Czech Republic. „Obávám se, že jakmile zákon vstoupí v platnost, vypukne v řadě firem stejná panika, jako tomu bylo v případě zavádění opatření k GDPR. Budou se zoufale hledat řešení na poslední chvíli bez systémového přístupu. Proto je důležité, aby si firmy vnitřní oznamovací systém vytvořily již nyní,“ vysvětluje Petr Štětka, senior manager z poradenské skupiny Moore Czech Republic, který se zaměřuje na problematiku whistleblowingu. „Z našeho pohledu je tu ještě jeden významný aspekt. A tím je již existující trestněprávní odpovědnosti firem. Pokud firma poruší zákon, může soud přihlédnout k tomu, že má firma systémové opatření proti korupci a nekalému jednání. Může to brát jako polehčující okolnost.“
Design Centrum CzechTrade zavádí nové služby pro firmy, které chtějí uspět v zahraničí. Jejich cílem je pomoci českým exportérům včas a správně definovat specifika, která mohou významně ovlivnit zájem o výrobky na vybraných trzích a ověřit tržní potenciál aplikovaných designových inovací. České firmy mají díky novým službám Design Trend Monitoring (DTM) a Tržní Potenciál Design-Inovace (TPDI) unikátní možnost využít know-how vybraných zahraničních kanceláří při navrhování konkurenceschopných produktů a včas odhalit bariéry vstupu nového produktu na zahraniční trh, ať už legislativní nebo kulturní, čímž se zvýší jejich šance uspět ve vybraném teritoriu.
Na rozdíl od některých západoevropských velkoměst, které přistupují k regulacím či dočasným zákazům konceptu Dark Stores, v Praze tento fenomén zažívá boom. Dle společnosti Colliers má spolu s nově prosazujícím se konceptem Cloud Kitchen potenciál zaplnit i méně atraktivní dlouho nepronajaté prostory. Dark Stores (temné obchody) fungují jako menší mezisklady online prodejců a jsou určené pro rychlé dodávky zboží v okolí. Provozovatelům e-shopů zde umožní garantovat dodávku zboží i do 15 minut od objednání, což je obří konkurenční výhoda. Sílí u nás i příbuzný trend – Cloud Kitchen (též Virtual nebo Ghost Kitchen). Jde o přípravny online objednaných jídel, které jsou dodávány prostřednictvím rozvážkové služby třetí strany (Uber Eats, Wolt či Bolt). Využívány mohou být i cateringovými společnostmi pro přípravu jejich zakázek.
Podle poradenské skupiny Moore Czech Republic je situace u nás následující: „Česká ekonomika je již patrně z nejhoršího venku. Podle předběžných údajů o vývoji ekonomiky v prvním čtvrtletí letošního roku totiž HDP mezikvartálně vzrostl o 0,1 %. Jde sice o zdánlivě malou změnu k lepšímu, na druhé straně si však musíme uvědomit, že v předchozích dvou čtvrtletích česká ekonomika mezikvartálně klesala a technicky byla v recesi. To je tedy již minulostí,“ komentuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Pozitivní vývoj HDP byl ovlivněn především rostoucí zahraniční poptávkou. Pro exportně orientovanou českou ekonomiku je důležité, že podle odhadu Eurostatu ekonomika Evropské unie v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostla proti předchozím třem měsícům o 0,3 %. Německá ekonomika, která je největší v Evropě a na které je závislá řada českých firem, sice po poklesu o půl procenta v závěru loňského roku nyní stagnovala, ale její zotavování pokračuje; pro nás je pak klíčové, že podle odhadů v letošním roce vykáže růst o 0,4 %. Spolu s pomalu se vzpamatovávající domácí poptávkou to patří k důvodům, proč se na českou ekonomiku v letošním roce díváme vcelku s optimismem a očekáváme její mírný růst.“
Cena originálních tonerů vede uživatele k užívání levnějších čínských kopií. Podle českého práva jde o porušení patentové ochrany s právními důsledky! Podnikatelům se ale nabízí alternativa legální renovace tonerů. Předmětem patentové ochrany je způsob uchycení toneru v tiskárně a jeho spojení s převodovým ústrojím. Některé čínské tonery nabízejí vlastní IP (Intellectual Property) safe řešení, která patentovou ochranu neporušují. Právně problematické jsou nejlevnější čínské kazety, především z oblastí kolem města Zhuhai, kde je patentové právo v podstatě nevymahatelné. Přesto se dostávají do české maloobchodní sítě. České právo považuje tyto kazety za padělek a odpovědnost z porušování patentového práva nese celý distribuční řetězec, včetně kupujících. Jedinou výjimku tedy tvoří koncový spotřebitel, ostatním v krajním případě hrozí riziko vymáhání škody, která se může vyšplhat do milionů, hrozí dokonce až pětileté vězení či zákaz činnosti…
Generální ředitelé považují dle průzkumu Accenture kombinaci tří faktorů – dat, technologií a kvalitních zaměstnanců – za klíčovou pro růst firmy a vhodná kombinace může vést až 11% nárůstu „top line productivity“ – navýšení prodejů či tržeb. Ale jen 5 % organizací tento potenciál využívá. Při využití jen dat a nových technologií klesá hodnota z 11 % jen na 4 %. Lidský faktor tedy hraje významnou roli při růstu firmy. Těmi, kdo mohou účinně propojit všechny tři faktory, jsou personální ředitelé díky svým dovednostem, přehledu o dění v organizaci a vlivu kultivovat a zlepšit spolupráci napříč společností a iniciovat změny uvnitř i mimo ni. Pokud jim generální ředitelé nastaví vhodné podmínky, stávají se personální ředitelé i tzv. Chief Growth Executive s potenciálem zvýšit růst společnosti. Personální ředitelé působící ve vhodném prostředí a disponující správným skillsetem a dobrými konexemi, mají až dvakrát větší pravděpodobnost, že se jim efektivně podaří propojit zmíněné tři faktory. Existuje i čtyřikrát větší pravděpodobnost, že budou mít dobré vztahy a silný vliv napříč celým C-suite managementem od generálního přes finančního a technického ředitele až po ředitele provozů.
