První bankou v Česku, u které si firmy mohou otevírat účet online, se stala ČSOB. Pilotní provoz služby začal v lednu a od 1. února je veřejně dostupná. „Jsme první banka v České republice, která umí otevírat online účet pro všechny podnikatelské subjekty, jak fyzické osoby podnikatele, tak i firmy,“ uvádí Pavel Prokop, výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB. Otevření účtu vzdáleně pro firmy žádná jiná další banka v Česku neumí. Účet se zakládá z webových stránek ČSOB. Ke sjednání jsou potřeba dva osobní doklady a identifikační údaje o firmě. Založení firemního účtu online je plně v souladu se všemi regulatorními požadavky. Formulář je napojený na obchodní rejstřík, takže se po zadání IČO žadateli doplní všechny údaje o společnosti, což ulehčuje vyplnění formuláře.
Společnost Visa spustila platební metodu Click to Pay s Visa v České republice. Reaguje tím na rostoucí segment e-commerce a rostoucí počty online plateb. Spotřebitelé mohou s Click to Pay s Visa platit bezpečně a pohodlně u zapojených obchodníků a na partnerských platformách. Lze ho využít při placení na internetu, ať už platba probíhá na mobilu či na jiném připojeném zařízení, u obchodníků a na serverech využívajících platební bránu od KB SmartPay a GoPay. E-shopy s tlačítkem Click to Pay s Visa umožní platbu bez nutnosti zadávat 16místné číslo karty a sníží tak počet kroků nutných pro dokončení objednávky. Platební metoda je zabezpečena nejmodernější technologií pro ověřování totožnosti, platební údaje jsou při nákupu nahrazeny unikátním tokenem, aby nebylo možné dohledání skutečných dat.
Vodík je dle Toyoty budoucností automobilového průmyslu a brzy doplní segment hybridů, ekologické varianty pohonu, využívané flotilami sdílených automobilů. Čtyři pětiny energetických firem plánují investice do vodíkových technologií, již nyní je provozuje 31 % ropných a plynárenských společností, dodavatelů energie a specialistů na obnovitelné zdroje. „Vodíkový pohon je na vzestupu a má před sebou výzvy, jako vytvoření infrastruktury pro skladování a distribuci. Jde o reálnou budoucnost automobilové dopravy – osobní, nákladní i veřejné,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus. Toyota nabízí sériově vyráběnou vodíkovou Toyotu Mirai, představila i vodíkový kamion a založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund. „Sledujeme pozorně vývoj na trhu alternativních pohonů a snažíme se najít ideální variantu pro blízkou budoucnost. Vodíkový pohon je smysluplným řešením,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing. V ČR prodej hybridů v posledním čtvrtletí meziročně rostl o 68 % a hybridy jsou dle Evropského sdružení prodejců automobilů (ACEA) po benzinu už druhou nejprodávanější variantou pohonu.
Malajský královský investiční fond The Royal Invest Fund of Kelantan (RIFK) získal v Malajsii licenci na provoz královské investiční banky The Royal Investment Bank of Kelantant (RIBK). V České republice a EU bude působit přes licencovanou entitu na Slovensku. RIBK se chce věnovat investicím v oblasti finančních technologií, nemovitostí, technologických parků a výrobě s důrazem na ekologii, obchodování s komoditami, dále vývoji softwarových a zdravotnických řešení. Klientela se generuje z řad významných královských a investorských rodin či investičních celků podnikajících v Malajsii i na mezinárodním poli. Mezi nejvýznamnější zakladatele RIBK patří malajská královská rodina a král Muhammad V. Kelantanský.
Stále zlepšovat kvalitu produktů i služeb, a to i v případě, že zákazníci vyjadřují vysokou míru spokojenosti. To je cílem českého lídra na trhu ERP, společnosti Asseco Solutions. Ta proto v posledních měsících přistoupila k realizaci změn ve své struktuře, přičemž jednou z důležitých změn bylo posílení oblasti vývoje. Řady top managementu Asseco Solutions proto rozšířil nový ředitel divize vývoje, Ing. Petr Vítek (naroz. 1970). Petr Vítek vystudoval ČVUT, Fakultu strojní obor hydraulika. Od 90. let pracoval na mnoha IT projektech, především pro české banky, kde vedl vývojové týmy. Před nástupem do Asseco Solutions působil v ČSOB.
