Novým Channel Sales Directorem české pobočky Dell Technologies byl jmenován Milan Hrabovský. Do Dell Technologies přichází ze společnosti QED Group, největší část profesního života však strávil v Microsoftu. Na nové pozici je jeho cílem pomoci partnerům dosahovat společných cílů a technologických inovací na straně zákazníků. Na pozici střídá Pavla Halfara, který ze společnosti po 17 letech odchází.
Změny v bankovnictví zrychlil ciovid, mění se komunikace bank s klienty, ubývá poboček a aktivity se přesunují do online prostředí. Bankovní sektor bude i letos aktivní v náboru zaměstnanců a stále platí, že v bankovnictví jsou vyšší mzdy a škála benefitů. Zaměstnání v bankovnictví platilo dlouho za perspektivní a dobře placené. Nyní se situace mění – komunikace s klienty se přesunuje do online, s měnícím se chovánín klientů se ruší pobočky. Bankovní domy se globálně slučují. To by nasvědčovalo propouštění v tomto segmentu. Ale bankovnictví a pojišťovnictví budou letos patřit mezi nejaktivnější v náboru zaměstnanců. Mění se totiž zaměstnanecká struktura – víc lidí zajišťuje zákaznický servis, panuje poptávka po IT specialistech pro tvorbu a správu online řešení i zajištění bezpečnosti.
Na pozici Commercial Directora v agentuře Mindsquared nastoupil Petr Vančura, který obdobnou roli zastával ve společnosti GroupM. Za sebou má pětileté působení ve společnosti MediaCom. V mediální agentuře Mindsquared se chce zaměřit na obchodní jednání s klienty i externími dodavateli a přizpůsobení služeb i souvisejících procesů současným tržním potřebám. Petr Vančura bude mít na starost budování vztahů s klíčovými partnery a nastavování obchodních podmínek. Jednou z priorit je pro Vančuru také adaptace agentury na probíhající změny klientských potřeb a modernizace zaběhlých procesů.
Odborníci očekávají, že roční výše škod způsobovaných kyberkriminalitou dosáhne do roku 2025 v globálním měřítku hodnoty 10,5 bilionu amerických dolarů. Inovace v oblasti kyberzabezpečení mají proto pro obory, ve kterých probíhá překotná digitalizace, zcela zásadní význam. Díky strategické investici do menšinového podílu ve firmě Picus Security může společnost Mastercard oznámit spuštění nové platformy Cyber Front, jejímž účelem je simulace a vyhodnocování útoků. Nový nástroj bude sloužit firmám a státním úřadům k posilování jejich provozní odolnosti vůči kyberútokům. Využívání nové platformy je součástí rozrůstající se poradenské činnosti společnosti Mastercard v oblasti kyberbezpečnosti a řízení rizik.
Od září se finančním ředitelem skupiny Mattoni 1873 stane Marco Pierini. Ten přichází ke středoevropskému lídrovi nealkoholického trhu se zkušenostmi z financí a byznysu. Osm let působil ve společnosti Oracle, kde zastával řadu pozic v Irsku, Itálii a Rakousku. Do Mattoni 1873 přichází po 14 letech působení ve společnosti Pfizer Česká republika, kde se se stále větší zodpovědností zabýval řízením financí pro region střední a východní Evropy.
Mediálně-technologická skupina Mind2FLO naplňuje své ambiciózní plány a jako první v Česku představuje vlastní Brand Experience studio. V jednom funkčním celku klientům nabídne na český trh unikání mix brandových, strategických i digitálních kompetencí. Tým BX studia vede nově Pavel Flégl. Studio aktuálně pracuje na repositioningu značky Allwyn pro globální trh, architektuře brandu krosových elektromotorek MXM nebo na identitě pro celosvětovou iniciativu na podporu zastoupení žen v závodech Formule 1. Nové BX studio vyplňuje mezeru na českém trhu, na kterém dosud chyběla služba spojující klíčové kompetence potřebné k brandové komunikaci.
