Tuzemské firmy a veřejné instituce se připravují na opatření vyžadovaná evropskou bezpečnostní směrnicí NIS2. Do českého právního řádu ji implementuje nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který by měl nabýt účinnosti v polovině letošního roku. Řada společností už provádí nezbytné analýzy a plánuje realizaci změn. Mnoho firem však novou směrnici neřeší, často proto, že o ní vůbec neví. Průzkum poradenské skupiny Moore Czech Republic mezi více než dvěma stovkami soukromých podnikatelů, vrcholových manažerů a zaměstnanců na vyšších vedoucích pozicích napříč obory ukázal, že 72 % respondentů o NIS2 dosud neslyšelo! Větší firmy a odvětví kritické infrastruktury se proaktivně staví ke směrnici NIS2. Uvědomují si, že správná aplikace legislativy vyžaduje komplexní přístup. Proces trvá 6 až 18 měsíců podle velikosti a složitosti organizace. Nedostatek zdrojů a nejasné řízení zpomalují proces. Jen čtvrtina společností má plán implementace, zatímco 29 % žádný nemá. Firmy brzdí nedostatek odborných znalostí a složitost legislativy NIS2.
Martina Chloupková nově vede People & Culture ve společnosti Seyfor jako Chief People Officer. Přináší zkušenosti z Edenredu a Heureka Group. Jejím prvním cílem bude nastavení HR procesů týmové spolupráce v Česku a na Slovensku. Chloupková zastává manažerskou HR roli od roku 2013, kdy byla pověřena vedením HR týmu společnosti Aramark. Největší zkušenosti získala při řízení lidských zdrojů ve společnosti Heureka během zásadních investičních IT projektů a transformace ze start-upu na mezinárodní scale-up. Do role HR ředitelky společnosti Seyfor se posouvá po necelém půlroce z pozice Enterprise & Public HR manažerky. Jejím cílem bude harmonizovat procesy napříč všemi divizemi a společnostmi pod správou Seyforu. Zaměří se na vytvoření a sjednocení procesů pro efektivní nábor, implementaci vzdělávacích programů pro rozvoj odborných dovedností a podporu leadershipu. Chloupková se stává i členkou představenstva společnosti Seyfor.
STEYR ARMS, světově působící výrobní společnost, která patří pod českou investiční skupinu RSBC, nově povede Milan Šlapák. Ve své nové roli se zaměří na rozšíření produktového portfolia, zefektivnění chodu společnosti a její silnou expanzi na americkém trhu, který je klíčový pro další růst a rozvoj značky. „Americký civilní trh přesahuje hodnotu pěti miliard dolarů ročně, což z něj činí klíčovou oblast pro silnou expanzi společnosti STEYR ARMS. Rozšíření působnosti na tomto trhu je strategickým krokem, přičemž důvěryhodná reputace založená na špičkové kvalitě produktů a výrobní závod přímo v USA hrají zásadní roli pro civilní i státní zákazníky. Naším hlavním cílem je posílit lokální týmy a vytvořit produktovou strategii přizpůsobenou specifickým požadavkům amerického trhu. K tomu využijeme synergií a know-how společnosti AREX, která se specializuje na krátké palné zbraně a již patří do portfolia skupiny RSBC. Tato spolupráce rozšíří portfolio STEYR ARMS a zajistí lepší konkurenceschopnost na globálním trhu,” říká Milan Šlapák, CEO STEYR ARMS.
Poradenská skupina Talers akvírovala firmy Buršíková s.r.o. a HL Daňová kancelář s.r.o., čímž posílila své služby v daňové a účetní praxi. Rozšiřují se do Přerova a Kroměříže a nově nabízejí strategické a finanční poradenství, což posiluje jejich multioborovou nabídku. S akvizicí Buršíková s.r.o. se k Talers připojil Martin Buršík jako odborník v oblasti účetnictví a také jako nový partner skupiny. S více než 18letou praxí v oblasti firemních financí a strategií a specializací na optimalizaci cash-flow, snižování nákladů a nastavování strategických cílů zároveň rozšířil služby Talers o sekci Řízení firemních financí a strategie, zaměřenou na podporu firem v klíčových okamžicích.