Znalecká kancelář EqSA jmenovala novým partnerem Jiřího Wiesnera a vedoucí nemovitostního oddělení se stává Lenka Hluší. Jiří Wiesner ve znalecké kanceláři EqSA působí od roku 2015 a dosud zde vedl oddělení oceňování podniků, v čemž bude i jako partner pokračovat. Lenka Hluší je odbornicí na oceňování komerčních a rezidentských nemovitostí jak pro soudní účely, tak i pro účely akvizic či restrukturalizací. V současné době své znalosti rozšiřuje a zdokonaluje studiem MBA při VŠE, kde se zabývá především oceňováním komerčních nemovitostí.
Marketingová konzultační společnost Proficio jmenovala Jabuba Kalába manažerem Business Intelligence týmu. Společnost svůj tým navíc rozšířila i o Lukáše Cikánka a Michala Filípka, otevřela nové kanceláře v centru Prahy a plánuje další růst. Jakub vystudoval Mendelovu univerzitu v Brně, magisterský obor Business a Managerial Economics. V letech 2015 až 2021 působil ve společnosti Zebra Technologies. V srpnu 2020 se připojil k Business Intelligence týmu Proficia jako konzultant. V něm nově povýšil na post manažera a bude se věnovat zejména rozvoji současného týmu, integraci účetních dat a v neposlední řadě také rozšíření Business Intelligence služeb společnosti o další produkty.
Pokud jste dosud využívali bezplatnou službu e-mail pod vlastní doménou od Google, vězte, že za ni budete muset platit. Šlo o to, že jste mohli mít firemní účet a v něm určitý počet uživatelských účtů zdarma a propojit si ho s vlastní doménou. Jako CFO vás jistě bude zajímat, že nově vám Google nabízí službu Workspace, kde ale za jeden uživatelský účet budete platit 5,20 €. Jaké máte možnosti v tento okamžik, můžete dál používat bezplatný účet u jiného poskytovatele nebo přijmout podmínky Google? Na to vám odpoví skvělý článek z našeho partnerského serveru Root.cz, kde se autor zabývá podrobným rozborem nově vzniklé situace.
Zájem o jízdu ve sdíleném elektromobilu roste a s ním i jejich množství na platformě HoppyGo. Loni se jejich přírůstek téměř zdvojnásobil, nejvýdělečnějším autem se stala Škoda Enyaq iV. Zájem řidičů o vozy s elektrickým pohonem podněcuje stále více majitelů elektromobilů, kteří svá auta ke sdílení registrují. V roce 2020 jich bylo 37, loni jich přibylo 69 (+86 %). Průměrný denní nájezd sdíleného elektromobilu je 250 km, což elektromobily zvládnou na jedno nabití. „Poptávka po elektromobilech loni meziročně stoupla o 400 %,” říká Robin Švaříček, CEO společnosti HoppyGo, která sdílení aut mezi lidmi umožňuje. Ta loni vylepšila svou aplikaci – majitelé nyní mohou zaznamenat stav nabití baterie a po skončení zápůjčky vyúčtovat spotřebu energie, tak jako u benzinových či naftových vozidel. Mohou přidat i dobu nabíjení a dojezd vozu. Platforma pro sdílení aut HoppyGo spadá mezi inovační projekty mobility Škoda Auto DigiLab. Nabídka 2500 vozů je dostupná ve všech velkých městech.
Petra Heinrich Liedtke byla jmenována do funkce viceprezidentky pro partnerský a komerční prodej VMware v regionu EMEA. Povede divizi s 500 zaměstnanci a bude zodpovědná za to, aby rozvinutý ekosystém partnerů společnosti měl digitální základ pro poskytování modernizovaných aplikací a multi-cloudu zákazníkům usilujícím o dosažení obchodních výsledků prostřednictvím své digitální transformace. Bude spolupracovat na zlepšování partnerských obchodních modelů a uvolňování schopností partnerů prostřednictvím řešení a služeb společnosti VMware. Petra s sebou přináší znalosti obchodních kanálů, které získala během více než 25 let působení v oboru. Naposledy jako viceprezidentka pro partnerský a produktový prodej v regionu EMEA ve společnosti Red Hat.