Jaroslav Zoubek, který již patnáctým rokem působí v holdingu M2C a doposud úspěšně rozvíjel divizi obchodních center, byl jmenován do pozice Country Managera pro Českou republiku. Své zkušenosti sbíral především coby ředitel divize obchodních center v M2C. Zde měl zodpovědnost za provozně ekonomické řízení této části společnosti. Vedl a rozvíjel manažerský tým, staral se o komunikaci s významnými klienty a řídil nové projekty i krizový štáb. Měl pod sebou více než 650 zaměstnanců.
Pozici HR manažerky ve startupu Ydistri nově zastane Nikola Kříteková (33). Ta přichází po zkušenostech z HR managementu v Poslanecké sněmovně ČR a ve společnosti Mall Group a ve startupu bude mít na starost zejména budování silné zaměstnanecké značky, podobně jako nábor nových zaměstnanců. Ten má startupu, který se zaměřuje na optimalizaci skladových zásob a redistribuci deadstocku, pomoci zejména s expanzí na americký trh.
Společnost Red Hat jmenovala Matta Hickse svým prezidentem a výkonným ředitelem. Hicks nastoupil do společnosti v roce 2006 jako vývojář v týmu IT. Rychle se vypracoval a na vedoucích pozicích napříč celou organizací pomohl společnosti Red Hat upevnit pozici lídra v oblasti otevřených hybridních cloudových technologií. Hicks je jedním ze zakládajících členů týmu inženýrů, který vyvinul Red Hat OpenShift, jenž se stal základem pro nasazení hybridních cloudů v různých odvětvích a nyní slouží jako přední podniková platforma Kubernetes.
Podle analýzy české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost a síťovou infrastrukturu, je u ransomware útoků průměrné požadované výkupné 250 tisíc dolarů, tedy téměř šest milionů korun. Kyberzločinci zpravidla žádají o 10 % z obratu firmy – tuto částku obvykle zjistí z veřejně dostupných výročních zpráv firem. Z analýzy ComSource rovněž vyplývá, že celá polovina ransomware útoků do firem pronikne díky otevření odkazu ve phishingovém e-mailu.
Auditorka a expertka na digitalizaci a automatizaci finanční funkce Olga Řehořková se od července 2022 stala novou partnerkou PwC Česká republika. Ve své auditní praxi se věnuje klientům z oblasti energetiky, real estate, technologií a komunikací. Ultimátním cílem agendy Future of Finance, které se Řehořková bude cíleně věnovat, je prostřednictvím standardizace a automatizace činností ve financích zrychlit a zlevnit různé úkony, zvýšit přesnost informací a usnadnit tak rozhodovací procesy a řízení firmy.
„Killnet je politická proruská hackerská skupina, která útočí na nepřátele Ruska. Vlně DDoS útoků Killnetu čelila v uplynulých měsících i Česká republika, nyní proruské skupiny pod vedením Killnetu útočily na Litvu, Itálii nebo Polsko. Killnet také naznačil, že pokud Litva uvažuje o znovupovolení přepravy do některých sankcionovaných oblastí, je to trochu i jejich vítězství. Aktuálně máme zprávy i o útocích na norské organizace, v okamžiku, kdy Kolumbie oznámila plány na podporu Ukrajiny, detekovali jsme masivní útoky i na tuto jihoamerickou zemi. Killnet tvrdí, že ovládá botnet složený ze 4,5 milionu zařízení, který je většinou využíván k drtivým DDoS útokům. Pokud je to pravda, pak se jedná o jeden z největších aktivních botnetů,“ říká Daniel Šafář, Area Manager CEE regionu z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.
Na sdílení automobilů si lidé stále více zvykají. K čemu ale sdílené vozy používají? Nejčastěji je to k jednodenním výletům, návštěvám rodiny a kamarádů. Hned na dalších místech jsou cesta do práce a z práce a do restaurace, baru či kavárny. Nejvíce oceňují flexibilitu a úspornost, kdy za auto platí, jen když ho používají. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Anytime společně s agenturou STEM/MARK.