Jsme mediálním partnerem konference FIN (R)Evoluce. Pro naše čtenáře jsme dostali pět vstupů zdarma. Stačí na mail marketing@iinfo.cz napsat, že máte o vstupenky zájem. Prvních pět nejrychlejších získá registraci zdarma. Společně se podíváme na to, jak se finanční domy připravují na budoucnost v éře AI a představíme si využití nových technologií ve finančnictví. Program toho nabízí opravdu hodně. Akce proběhne 27. února v hotelu Jalta v centru Prahy, celým dnem nás provede šéfredaktor pořádajícího serveru Měšec.cz Dalibor Z. Chvátal.
Průmyslová produkce byla, dle nejnovějších dat ČSÚ, v roce 2024 meziročně o 1,4 % nižší. Útlum se ale netýkal všech segmentů. Meziročně rostla produkce kartonových obalů o 8 %. To je dobrým indikátorem minulého i budoucího stavu české ekonomiky – vše totiž začíná u obalového materiálu. Tahounem růstu produkce byly zejména retail a e-commerce. Mnoho firem loni přesunulo své produkce ze zahraničí zpět do Česka. Jak na tom ale bude odvětví průmyslu letos, je otázkou. Nepřímý vliv na něj mohou mít cla administrativy Donalda Trumpa. Pokud by k tomu došlo, může se to odrazit ve snížení hospodářského růstu a poklesu výroby v Evropě. Česko ale může profitovat přesunem výroby ze západních zemí do Česka. V e-commerce sektoru by se čínská tržiště mohla více zaměřit na evropský trh, což by se odrazilo v jejich rostoucím tržním podílu na úkor evropské e-commerce, tedy i české, s čímž souvisí i sektor obalových materiálů. Tak komentuje situaci Martin Hejl, jednatel společnosti THIMM, která se v zabývá výrobou obalových materiálů.
Ivana Brancuzká byla jmenována partnerkou společnosti Crowe a Contract Administration pro Českou republiku. Crowe patří do jedné z deseti největších účetních a poradenských sítí na světě a spolu s Contract Administration je součástí skupiny Advartis Group, která v Polsku, České republice a na Slovensku zaměstnává více než 500 lidí. Ivana je součástí skupiny Advartis již více než 16 let. V roce 2008 nastoupila na pozici mzdové účetní, postupně se vypracovala na vedoucí pozice a od prosince 2022 působí jako Country manažerka společnosti Crowe a Contract Administration pro ČR. Jako partnerka bude hrát klíčovou roli v dalším strategickém rozvoji obou firem.
Obchodní divize Mobile Solutions společnosti Panasonic Connect Europe oznámila jmenování Damiena Fernandeze do role manažera pro evropské prodejní kanály a partnery pro značku Toughbook. Damien sídlí ve francouzském Lyonu a jeho hlavní odpovědností bude zlepšovat nabídku prodejních kanálů značky prostřednictvím rozvoje programů, zefektivnění operací a budování užších vztahů s prodejci, distributory a partnery. Zaměří se na obohacení partnerského ekosystému Toughbook zvýšením hodnoty svých programů a rozšířením příležitostí k partnerství na stávajících i nových trzích.
Prologis oznámil jmenování nového seniorního lídra, Jana Balcera. Ve své nové roli bude zodpovědný za vedení týmů Real Estate and Customer Experience (RECX) v České republice a na Slovensku. Tyto týmy se zaměřují na plnění individuálních potřeb a přání zákazníků prostřednictvím špičkových komplexních služeb. Propojují odborníky z různých oblastí, díky čemuž mohou nabídnout integrovaná a inovativní řešení na míru. Jan přichází do Prologis ze společnosti P3 Logistic Parks kde jako Senior Property Manager hrál klíčovou roli při správě rozmanitého portfolia logistických nemovitostí. Předtím více než pět let působil jako Property Manager ve společnosti VGP. Má mnohaleté cenné zkušenosti nejen z oblasti logistiky a nemovitostí, ale také z financí a provozu.