Ing. Kateřina Trčalová (1982) ve společnosti Asseco Solutions působí na marketingových pozicích od roku 2006. Od ledna se stala členkou managementu firmy – šéfkou marketingového oddělení. Kateřina absolvovala Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, Fakultu managementu a ekonomiky, magisterský program Podniková ekonomika. Pracovala na analytické pozici v obchodním controllingu společnosti Delta pekárny (dnešní United Bakeries), nyní v Asseco Solutions (dříve LCS International). Kateřina Trčalová říká: „Být vedoucí marketingu je velká výzva a těší mě, že mohu ovlivňovat komunikaci značky HELIOS. Chci pokračovat v budování jejího mediálního obrazu.“
Společnost Mastercard začíná spolupracovat s jednou z největších kryptoměnových burz na světě Coinbase. Na nově vznikajícím tržišti s nezaměnitelnými tokeny (NFT) budou zákazníci moci nakupovat jednoduše přímo platebními kartami Mastercard. Cílem společnosti Mastercard je učinit nezaměnitelné tokeny dostupnějšími. Čím více lidí má k moderním technologiím snadný přístup, tím rychlejší jsou další inovace. Ty pak podporují růst ekonomiky i rozšiřování nabídky pro spotřebitele. Digitální statky v podobě NFT velmi často tvoří hudebníci, umělci či tvůrci počítačových her. Přístup většího množství potenciálních kupců na tento trh tak podpoří další tvůrce a může vyvolat další evoluci digitálního obchodu.
Přestože nejzazší termín podání daňového přiznání fyzických osob za minulý rok (2021) je až 1. dubna 2022, někteří podnikatelé nebo OSVČ ho potřebují podat například za účelem prokázání příjmů za předchozí rok pro účely získání úvěru nebo hypotéky. Bohužel ale mají smůlu, stát nemá prozatím vlastní online formuláře. Ti, kdo byli zvyklí využívat elektronický formulář na webu Finanční správy, ale letos neprojdou. Formulář pro daň z příjmu fyzických osob za rok 2021 totiž ještě není dostupný, k dispozici má ale být až v druhé polovině měsíce února tohoto roku. Více podrobností získáte na webu Měšec.cz na této adrese.
Populární e-commerce integrátor BaseLinker, který umí snadno a rychle napojit e-shopy na největší online tržiště, přichází do Česka a na Slovensko. Nástroj tak nově mohou využít i čeští a slovenští obchodníci, kteří se díky BaseLinkeru snadno dostanou na MALL a přímo v jeho rozhraní budou moci zalistovat zboží i odbavovat objednávky zákazníků. Z BaseLinkeru lze navíc své zboží vystavit i na další online tržiště včetně polského Allegra či Amazonu. „Jsme největší evropský e-commerce integrátor a naši službu aktivně využívá více než 15 000 obchodníků. Máme za sebou 15 let vývoje a nabízíme přes 400 integrací. Náš vstup do Česka a na Slovensko znamená, že e-shopy mají nově možnost napojit se na MALL pomocí jednoduchého a spolehlivého nástroje, na který si snadno napojí i třeba svůj účetní a skladový systém,“ popisuje Radek Klouda, ředitel BaseLinkeru pro Českou republiku a Slovensko.
Důvodem, proč společnost Asseco Solutions v posledních měsících přistoupila k realizaci změn ve své struktuře, jsou především snaha o zlepšování kvality produktů i služeb a dokonalé zacílení na spokojenost zákazníka. Firma nyní klade extrémní důraz nejen na vývoj a služby, ale zejména na obchod. Proto řady jejího top managementu posílil nový obchodní ředitel, zkušený obchodník a manažer Michal Andraško (1981), absolvent několika univerzit, kde vystudoval marketing, ekonomii a management. Následně vystudoval program MBA zaměřený na strategický management na The Nottingham Trent University. Celý svůj profesní život, který započal již při studiu střední školy, věnoval prodeji v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Advokátní kancelář Rowan Legal oznámila příchod výrazné personální posily. Její právnický tým od února 2022 doplní Jan Frey (40), který patří mezi přední tuzemské experty na fúze a akvizice (M&A). Této oblasti se věnuje dlouhodobě. Partneři kanceláře věří, že se díky Freyově reputaci a expertize podaří tuto kategorii právních služeb Rowan Legal ještě rozšířit. Frey na nové působiště přichází po deseti letech v manažerských pozicích u Havel & Partners a kariéře v týmu KPMG. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších tuzemských expertů na oblast fúzí a akvizic, právních auditů a procesů due dilligence.