„I když jsou firmy, a tím pádem také jejich export, stále ovlivňovány dopady pandemie koronaviru a válkou na Ukrajině, zahraniční obchod stále funguje, o čemž svědčí výrazný květnový nárůst exportu, jak proti loňskému roku, tak i předcovidovému roku 2019, byť mohou být nominální čísla částečně již ovlivněna inflačním faktorem. My vývozu českých firem nadále pomáháme, aby brzy dostál plnému potenciálu, který je ještě mnohem vyšší, než v této složité době exportéři dociluji,“ konstatuje Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Lidé si díky pandemii koronaviru uvědomují důležitost prevence a zdravého životního stylu. Někteří se zaměřili na zlepšení stravy, jiní častěji sportují či začali s otužováním. Popularitu získává tzv. biohacking, kdy lidé využívají moderní technologie, jež jim pomáhají využít jejich potenciál, zlepšovat výkon a kontrolovat zdraví. Podle průzkumu Generali České pojišťovny u více než devíti stovek respondentů z ČR, 76 % z nich uvedlo, že ke sledování zdraví využívají chytrá zařízení. Nejčastěji jde o chytrý telefon (83 %), hodinky (51 %), náramek (20 %) či prsten (1 %). Za nejdůležitější funkce u chytré elektroniky Češi považují měření počtu kroků (58 %) a vzdálenosti (53 %). Měření kvality spánku (27 %) či složení těla (22 %) pro ně příliš důležité nejsou.
Nejnovější prognóza analytiků společnosti Gartner uvádí, že globální trh s osobními počítači letos zaznamená nejprudší pokles u všech typů výpočetních zařízení, dodávky chytrých telefonů v oblasti velké Číny pak klesnou až o 18 %. V České republice očekávají analytici pokles počtu dodaných zařízení všech typů o 5 %, trh PC se propadne výrazně více, až o 16,9 %. Největší pokles dodávek by se měl týkat stolních PC a notebooků (o 22,3 % a 21,0 %), u ultraprémiových přenosných zařízení (ultrabooky, prémiové / konvertibilní tablety) bude pokles činit 9,2 %. Jediným růstovým segmentem v Česku by měly být prémiové chytré telefony (+6,5 %). V roce 2023 by měl dle aktuální prognózy v ČR pokračovat pokles dodávek všech typů PC pomalejším tempem (o 2 až 5 %).
Marketingová a poradenská skupina Proficio posílila svůj tým o několik nových, klíčových tváří napříč celou společností. Jmenovitě se jedná o Alici Klusákovou (na úvodním obrázku), Michala Kubiše a Petra Němečka. V rámci firmy pak došlo i ke změně pozic u Lucie Mifkové a Lukáše Cikánka. Tým Proficia se v průběhu let neustále dynamicky rozrůstá, jen v loňském roce se rozšířil hned o desítky nových členů a nyní čítá více než 120 lidí. V letošním roce společnost navázala spolupráci s několika dalšími firmami. Letos v květnu pak firma představila svou novou dceřinou společnost Databy, jež propojuje svět financí, dat a IT.
Průměrná cena oběda v restauracích v České republice dosáhla v první polovině června 163 korun, stošedesátikorunovou hranici prolomila už v březnu. Opačným směrem, než ceny zamířily návštěvy restaurací. Vyplývá to z dat plateb stravenkovými kartami společnosti Sodexo Benefity. Propad tržeb není jedinou bolestnou ranou, tou druhou je růst vstupních nákladů: energií, potravin i mezd. Od Nového roku růst výrazně zrychlil a každý měsíc cena stoupá o korunu až dvě. Ve srovnání s rokem 2021 lidé platí za oběd o 12 korun víc a v porovnání s rokem 2020 je to téměř až o 30 korun více. V Praze už cena atakuje dvousetkorunovou metu, nejlevněji – v průměru za 147 korun – se lidé naobědvají v Karlovarském kraji, následuje Vysočina a Ústecký kraj.
Podle výsledků průzkumu Acronis 20 % českých organizací zažilo za posledních 12 měsíců výpadek provozu v důsledku ransomwarového útoku. Útoku čelila zhruba polovina českých organizací, třetina útok dokázala odrazit, ve zbylých případech došlo z k zašifrování dat a výpadkům provozu včetně aktuálně nejznámějšího případu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Pokud se organizace stane terčem útoku, může jej zcela bez následků odrazit s využitím antimalwaru či speciální ochrany proti ransomwaru. Pokud dojde k zašifrování dat, stále je možná rychlá obnova provozu s pomocí disaster recovery či funkčních záloh. Když selžou i zálohy, pak organizace musí čelit dlouhodobému výpadku provozu. Proto IT správci doporučují věnovat speciální pozornost nejen ochraně ostrých dat ale také ochraně záloh.