Sdružení pro zahraniční investice – AFI – na plenárním zasedání volilo nové vedení, členy Řídícího výboru a Kontrolní komise. Novou předsedkyní Řídícího výboru AFI se stala Gabriela Hrbáčková, CEO společnosti Hofmann Wizard, která v Řídícím výboru AFI působí už několik let. Místopředsedy sdružení byli zvolení Klára Sobotková, Development Director pro Česko ve společnosti Panattoni, která tuto roli zastávala i v předchozím období, a Blake Wittman, European Business Director firmy GoodCall. Z plenárního zasedání vzešla také nová role čestného předsedy AFI. Stal se jím Kamil Blažek, dosavadní dlouholetý předseda AFI, zároveň partner v advokátní kanceláři Kinstellar. Do Řídícího výboru Sdružení pro zahraniční investice byli dále zvoleni Martin Dittrich (Billfinger), Klára Hrubá (Hays), Dan Ledvinka (ASB Group), Bořivoj Líbal (Eversheds Sutherland) a Jan Linhart (KPMG). Ondřej Votruba zůstává členem Řídícího výboru a nadále působí jako Výkonný ředitel AFI. Nové členy přineslo plenární zasedání také do Kontrolní komise AFI. Jejím předsedou bude i nadále Luděk Hanáček (Deloitte), místopředsedou se stal Pavel Klusáček (Drees & Sommer), a třetím členem byl zvolen Jakub Lichnovský (PRK Partners).
Společnost Pure Storage oznámila rozšíření strategické spolupráce se společností Micron Technology. Tato strategická spolupráce umožňuje dodávat vysokokapacitní a energeticky úsporná úložiště, která vyžadují poskytovatelé hyperškálových řešení. Nabídka Pure Storage bude využívat nejnovější generace flash paměti Micron G9 QLC NAND pro budoucí produkty využívající modul DirectFlash od Pure. Společné úsilí je pokračováním desetileté iniciativy integrace nejnovější technologie Micron NAND do řešení Pure Storage, která zahrnuje sedm generací produktů. Generace Micron G8 QLC NAND v kombinaci modulem DirectFlash společnosti Pure Storage s kapacitou 150 TB je již odladěna pro nasazení v produkčním prostředí. V kombinaci s vyspělou platformou pro ukládání dat Pure Storage přináší toto řešení úložiště s obrovskou kapacitou disků, vysokým výkonem i nízkou latencí; zároveň umožňuje zjednodušení architektury a znamená výrazné zlepšení energetické účinnosti.
Nabírat zaměstnance plánuje v tomto čtvrtletí 43 % zaměstnavatelů, zatímco většina firem nepočítá se změnami počtu lidí. Zvyšovat mzdy se ale chystá 57 % podniků, ukázal online průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem. „Firmy teď víc sázejí na zvýšení motivace svých zaměstnanců, současně ale očekávají brzké oživení hospodářství,“ shrnuje František Boudný, ředitel personálky. Podle 29 % dotázaných manažerů současná produktivita jejich zaměstnanců roste. Současně 57 % jich očekává nejpozději do konce pololetí zlepšení ekonomické situace firmy. „Zajímavé také je, že skoro šestina zaměstnavatelů má pocit, že na trhu je méně vhodných zájemců o práci a téměř třetina hodnotí jejich kvalitu jako horší,“ uzavírá Boudný.
Společnost Gordic získala prestižní ocenění Společnost roku v oblasti kybernetické bezpečnosti. Ocenění udělila redakce magazínu Review pro obranný a bezpečnostní průmysl, který spoluvydává Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky (AOBP). Předání ocenění proběhlo 16. ledna v rámci Výročního zasedání reprezentativní redakční rady magazínu v prostorách Domu armády v Praze. Na slavnostním vyhlášení Nejlepších výrobků, společností a osobností v obranném a bezpečnostním průmyslu České republiky za rok 2024 se sešlo na 170 představitelů sektoru a státní správy, včetně zástupců vlády, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva obrany, Generálního štábu Armády ČR, Policie ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu a dalších klíčových organizací. Loni získala společnost Gordic certifikaci nejvyšší možné bezpečnostní úrovně komerčního cloudu (BÚ3). Tato certifikace, udělovaná v rámci Katalogu cloud computingu spravovaného Digitální a informační agenturou, potvrzuje, že cloudové služby společnosti Gordic postavené na integrační platformě GINIS splňují nejpřísnější kritéria bezpečnosti a ochrany dat. Gordic také v roce 2024 úspěšně uplatnil v komerčním i veřejném sektoru své aplikace pro systematické řízení kybernetické bezpečnosti a splnění požadavků vyplývajících ze směrnice NIS2.