Poskytovatel ICT služeb, společnost CDC Data, oznámila personální změny. Novým generálním ředitelem společnosti se od 6. ledna 2022 stal Pavel Smoleň. Na této pozici střídá zakladatele a spolumajitele CDC Data Luboše Strapinu, který se přesunul do představenstva společnosti. Hlavním úkolem nového generálního ředitele bude vyhledávání a využívání příležitostí k dalšímu růstu CDC Data. Jako CEO bude Pavel Smoleň odpovědný za chod firmy a její hospodářské výsledky, které bude pravidelně předkládat představenstvu společnosti. Dále se novým obchodním ředitelem stane Martin Bedroš, když dosavadní obchodní ředitel Jiří Prokeš bude zastávat pozici provozního ředitele společnosti.
Škoda Auto jmenuje od ledna 2022 Meredith Kelly do funkce vedoucí globálního marketingu. Kelly má pracovní zkušenosti v mezinárodním marketingu a naposledy byla zodpovědná za marketingové aktivity značky Volkswagen v Jihoafrické republice. Meredith Kelly pracuje pro koncern Volkswagen od října 2015. S obchodním vzděláním a titulem v oboru podnikové finance Kelly dříve pracovala pro mezinárodní společnosti v oblasti spotřebního zboží.
Skupina Aricoma miliardáře Karla Komárka plní svou strategii expanze a získává polskou softwarovou vývojářskou společnost Clearcode, specializující se na vývoj AdTech a MarTech platforem na zakázku. Ta spolupracovala s řadou předních AdTech firem, agentur, vydavatelů a globálních mediálních společností. Skupina Aricoma, nový celoevropský hráč v oblasti IT služeb, za kterým stojí skupina KKCG, získá společnost Clearcode s cílem vstoupit na rychle rostoucí trh reklamních a marketingových technologií. Spolu se stovkou odborníků společnosti Clearcode bude skupinu Aricoma tvořit deset společností s konsolidovaným obratem přes 340 milionů eur a s více než 3 000 zaměstnanci.
Dceřinná společnost ČEZ, Telco Pro Services (TPS), rozšiřuje své portfolio o další regionální telekomunikační operátory. Poskytovatelé služeb internetu na Královéhradecku, Liberecku a Mladoboleslavsku, Magnalink a Cerberos, se od listopadu staly součástí skupiny Telco Pro Services. Cílem je nabídnout jejich prostřednictvím další služby ze sféry internetu, digitální televize či VOIP. TPS bude investovat do výstavby nových lokalit, které jsou vhodné pro instalaci optických sítí poslední míle a napojení na páteřní sítě.
Škoda Auto založila společný podnik s IT holdingem Etnetera Group. Spojením odborných znalostí a agilních metod vývoje automobilka dále pokračuje ve své strategii digitalizace. Cílem je optimalizovat uživatelskou zkušenost zákazníků společnosti Škoda Auto a vytvořit software nové generace pro éru elektromobility. Nový společný podnik Green:Code v příštích letech přijme až 200 vývojářů, softwarových architektů, obchodních analytiků, designérů UX/UI a testerů.
Ireneusz Kubies byl ve společnosti Infor jmenován na pozici Alliance Director pro region CEE, kde buduje a řídí partnerství s aliančními partnery v regionu s důrazem na rozvoj cloudových nabídek Infor na platformě Amazon Web Services (AWS). Ireneusz se v roce 2014 stal součástí týmu Infor CEE v Praze jako regionální Channel and Direct Sales Manager. Dnes je zodpovědný za rozvoj regionálních aliančních strategií a řízení vztahů s partnery z řad systémových integrátorů, technologickými či konzultačními partnery v České republice, Slovensku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku a Srbsku. Před tím strávil čtyři roky v HP jako Account Executive pro střední a východní Evropu a předtím v ICZ na pozici Product Management Manager. Vystudoval Fakultu strojní na ČVUT, obor automatizované systémy řízení.