Česko-německá investiční skupina ABRA Holding, která se zaměřuje na investice v oblasti technologií a na spojování špičkových softwarových firem ve střední Evropě, přivítala ve skupině poradensko-technologickou společnost Logio. Přední česká firma působící v oblasti Supply Chain Managementu dodává své služby největším firmám jako Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj, Rohlík, DM drogerie nebo Albert. ABRA Holding rozsáhlými investicemi a technologickým know-how posílí vývoj produktů Logia a expanzi na evropské trhy. ABRA Holding získá prostřednictvím rozsáhlé investice ve společnosti Logio 75procentní podíl, její vedení zůstane nadále v rukou současného managementu.
„Důvěra v českou ekonomiku již druhý měsíc za sebou roste. Index důvěry se v březnu zvýšil na hodnotu 97,2. Je to další pozitivní signál, že by ve druhém čtvrtletí mohl nastat v klíčových ekonomických indikátorech obrat k lepšímu. V březnu přitom současně rostly oba ukazatele důvěry v ekonomiku – podnikatelů i spotřebitelů. Roli ve změně sentimentu firem i domácností hrají nepochybně slábnoucí inflační tlaky. Pro oživení české ekonomiky, tažené tradičně domácí poptávkou, je dobrá zpráva i to, že se meziměsíčně snížil počet spotřebitelů, kteří nepovažují současnou dobu za vhodnou k pořizování velkých nákupů,“ uvedl partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička. „Nicméně pro budoucí růst a expanzi českých firem je stále limitující nedostatek kvalifikované pracovní síly. I v době recese firmy držely vysokou zaměstnanost a nedošlo k výraznějším změnám na trhu práce.“
Jeho cílem je prosadit digitální účtenky jako plnohodnotnou alternativu papírovým účtenkám a informovat o této problematice veřejnost. Digitální účtenky mohou přinést řadu výhod, třeba lepší přehled o výdajích, nebo hlídání konce záruční doby zakoupeného zboží. Vznik sdružení podpořila Hospodářská komora ČR a záštitu mu udělila MPO, MV a MPMR. Zakládajícími členy je skupina odborníků v čele s Janem Lamserem, bankovním expertem a inovátorem v oblasti nových technologií. „Létáme na Mars, ale účtenky tiskneme na papír. Mobilní technologie jsou běžnou součástí života každého z nás, zároveň ale stále máme po kapsách blednoucí papírky, které nikdy nenajdeme, když je z potřebujeme. Proto vzniká naše sdružení,“ vysvětluje Jan Lamser.
Češi si zvykají na komfort a jednoduchost plateb mobilem a chytrými hodinkami. Platící ho používají při polovině všech transakcí. A bylo by jich více, kdyby nenaráželi na obchodníky, kteří bezhotovostní platby nepřijímají. Dříve bylo nemyslitelné vyrazit z domova bez peněženky, dnes tak činí čtvrtina obyvatel Česka. Peněženku střídá chytrý mobil, který vlastní devět z deseti Čechů. Z průzkumu společnosti Mastercard vyplývá, že 28 procent lidí platí mobilem, protože nejsou ochotni vytáhnout kartu z peněženky nebo peněženku z kapsy či kabelky a 21 procent mobilem zaplatí, protože ho má v ruce ve frontě v obchodě. Popularita placení mobilem a chytrými hodinkami stoupá. Před čtyřmi lety jimi platilo někdy 19 procent respondentů, loni už to bylo 39 procent.
Asociace ABSL, která v České republice sdružuje společnosti z oboru IT a podnikových služeb, má od září nového prezidenta. Stal se jím Bohumil Říha, který chce v čele asociace podpořit růst kompetencí a inovačního potenciálu oboru a připravit celý sektor na nové výzvy, které přináší éra umělé inteligence, digitalizace a proměňující se geopolitické prostředí.