Značku knižního secondhandu Knihobot bude mít nově na starosti Žaneta Kratochvílová. Za sebou má úspěšné působení v Rohlíku a také Plzeňském Prazdroji, kde stála za oceněnou kampaní „Frisco se vrací“. V Knihobotu povede brandovou marketingovou komunikaci napříč všemi trhy. Pod svá křídla si tak bere brandovou marketingovou komunikaci napříč všemi trhy, kde Knihobot/Bookbot působí, i těmi, kam se teprve chystá. Její vizí je představit Knihobot jako službu pro široký mainstream, která dokáže zaujmout nejen knižní komunitu. Kromě brandové komunikace v Prazdroji má Kratochvílová za sebou také působení v Rohlíku na pozici senior brand manažera. Stála zde za řadou projektů včetně kampaně Boží Vánoce s Jiřím Bartoškou v hlavní roli, která se stala součástí několika vánočních sezón.
Definovat strategii holdingu, postavit nejlepší HR tým v Česku a být oporou zakladatelům a CEO firem – to hodlá přinést české technologické skupině SatoshiLabs její nový COO Ladislav Veselý. Do nového prostředí přináší mnohaleté zkušenosti, které získal jako CEO Slevomat Group nebo vedoucí produktové divize v Seznam.cz. Téměř pět a půl roku působil Veselý ve vedení společnosti Slevomat. Zde se z provozního ředitele již po roce stal CEO a nakonec stanul ve vedení všech tří firem skupiny. Byznysové výsledky Slevomatu po skončení pandemie považuje za svůj největší kariérní úspěch. Za jednu z největších lekcí v profesním životě považuje své působení v Seznam.cz, odkud si odnesl zkušenosti z produktové práce, agilních metod a vzdělávání. Pozici CPO (chief product officer) zastával také ve vydavatelství Economia.
Poradenská skupina Talers, specializující se na poradenství pro rodinné firmy, fúze a akvizice, mezigenerační obměnu, family office a korporátní poradenství, posiluje svůj tým o nové partnery. Na pozici partnera skupiny se posunul dosavadní seniorní analytik Martin Vachata (na obrázku vlevo), který se dlouhodobě věnuje projektovému managementu, realizaci finančních a tržních analýz, odhadům tržní hodnoty firem a prodejům a nákupům společností. Jako nový partner se připojil Martin Buršík, který má za sebou více než 18 let praxe v oblasti firemních financí a strategií. Specializuje se na optimalizaci cash-flow, snižování nákladů a nastavování strategických cílů. Kromě toho má zkušenosti s návrhem motivačních schémat pro management a podporou klíčových rozhodnutí ve firmách.
Společnost Salesforce uvádí dvě novinky určené pro maloobchod: Agentforce for Retail a Retail Cloud s moderním pokladním systémem (POS). Tyto nástroje, poháněné umělou inteligencí, přinášejí revoluční změny v oblasti automatizace procesů, zefektivnění práce a poskytování personalizovaných nákupních zážitků. Agentforce for Retail zavádí předpřipravené funkce s umělou inteligencí, které automatizují úkoly, jako je správa objednávek, plánování schůzek a vytváření věrnostních kampaní. Maloobchodníkům umožňuje využívat digitální pracovní sílu ke zvýšení produktivity a snížení nákladů. Retail Cloud s moderním POS spojuje data z fyzických i digitálních kanálů na jediné platformě. To obchodníkům umožňuje poskytovat konzistentní a personalizované služby prostřednictvím funkcí, jako je nekonečné uličky, clienteling, vícekanálové plnění a bezpečný offline režim pokladen.