Zjištění průzkumu:
• 47 % organizací se za 12 měsíců nesetkalo s ransomwarem, 33 % útok odrazilo, u 18 % došlo k zašifrování a krátkodobému výpadku, u 2 % došlo k zašifrování a dlouhodobému výpadku,
• pro 61 % IT správců je nejdůležitějším faktorem ochrany dat funkce nezměnitelnost záloh, 34 % uvedlo aktivní self-defense ochranu backup systému a 30 % umístění záloh v cloudu,
• 93 % IT odborníků zmínilo systémy Windows jako platformu, na kterou jsou nejvíce vedeny podobné útoky. Konkurenční macOS zmínilo jen 5 % IT správců.
Existují povolání, ve kterých se bez chytrých technologií neobejdete. Mezi ty nejohroženější patří zejména IT technici i weboví programátoři, pro které je práce za monitorem každodenní rutinou. Do konce července si proto mohou v síti očních optik Fokus nechat zdarma vyšetřit svůj zrak. Pro bezplatné vyšetření jim postačí zaregistrovat se v rezervačním systému na stránkách společnosti Fokus optik. I vzhledem k tomu, že čekací doba na termín u očního lékaře bývá obvykle velmi dlouhá, je kontrola našeho nejcennějšího smyslu od zkušeného optometristy výhodnou alternativou.
Do obchodního týmu KPMG Česká republika nastoupila Barbora Sirotková, která bude mít na starost hlavně klienty z bankovnictví. Na pozici Business Development Manager zúročí osmileté zkušenosti z IT firmy Trask Solutions. Zároveň do týmu přešel expert na energetiku a digitalizaci Adam Sliwka. Působit bude na pozici Director.
Marketingová expertka Dana Kryńska přišla z Accolade do investiční skupiny Progresus. Jejím úkolem zde bude strategické řízení marketingu a komunikace celého holdingu a jednotlivých značek v portfoliu, do kterého spadá například jednička na trhu dřevostaveb RD Rýmařov. Jejím úkolem bude především uvedení nové značky na trh a budování jejího dobrého jména v souladu s vizí a strategií zakladatelů Lukáše Zrůsta a Lukáše Forala.
Další globální firmy oznámily přechod do metaverse prostředí a přijímání kryptoměn. Včera své partnerství s NFT platformami oznámil platební gigant Mastercard. Své rozsáhlejší strategie pro Web 3.0 na začátku června zase odhalili módní giganti Gucci a Tag Heuer. Do světa decentralizovaných technologií již dříve vstoupila například Visa, Dolce & Gabbana nebo společnost Nike. Největší technologické firmy světa a odborná veřejnost vidí v tomto přesunu veliký potenciál a nazývají ho dokonce další průmyslovou revolucí.
Společnost DPD rozšiřuje stávající síť samoobslužných boxů a nově doručuje do více než tisícovky AlzaBoxů. Zákazníci je najdou po celém Česku a mohou si zde vyzvedávat balíčky z e-shopů. Proces doručení, který funguje u stávajících DPD boxů, se nemění a většina je otevřena 24 hodin denně. Boxy jsou součástí sítě DPD Pickup, která naroste na více než 2500 výdejních míst a samoobslužných boxů. DPD jako první balíkový přepravce na trhu otevřela již loni pilotních 12 samoobslužných boxů, které umí zásilky nejen vydávat, ale také přijímat, což zákazníci využívají k vracení zboží. AlzaBoxy tuto možnost odeslání zásilky nenabízejí, ale obě firmy na ní usilovně pracují a měla by být brzy dostupná.
Marketingovou a poradenskou společnost Proficio si pro spolupráci vybrala česko-kanadská technologická společnost Ataccama. Proficio tak navázalo na své rozšiřující se jak klientské, tak zaměstnanecké řady. V loňském roce firma začala pracovat například pro firmu Bezrealitky, pojišťovnu Direct či společnost Roger a další. Svůj tým pak rozrostla o šest nových tváří. Naposledy v lednu tohoto roku do Proficia nastoupil Jakub Kaláb, a to na pozici manažera Business Intelligence týmu.