Bohumil Říha nastupuje do nové role s více než dvacetiletými zkušenostmi v oboru. Posledních osm let působí ve společnosti Johnson & Johnson Global Services, kde zastává pozici výkonného ředitele české pobočky a zároveň i ředitele nákupu pro region EMEA (Senior Director EMEA Procurement). V minulosti vedl v Accenture týmy až 200 pracovníků v České republice, Polsku, Indii a Číně. Dlouhodobě se zabývá rozvojem lidského potenciálu a od roku 2019 je certifikovaným koučem.
Ve funkci Bohumil Říha nahradil Jaromíra Starobu, který v čele asociace ABSL stál poslední čtyři roky a významně se podílel na tvorbě její strategie i prosazování zájmů českého sektoru podnikových služeb v tuzemsku a věhlasu v zahraničí.
Novým vedoucím oddělení Komunikace podniku ve společnosti Škoda Auto se stává Jozef Baláž, který se tak vrací na pozici, v níž působil v letech 2011 až 2017. Nahradí tak dosavadního šéfa Tomáše Koteru, který se rozhodl po více než 25 letech ve společnosti Škoda Auto přijmout novou pracovní výzvu mimo koncern Volkswagen.
Jozef Baláž má dlouholeté zkušenosti v oblasti komunikace společnosti Škoda Auto i koncernu Volkswagen. Do oddělení Komunikace automobilky Škoda Auto nastoupil v roce 2000, v letech 2009 a 2010 byl manažerem komunikace závodu Volkswagen Bratislava a od roku 2011 vedl oddělení Komunikace podniku Škoda Auto, do jehož čela se nyní znovu vrací. V letech 2017 až 2023 působil jako ředitel PR a komunikace, posléze i vedoucí značky Škoda ve společnosti Volkswagen Group China v Pekingu. Po návratu do Škoda Auto byl téměř dva roky vedoucím oddělení Zákaznické zkušenosti a interakce (Customer Experience & Engagement).
Podle viceguvernérky ČNB Evy Zamrazilové inflace stále ještě zcela neodezněla a je třeba dohasit zejména ohnisko, které přetrvává ve službách. Jak uvedla v pořadu Interview ČT24, nezanedbatelné množství položek spotřebního koše stále roste vyšším tempem, ponechání úrokových sazeb na 3,5 % je proto namístě.
„Během příštího roku odezní pozitivní efekt meziročně klesajících cen pohonných hmot a energií. To znamená, že by mohly nabírat na síle a na významu ty položky spotřebního koše, které rostou tempem nad třemi procenty. Tato ohniska potřebujeme dohasit a nemáme pro to lepší nástroj, než úrokové sazby,” uvedla v rozhovoru.
Společnost Traficon z investiční skupiny DT-holding má nového výkonného ředitele. Stal se jím David Kureš, který působil řadu let v čele významných firem v potravinovém průmyslu a retailu, jako jsou Novák maso – uzeniny, Park Food nebo Ahold Czech Republic. Jeho hlavním úkolem bude dokončit transformaci a modernizaci celé sítě a dále posílit pozici značky na trhu.
Tato změna začala v předloňském roce a zahrnovala rebranding, nový koncept prodejen, rozšiřování sítě či technologické inovace. Dnes je Traficon Tobacco Retail druhou největší maloobchodní sítí v Česku, která se specializuje na prodej tisku a nikotinových výrobků, a to podle počtu prodejen, kterých je aktuálně 220. Její obrat přitom dosahuje tří miliard korun a počet zákazníků se pohybuje okolo 13 milionů.
Traficon letos také uzavřel strategické partnerství s Philip Morris ČR, které je zaměřeno nejen na technologické inovace, ale i na společenskou odpovědnost. Obě společnosti se chtějí zaměřit mimo jiné na bezdýmné nikotinové produkty s nižším nebo potenciálně nižším zdravotním rizikem, ale také na edukační projekty, které kladou důraz na prevenci užívání nikotinových výrobků mezi mladistvými.
Česká technologická společnost Anect posiluje svůj management. Na pozici obchodního ředitele nastupuje zkušený odborník s dlouholetou praxí v oblasti řízení kybernetických rizik Michal Čábela. Přichází z pozice ředitele v oblasti kybernetických rizik ve společnosti Deloitte, kde se zaměřoval na propojení požadavků kyberbezpečnosti s obchodní strategií firem a na zajištění komplexní ochrany IT prostředí.
V Anectu bude zodpovědný za rozvoj obchodních aktivit a podporu růstu společnosti v souladu s její dlouhodobou strategií. Firma přitom se nyní ve spolupráci s partnery ještě více zaměří na poskytování řešení vycházejících z konkrétních potřeb zákazníků, která přinášejí měřitelné výsledky v oblasti technologického rozvoje a kybernetické bezpečnosti.