Novým předsedou představenstva Expobank CZ se od 2. ledna stal Lubomír Lízal (na fotografii), bývalý člen bankovní rady České národní banky. Nahradil tak dosavadního člena a předsedu představenstva Ilju Mitelmana. Z představenstva odešel také Sridhar Cadambi a nahradil ho Jan Winkler. Už od loňského září posílil představenstvo Martin Provazník, čtvrtým členem je od loňského března Martin Kubíček. Novým předsedou dozorčí rady byl zvolen její dosavadní člen John McNaughton. Expobank má od Nového roku i nového mluvčího. Stal se jím Jakub Švestka, který byl do loňského května mluvčím Moneta Money Bank.
Od prosince 2021 zastává tuto funkci Martin Marek (54), pod něhož nově spadá nejen Brand Marketing a PR, ale i řízení značkových prodejen (Samsung Brand Shops Operations) a ambasadorů v místě prodeje (Field Operation) v Česku a na Slovensku. Martin Marek bude ze své pozice reportovat přímo prezidentovi společnosti Ki Young Younovi. Dříve pracoval ve společnostech Philip Morris International, Ritchy Group a zastával pozici Head of Branding ve společnosti Makro, pomáhal společnosti Imperial Brands budovat značkovou kategorii „produktů nové generace“ pro český a slovenský trh. Martin Marek získal inženýrský titul na VŠE v Praze, obor ekonomika obchodu.
Společnost Axis Communications, výrobce IP kamer a chytrých technologií v oblasti videodohledu, představila změnu na pozici regionálního ředitele pro oblast zahrnující 28 států východní Evropy, Turecko, Rusko a Společenství nezávislých států. Od Nového roku do této funkce nastoupila Anna Arwidi, která s firmou spolupracovala od roku 2013 ve službách partnerské společnosti Cognimatics AB. Ta se v roce 2016 stala součástí Axis Communications a Anna Arwidi působila na vedoucích obchodně-manažerských pozicích pro strategický rozvoj maloobchodu a měla na starosti spolupráci s významnými globálními partnery v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika). Anna má přes 20 let zkušeností s prací v oblasti rozvoje trhu a podnikání ve společnostech všech velikostí.
Pražskou vývojářskou společnost eMan, zalistovanou na pražské burze Start, počínaje Novým rokem vede Michal Košek, jeden z jejích zakládajících členů. Po jedenácti letech přechází z postu provozního ředitele a v roli CEO střídá předsedu představenstva Jiřího Horynu. Michal stojí v čele stopadesátičlenného týmu a bude upevňovat pozici eManu na trhu. Tuzemský software house aspiruje na to být přirozeným technologickým partnerem pro korporace a inovativní projekty v oblastech softwarového vývoje a digitalizace. Ke svému jmenování uvedl: „Máme v plánu navázat na úspěchy roku minulého. Plánujeme rozvoj našeho investičního fondu eMan Innovations, který bude sloužit jako inkubátor ambiciozních technologických projektů. Velký potenciál spatřujeme v blockchainu, machine learningu, AI, a proto pracujeme na jedné z prvních kryptoměnových RPG her Alteration a dalších projektech, které tyto technologie využívají.“
Na pozici s názvem Chief Solutions Officer nastupuje Jan Peroutka (42). Jde o nově definovanou nejvyšší technickou pozici, v níž bude Jan Peroutka vést tým manažerů zodpovědných za vývoj, instalaci a servis bezpečnostních technologií, inovace a návrhy integrovaných řešení a služby Securitas Operations Center včetně monitoringu více než 12 000 objektů. Jan Peroutka pracuje v Securitas ČR od roku 2008, z toho posledních devět let na různých pozicích vysokého managmentu. Je absolventem Přírodovědecké Fakulty Univerzity Karlovy.
Kyberbezpečnostní firmy varují před nárůstem ransomwarových útoků spojených s návratem Emotetu, který Europol nazval „nejnebezpečnějším malwarem na světě“. Poskytuje kyberzločincům přístup do napadených počítačů a umožňuje jejich pronájem ransomwarovým gangům. Emotet nyní sílí s pomocí malwaru Trickbot, který za 11 měsíců v roce 2021 má na svědomí přes 140 000 obětí ve 149 zemích, nejvíce z Portugalska a USA, zaměřuje se zejména na vládní a vojenské organizace. Hackeři se snaží uživatele přimět ke stažení zaheslovaných souborů ve formátu zip se škodlivými dokumenty obnovující síť botnetu Emotet. „Emotet byl nejvýkonnějším botnetem v historii a prodával svou síť infikovaných strojů hackerským skupinám. Návrat Emotetu je předzvěstí nárůstu ransomwarových útoků v roce 2022,“ říká Peter Kovalčík z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.