Společnost Lenovo otevřela brány svého prvního výrobního závodu v Evropě. Se sídlem v maďarském Ullu se provoz zaměřuje na budování serverové infrastruktury, úložných systémů a PC pracovních stanic používaných zákazníky z celé Evropy, Blízkého Východu a Afriky. Francois Bornibus, Senior Vice President a EMEA President ve společnosti Lenovo, uvedl: „Oficiálním otevřením výrobního provozu v Maďarsku jsme dosáhli obrovského milníku v optimalizaci a vývoji naší globální výrobní sítě. Poloha Maďarska nás posouvá blíže k našim evropským zákazníkům, abychom mohli naplnit jejich potřeby. Jelikož naše aktivity nadále rostou po celém světě, tento nový podnik bude hrát klíčovou roli v našich plánech k zajištění úspěchu v budoucnu, a přinášení inteligentních technologií pro všechny v Evropě udržitelnějším způsobem, rychleji a efektivněji.“
Ve společnosti Ness Czech řídí od června marketingové oddělení Mgr. Anna Laviana Ludvíková. Ta působí ve společnosti od roku 2020, od svého nástupu má zodpovědnost za marketingovou a komunikační strategii, externí a interní komunikaci a podporu obchodních aktivit. V nové roli Head of Marketing CZ se těší na bližší spolupráci s managementem firmy a nové výzvy. Anna vystudovala filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, věnovala se taktéž managementu na VŠE v Praze. V minulosti pracovala jako manažerka vztahů s partnery a byla zodpovědná za PR aktivity a externí komunikaci rozličných mezinárodních firem a organizací.
Pozici šéfky HR v DoDo Group obsadí zkušená manažerka Renata Pavlištová (36). Ta se v posledních osmi letech z pozice Head of HR starala o kompletní vedení HR a Facility management v Porsche ČR ze skupiny Volkswagen Group CZ. V technologicko-logistické společnosti DoDo Michala Menšíka bude mít nově na starost zejména nastavení modelu HR Business Partnering a budování úspěšné značky zaměstnavatele v oblasti logistiky a technologických společností.
Do čela Mallu se posouvá zkušený manažer Jakub Střeštík. Pozice Managing Director se ujímá ze své role Chief Commercial Officer, kterou zastává poslední dva roky. Střeštík se bude soustředit na rozvoj silných stránek Mallu, kterými je historicky nejen model marketplace, ale také prodej zboží z vlastních skladů (1P byznys). Jeho hlavním úkolem pro následující období bude úspěšně završit integraci s nákupní platformou Allegro a pomáhat celé skupině upevňovat si pozici e-commerce šampióna střední a východní Evropy.
Pokud se chystáte do práce, na nákupy, za kulturou, zábavou, sportem či na výlety po Praze a okolí, ale i po celé republice, mohou být vhodným řešením služby nabízející sdílené vozy. Pokud najedete méně než 10 tisíc km ročně, pak se vám vlastnit automobil nevyplatí. V tom případě jsou vhodnější variantou auta sdílená, tzv. carsharing. Všechny náklady platí provozovatel, vám stačí si auto pronajmout na víkend či jen na dvě hodiny na nákup, výlet či pouze na dvacet, třicet minut na cestu z práce, do práce. Existují služby, kde platíte i minutový pronájem podle reálného využití vozu.
Asociace ABSL, která v České republice sdružuje společnosti z oboru IT a podnikových služeb, má od září nového prezidenta. Stal se jím Bohumil Říha, který chce v čele asociace podpořit růst kompetencí a inovačního potenciálu oboru a připravit celý sektor na nové výzvy, které přináší éra umělé inteligence, digitalizace a proměňující se geopolitické prostředí.
Bohumil Říha nastupuje do nové role s více než dvacetiletými zkušenostmi v oboru. Posledních osm let působí ve společnosti Johnson & Johnson Global Services, kde zastává pozici výkonného ředitele české pobočky a zároveň i ředitele nákupu pro region EMEA (Senior Director EMEA Procurement). V minulosti vedl v Accenture týmy až 200 pracovníků v České republice, Polsku, Indii a Číně. Dlouhodobě se zabývá rozvojem lidského potenciálu a od roku 2019 je certifikovaným koučem.