Konzultačně-technologická firma Logio má od ledna 2025 nového obchodního ředitele Filipa Zapletala. Dosavadní šéf obchodu Jan Jirovec zůstává jednatelem a spolumajitelem firmy – oba se nyní společně soustředí na mezinárodní expanzi. Pod Filipovým vedením se Logio soustředí na pronájem licencí softwaru VERITICO, což znamená přechod z jednorázového prodeje licencí na model Software as a Service. Jako integrátor pro logistiku či výrobu plánuje Logio převzít kompletní odpovědnost za celé projekty klientů a znatelně tak rozšířit svou působnost. Cílem je také rozšíření automatizačních projektů, které přesahují středoevropský region. Filip pracuje v obchodním týmu Logio pět let. Dříve působil v agenturách McShakespeare a Boticelli PR, kde měl na starosti rozvoj nového byznysu. V oblasti sales se pohybuje už od roku 2009.
Mgr. Pavel Tesařík je advokátem disponujícím rozsáhlými zkušenostmi v oblasti fúzí, akvizic, korporátního práva, insolvencí a restrukturalizací. Jeho profesní praxe zahrnuje poskytování právních služeb v celé řadě složitých lokálních i zahraničních transakcí zejména v odvětví průmyslu, dopravy, telekomunikací a IT a insolvenčních případů v České republice, včetně zastupování klientů v předinsolvenční fázi a ve věřitelských orgánech. Jeho práce pro klienty zahrnovala nejen strategické poradenství, ale i aktivní účast na restrukturalizacích a řešení úpadkových situací dlužníků. Pavel Tesařík je absolventem Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Během studia absolvoval program University of Cambridge zaměřený na anglické právo a právo EU, a také se zúčastnil studijních pobytů na univerzitách v Německu a Norsku.
Adam Berdár byl od ledna 2025 jmenován novým obchodním ředitelem společnosti NTT Czech Republic, která je součástí skupiny NTT DATA. Na různých obchodních pozicích působí ve skupině již více než deset let. Krátce po nástupu do pozice obchodníka ve společnosti Dimension Data, která se později stala součástí skupiny NTT, začal vést malý tým juniorů, z kterého postupně vybudoval komerční obchodní oddělení s obratem přes 350 milionů korun. Od roku 2022 vedl v NTT Czech Republic kromě komerčního týmu také skupinu obchodníků pro sektor veřejné správy. Adam Berdár (36) vystudoval Filosofickou fakultu Prešovské univerzity v Prešově. Je také absolventem programu Advanced Leadership Development na IE University of Madrid.
„Vyplývá to ze zveřejněných dat ČSÚ. V listopadu meziročně reálně klesla o 2,7 %, meziměsíčně byla nižší o 1,5 %. Stejný propad přitom byl zaznamenán v průmyslové produkci už před rokem. Tehdy činil meziroční pokles také 2,7 %. Vypadá to tedy, že dva měsíce růstu, které česká průmyslová produkce zaznamenala v srpnu a září, byly v jejím celkovém vývoji spíše výjimkou,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic, a pokračuje: „Nedařilo se ani zvyšovat hodnotu nových zakázek. Ta v listopadu klesla meziročně o 1,4 %. Tuzemské nové zakázky sice vzrostly o 3,1 %, vliv zahraničních zakázek byl však silnější. Meziročně byly nižší o 3,8 %. Velký nárůst zaznamenala hodnota nových zakázek naposledy v srpnu, tehdy meziročně vzrostla o 10,6 %, od té doby pozvolna klesala. V září byla meziročně vyšší o 5,1 %, v říjnu už jen o 2,0 %, nyní se dostala do záporných čísel. Předpokládám, že v prosinci bude její vývoj obdobný.“ U listopadové stavební produkce došlo k meziročnímu růstu o 2,5 %, ač byl do jisté míry ovlivněn nízkou srovnávací základnou z loňského roku. Vyšší byla stavební produkce i v meziměsíčním srovnání, a to o 1,8 %. Rostla hodnota vydaných stavebních povolení (o 2,6 % více), počet zahájených bytů (o 62,4 % více), méně naopak bylo dokončených bytů (o 38,1 % méně). „Ač by to mohlo vypadat, že se ve stavebnictví blýská na lepší časy, nemyslím si, že tomu tak bude,“ dodává Kymlička. „Pro rok 2025 očekávám zdražení bytů i nájmů, a tím pádem jejich vyšší nedostupnost. Propad bude pokračovat i ve výstavbě rodinných domů, kde hypotéky zůstanou kvůli vysokým sazbám pro mnoho zájemců nedosažitelné.“