Nová studie společnosti Accenture upozorňuje, že přes polovinu (55 %) velkých společností nedokáže účinně zastavit kybernetický útok, efektivně rozpoznat a reagovat na bezpečnostní incident nebo nežádoucí dopad incidentu snížit. Průzkum byl proveden mezi 4 700 vedoucími pracovníky z celého světa a zkoumá, jakou má kybernetická bezpečnost ve firmách prioritu, jaká je účinnost současných bezpečnostních opatření a jak je na tom úroveň investic do IT zabezpečení. Čtyři z pěti respondentů (81 %) si myslí, že „zachovat si náskok před útočníky je neustálý boj a náklady jsou neudržitelné“, což představuje nárůst oproti 69 % v loňském průzkumu. A přestože 82 % respondentů v průzkumu uvedlo, že v uplynulém roce své výdaje na kybernetickou bezpečnost navýšili, vzrost počet nežádoucích narušení útočníkem, která zahrnují neoprávněný přístup k datům, aplikacím, službám, sítím nebo zařízením – a to o 31 % na průměrných 270 na jednu firmu.
Globální krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se promítá i do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky spadl na úroveň krizového období roku 2009. A aut bude ještě méně a budou dražší. Začátkem letošního roku byly ojetiny s nájezdem od 500 do 500 tisíc km a nebourané na českém trhu v průměru za 377 tisíc korun, v říjnu už za 425 tisíc, to je nárůst o 13 procent! Kdo s koupí auta váhal, mohl v případě modelů nižší střední a střední třídy reálně prodělat 50 tisíc. A přitom si koupil opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr ojetin průměrně 111 tisíc kilometrů, v říjnu už 118 tisíc. Na základě analýz Carvago.com předpokládá, že v průběhu tří měsíců klesne nabídka vozů k prodeji o dalších 5 až 10 procent díky dalším odstávkám výroby během Vánoc, nižší prodejnosti vozů v prosinci a současné nechuti lidí prodávat svá auta. To se odrazí na cenách. Vzniká zpětná vazba, kdy růst cen vytváří tlak na jejich další růst. Pokud zvažujete pořízení ojetého vozu, jednejte rychle. „Zlepšení není na dohled,“ radí Jakub Šulta, CEO Carvago.com.
Počet firemních insolvencí v Česku loni vzrostl o 5 % na 686 případů. Nejčastěji krachovaly firmy v oblasti obchodu, výroby a stavebnictví, nejvíce pak v Praze (318), následovaly Jihomoravský a Moravskoslezský kraj. I když nárůst není dramatický, signalizuje sílící ekonomické tlaky a potřebu firem pružně reagovat na změny trhu. Mnohé podniky však stále přehlížejí varovné signály nebo podceňují strategické řízení.
Za každým bankrotem přitom obvykle stojí kombinace více faktorů – od chybných rozhodnutí přes špatné řízení až po nedostatek inovací. „Firemní bankrot často nebývá důsledkem jedné velké chyby, ale spíš řetězce malých špatných rozhodnutí, přehlédnutých varovných signálů a přílišné důvěry v setrvačnost byznysu,“ říká expert na restrukturalizace firem a zakladatel společnosti JPF Czech Jiří Jemelka.
Zajímavý posun vnímání přichází i mezi českými podnikateli. Zatímco ještě před deseti lety byla insolvence stigma, dnes ji řada byznysmenů vnímá podobně jako investoři v USA – jako důsledek podnikatelského rizika a důležitou životní zkušenost.
V prvním čtvrtletí se průměrná mzda v ČR podle aktuální dat ČSÚ meziročně nominálně zvýšila o 6,7 procenta na téměř 47 tisíc korun, v reálném vyjádření vzrostla o necelá čtyři procenta. Tempo mezd ve srovnání s rokem 2024 evidentně zpomaluje, a to mimo jiné v důsledku mírnějšího přidávání v průmyslu. Pomalejší nárůst platů zaznamenal i veřejný sektor s výjimkou školství.