Ve funkci Bohumil Říha nahradil Jaromíra Starobu, který v čele asociace ABSL stál poslední čtyři roky a významně se podílel na tvorbě její strategie i prosazování zájmů českého sektoru podnikových služeb v tuzemsku a věhlasu v zahraničí.
Novým vedoucím oddělení Komunikace podniku ve společnosti Škoda Auto se stává Jozef Baláž, který se tak vrací na pozici, v níž působil v letech 2011 až 2017. Nahradí tak dosavadního šéfa Tomáše Koteru, který se rozhodl po více než 25 letech ve společnosti Škoda Auto přijmout novou pracovní výzvu mimo koncern Volkswagen.
Jozef Baláž má dlouholeté zkušenosti v oblasti komunikace společnosti Škoda Auto i koncernu Volkswagen. Do oddělení Komunikace automobilky Škoda Auto nastoupil v roce 2000, v letech 2009 a 2010 byl manažerem komunikace závodu Volkswagen Bratislava a od roku 2011 vedl oddělení Komunikace podniku Škoda Auto, do jehož čela se nyní znovu vrací. V letech 2017 až 2023 působil jako ředitel PR a komunikace, posléze i vedoucí značky Škoda ve společnosti Volkswagen Group China v Pekingu. Po návratu do Škoda Auto byl téměř dva roky vedoucím oddělení Zákaznické zkušenosti a interakce (Customer Experience & Engagement).
Podle viceguvernérky ČNB Evy Zamrazilové inflace stále ještě zcela neodezněla a je třeba dohasit zejména ohnisko, které přetrvává ve službách. Jak uvedla v pořadu Interview ČT24, nezanedbatelné množství položek spotřebního koše stále roste vyšším tempem, ponechání úrokových sazeb na 3,5 % je proto namístě.
„Během příštího roku odezní pozitivní efekt meziročně klesajících cen pohonných hmot a energií. To znamená, že by mohly nabírat na síle a na významu ty položky spotřebního koše, které rostou tempem nad třemi procenty. Tato ohniska potřebujeme dohasit a nemáme pro to lepší nástroj, než úrokové sazby,” uvedla v rozhovoru.
Společnost Traficon z investiční skupiny DT-holding má nového výkonného ředitele. Stal se jím David Kureš, který působil řadu let v čele významných firem v potravinovém průmyslu a retailu, jako jsou Novák maso – uzeniny, Park Food nebo Ahold Czech Republic. Jeho hlavním úkolem bude dokončit transformaci a modernizaci celé sítě a dále posílit pozici značky na trhu.
Tato změna začala v předloňském roce a zahrnovala rebranding, nový koncept prodejen, rozšiřování sítě či technologické inovace. Dnes je Traficon Tobacco Retail druhou největší maloobchodní sítí v Česku, která se specializuje na prodej tisku a nikotinových výrobků, a to podle počtu prodejen, kterých je aktuálně 220. Její obrat přitom dosahuje tří miliard korun a počet zákazníků se pohybuje okolo 13 milionů.
Traficon letos také uzavřel strategické partnerství s Philip Morris ČR, které je zaměřeno nejen na technologické inovace, ale i na společenskou odpovědnost. Obě společnosti se chtějí zaměřit mimo jiné na bezdýmné nikotinové produkty s nižším nebo potenciálně nižším zdravotním rizikem, ale také na edukační projekty, které kladou důraz na prevenci užívání nikotinových výrobků mezi mladistvými.
Česká technologická společnost Anect posiluje svůj management. Na pozici obchodního ředitele nastupuje zkušený odborník s dlouholetou praxí v oblasti řízení kybernetických rizik Michal Čábela. Přichází z pozice ředitele v oblasti kybernetických rizik ve společnosti Deloitte, kde se zaměřoval na propojení požadavků kyberbezpečnosti s obchodní strategií firem a na zajištění komplexní ochrany IT prostředí.
V Anectu bude zodpovědný za rozvoj obchodních aktivit a podporu růstu společnosti v souladu s její dlouhodobou strategií. Firma přitom se nyní ve spolupráci s partnery ještě více zaměří na poskytování řešení vycházejících z konkrétních potřeb zákazníků, která přinášejí měřitelné výsledky v oblasti technologického rozvoje a kybernetické bezpečnosti.