Společnost Würth, výrobce montážní a upevňovací techniky, má od ledna nového ředitele obchodu pro Českou republiku. Stal se jím Petr Waldmann, který pracuje ve skupině Würth od roku 2018. Bude zodpovědný za vztahy se zákazníky a rozvoj obchodu v Česku. Würth tak posiluje strategii, kladoucí důraz na osobní přístup, vztahy se zákazníky a multikanálový prodej. To se neodráží jen v nabídce produktů a technologií, ale i v ambiciózním cíli překročit v následujících letech obrat ve výši dvě miliardy korun. Petr má magisterský titul z Mannheim Business School v Německu. Profesní dráhu ve Würth zahájil během studií jako obchodní asistent pro člena představenstva Dr. Jana Allmanna. Během sedmi let zastával několik pozic, naposledy jako market manager pro Česko a Slovensko a zodpovídal za controlling pro východní Evropu.
Od ledna 2025 se novým CEO a zároveň společníkem Unicorn Attacks stává Jan Pauly. Ve vedení společnosti střídá zakladatele firmy Víta Šuberta, který i nadále naplno zůstává součástí týmu a bude se vedle péče o klienty soustředit na produktový rozvoj firmy, její expanzi na zahraniční trhy a strategii růstu. Pod vedením Víta Šuberta a Martina Medka se Unicorn Attacks během sedmi let etablovala jako partner, který pomáhá firmám, velkým zavedeným hráčům i začínajícím start-upům, najít správný směr a vyhnout se úskalím jejich byznysu. Jan Pauly přichází do čela Unicorn Attacks s více než desetiletou praxí v oblasti strategie a managementu. V minulosti působil například jako CEO technologické firmy PDI. Kromě toho se jako právník věnuje i výuce na Univerzitě Karlově.
Společnost Panasonic jmenovala Shusuke Aokiho generálním ředitelem a výkonným ředitelem společnosti Panasonic Connect Europe (PCOEU) se sídlem v německém Wiesbadenu. Bývalý ředitel pro transformaci, který posledních 14 let žil a pracoval v Evropě, povede organizaci a bude pomáhat jejím evropským firemním zákazníkům orientovat se v současných socioekonomických výzvách prostřednictvím zavádění nejnovějších technologických inovací. Pan Aoki, který má rozsáhlé zkušenosti s B2B a B2G, vedl před přijetím této funkce úspěšné týmy v oblasti prodeje řešení na klíč, systémového inženýrství, marketingu a transformace v Japonsku, Spojených státech a Evropě. Ve funkci nahradí Hiroyukiho Nishiumu, který úspěšně provedl podnik pandemií.
Kia oznámila jmenování Heung Gu Kanga do pozice prezidenta, který od 1. ledna 2025 působí na nové pozici v českém zastoupení společnosti. Navazuje tím na předchozí kariéru u značky Kia, kde v průběhu posledních několika let působil v oblasti mezinárodního obchodu – naposledy jako výkonný koordinátor společnosti Kia Nizozemsko. Funkci přebírá po Kyoungsun Yoo, který uvedenou roli zastával poslední dva roky. Pan Kang přináší řadu zkušeností z národní i mezinárodní úrovně, které nabyl během svého 19letého působení u značky Kia. Ve své kariéře se zaměřuje na obchodní strategii a provozní oblasti – od prodeje přes marketing a produkty až po zákaznické služby. Heung Gu Kang se narodil v roce 1978 v Jižní Koreji. Vystudoval Hanyang University v Soulu obor strojní inženýrství. Je ženatý a má syna.