„Pozitivním signálem je, že tahounem současného mzdového růstu jsou obory s vysokou přidanou hodnotou – například informační technologie, energetika či nemovitosti. Naopak pomaleji rostou mzdy v sektorech, kde produktivita stagnuje,“ dodává datový analytik a manažer portálu JenPráce.cz Michal Španěl.
Co čekat dál? „První kvartál obvykle nastavuje laťku pro zbytek roku, takže růst mezd o více než šest procent je velmi pravděpodobný. Předcovidové reálné úrovně však nejspíš dosáhnou až v roce 2026,“ popisuje další očekávání hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Česká technologická skupina Etnetera Group má od začátku května novou finanční ředitelku. Tereza Mádrová bude zodpovídat za finanční řízení celé skupiny Etnetera Group. Jedním z jejích hlavních úkolů bude propojení finančních procesů napříč všemi šesti firmami ve skupině, které dosud fungovaly s individuálním nastavením.
Tereza Mádrová má dlouholeté zkušenosti z finančního řízení českých holdingových struktur. Před nástupem do Etnetera Group působila jako CFO ve společnosti 100 Towers Holding, kde řídila přibližně 20 společností z České republiky a Polska v oblastech nemovitostí, zdravotní péče a sportovního vybavení. Předtím zastávala pět let pozici finanční ředitelky ve společnosti Capexus, a to do prosince 2022. V této pozici zodpovídala za finanční řízení českých a slovenských poboček a zároveň vedla prodej společnosti Capexus do skupiny ČEZ. V ACTUM Digital vedla tým reportingu a controllingu a nastavovala finanční procedury v osmi firmách.
Mádrová vystudovala finance a účetnictví na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je rovněž součástí žebříčku 131 inspirativních žen ve financích za rok 2025.
Po čtyřech měsících v řadě, kdy se nálada v tuzemském průmysl zlepšovala, přišla v květnu korekce. Index nákupních manažerů PMI poklesl meziměsíčně ze 48,9 na 48 bodů, což ukazuje na pokračující útlum ve zpracovatelském sektoru. Ten trvá již téměř tři roky, podobně je tomu i v Německu.
„Zhoršení podmínek ve zpracovatelském průmyslu šlo v květnu ruku v ruce s nižší výrobou, ale zejména poklesem nových zakázek. Dubnové obnovení jejich růstu tak mělo jepičí život. V květnu ale tuzemští průmyslníci již hlásili opětovně vysokou míru nejistoty spojenou s obchodní politikou, zejména mezi odběrateli v automobilovém průmyslu. To je nepříjemná zpráva, protože právě automotive doposud držel celý průmysl nad vodou,“ dodává k číslům hlavní ekonom ČSOB Private Banking Dominik Rusinko.
Po premiérovém ročníku se do Bratislavy vrací odborné setkání Slovak Contact Center Forum (SCC Forum), které spojuje profesionály z oblasti zákaznické péče, kontaktních center a digitální komunikace. Druhý ročník proběhne 3. června 2025 od 8.30 do 15.30 hodin v prostorách bratislavského hotelu Tatra. Mezi partnery i letos je společnost Konecta, poskytovatel outsourcingu zákaznických služeb v Česku a na Slovensku. SCC Forum je unikátní platforma, zaměřující se na výměnu zkušeností, networking a sdílení praxí v oblasti kontaktních center a zákaznické zkušenosti. Akce se ponese v duchu propojení technologií a lidského přístupu. Nosnou myšlenkou je, jak umělá inteligence mění komunikaci se zákazníky, jak se vyvíjí očekávání klientů a jak důležité je přizpůsobovat strategie aktuálním trendům v oboru. Program pod heslem „Kvalitní týmy – klíč ke spokojeným klientům“ nabídne tematické přednášky, panelové diskuse i případové studie. Vystoupí odborníci z firem Orange, Credit Call či Daktela. Účastníci zhodnotí stav a vývoj kontaktních center na Slovensku a budou se zabývat lidmi a jejich potenciálem v době, kdy sílí vliv moderních technologií, jako je AI. Vstup je podmíněn předchozí registrací a je určen výhradně odborníkům z firemního prostředí.
Foto: Hotel Tatra, Bratislava