Společnost Traficon posiluje svůj management. Novým výkonným ředitelem, jednatelem a minoritním spolumajitelem společnosti se stal Tomáš Hůlek, který v posledních měsících vede její transformaci. Jejím cílem je modernizace a digitalizace vnitřních procesů a nový přístup k vnímání zákazníka, což se promítlo i do inovativního pojetí designu prodejen. Tomáš Hůlek je zkušený manažer, který působil v řadě renomovaných mezinárodních společností, jako jsou Philip Morris, Mondelēz a Mars, kde zastával vedoucí pozice v oblastech obchodu, marketingu nebo strategického plánování.
Senát České republiky schválil novelu zákona o DPH, která nyní míří k podpisu prezidenta a k následnému vyhlášení ve Sbírce zákonů. Předpokládá se, že její účinnost nastane k 1. lednu 2025. Novela zahrnuje tyto zásadní oblasti: • povinnost vrácení odpočtu DPH při neuhrazení závazku do šesti měsíců od data splatnosti; • prodloužení lhůty pro opravu základu DPH až na sedm let; • zkrácení lhůty pro uplatnění nároku na odpočet DPH; • rozšíření situací vedoucích k opravě DPH u nedobytných pohledávek; • nový koncept osvobození při dodání nemovitosti a zcela jiná pravidla pro určení podstatné změny stavby; • nový přístup k vystavování daňových dokladů zákazníkem (self-billing). Zdroj: Deloitte
Vánoční sezóna je pro zákazníky i obchodníky. Zákazníci hledají ty správné dárky, obchodníci způsoby, jak jim tento proces usnadnit. Hyperpersonalizace, která využívá umělou inteligenci a analýzu dat, hraje v tomto směru stále větší roli, protože dokáže doporučit přesně to, co zákazník hledá. Dle průzkumů 71 % lidí očekává při nakupování personalizovaný zážitek, a když ho nedostanou, 76 % z nich odchází zklamaných. Nadměrné množství nabídek bez jasného smyslu však může zákazníky odradit, pokud nebudou relevantní a citlivě nastavené. Hyperpersonalizace přesahuje tradiční personalizaci, jako je třeba oslovení zákazníka jménem nebo doporučení produktů na základě nákupní historie. Jde o sofistikovaný proces, kdy umělá inteligence (AI) a strojové učení analyzují velká množství dat v reálném čase – od předchozích nákupů, přes chování na webu až po geografickou polohu. Tyto informace umožňují nabízet produkty, obsah nebo služby přesně odpovídající individuálním potřebám zákazníka. Tak Amazon používá AI, aby zákazníkům doporučil produkty na základě toho, co si již koupili, co hledali nebo si přidali do košíku. Netflix jde dál, když doporučuje filmy a seriály na základě historie sledování i na základě času, kdy uživatel vybraný obsah sleduje. „Tyto nástroje výrazně zvyšují šanci, že zákazník najde to, co skutečně hledá, nebo naopak objeví něco, co by jej ani nenapadlo,“ říká Jan Skovajsa, CEO digitální agentury myTimi.
Vedení české poradenské skupiny BDO se rozšiřuje o nového partnera, kterým se stal Petr Vondraš. Ten je certifikovaným daňovým poradcem, který se specializuje zejména na problematiku daně z přidané hodnoty (DPH), přičemž je také členem sekce DPH Komory daňových poradců. Petr Vondraš tak doplňuje dosavadní pětici nových partnerů, kteří byli letos do této vedoucí role jmenováni. Petr Vondraš má více než 20 let zkušeností v oblasti daňového a účetního poradenství se zaměřením na nepřímé daně, zejména daň z přidané hodnoty (DPH). Celou svou kariéru strávil ve společnostech, které jsou součástí dnešního BDO.
Dozorčí rada Komerční banky zvolila na další období Jana Juchelku členem představenstva KB. V souvislosti s uplynutím funkčního období ho dozorčí rada znovu zvolila s účinností od 5. srpna 2025. Jan Juchelka od roku 1995 působil ve Fondu národního majetku České republiky, v letech 2002 až 2005 byl předsedou výkonného výboru. V letech 1999 až 2006 byl členem dozorčí rady Komerční banky (KB). Do KB nastoupil v roce 2006 jako ředitel pražské Obchodní divize korporátního bankovnictví a následně v tomtéž roce na pozici člena představenstva zodpovědného za řízení úseků Top Corporations a Investičního bankovnictví. Od roku 2012 pracoval v centrále Société Générale v oblasti Korporátního a Investičního bankovnictví, kde působil na pozici Managing Director, Head of Coverage se zodpovědností za korporátní klientelu v regionu střední a východní Evropy, Středního východu a Afriky. Současně působil jako Senior Banker pro oblast střední a východní Evropy.
Česká technologická skupina Etnetera Group má od začátku května novou finanční ředitelku. Tereza Mádrová bude zodpovídat za finanční řízení celé skupiny Etnetera Group. Jedním z jejích hlavních úkolů bude propojení finančních procesů napříč všemi šesti firmami ve skupině, které dosud fungovaly s individuálním nastavením.
Tereza Mádrová má dlouholeté zkušenosti z finančního řízení českých holdingových struktur. Před nástupem do Etnetera Group působila jako CFO ve společnosti 100 Towers Holding, kde řídila přibližně 20 společností z České republiky a Polska v oblastech nemovitostí, zdravotní péče a sportovního vybavení. Předtím zastávala pět let pozici finanční ředitelky ve společnosti Capexus, a to do prosince 2022. V této pozici zodpovídala za finanční řízení českých a slovenských poboček a zároveň vedla prodej společnosti Capexus do skupiny ČEZ. V ACTUM Digital vedla tým reportingu a controllingu a nastavovala finanční procedury v osmi firmách.
Mádrová vystudovala finance a účetnictví na Vysoké škole ekonomické v Praze. Je rovněž součástí žebříčku 131 inspirativních žen ve financích za rok 2025.
Po čtyřech měsících v řadě, kdy se nálada v tuzemském průmysl zlepšovala, přišla v květnu korekce. Index nákupních manažerů PMI poklesl meziměsíčně ze 48,9 na 48 bodů, což ukazuje na pokračující útlum ve zpracovatelském sektoru. Ten trvá již téměř tři roky, podobně je tomu i v Německu.
„Zhoršení podmínek ve zpracovatelském průmyslu šlo v květnu ruku v ruce s nižší výrobou, ale zejména poklesem nových zakázek. Dubnové obnovení jejich růstu tak mělo jepičí život. V květnu ale tuzemští průmyslníci již hlásili opětovně vysokou míru nejistoty spojenou s obchodní politikou, zejména mezi odběrateli v automobilovém průmyslu. To je nepříjemná zpráva, protože právě automotive doposud držel celý průmysl nad vodou,“ dodává k číslům hlavní ekonom ČSOB Private Banking Dominik Rusinko.
Po premiérovém ročníku se do Bratislavy vrací odborné setkání Slovak Contact Center Forum (SCC Forum), které spojuje profesionály z oblasti zákaznické péče, kontaktních center a digitální komunikace. Druhý ročník proběhne 3. června 2025 od 8.30 do 15.30 hodin v prostorách bratislavského hotelu Tatra. Mezi partnery i letos je společnost Konecta, poskytovatel outsourcingu zákaznických služeb v Česku a na Slovensku. SCC Forum je unikátní platforma, zaměřující se na výměnu zkušeností, networking a sdílení praxí v oblasti kontaktních center a zákaznické zkušenosti. Akce se ponese v duchu propojení technologií a lidského přístupu. Nosnou myšlenkou je, jak umělá inteligence mění komunikaci se zákazníky, jak se vyvíjí očekávání klientů a jak důležité je přizpůsobovat strategie aktuálním trendům v oboru. Program pod heslem „Kvalitní týmy – klíč ke spokojeným klientům“ nabídne tematické přednášky, panelové diskuse i případové studie. Vystoupí odborníci z firem Orange, Credit Call či Daktela. Účastníci zhodnotí stav a vývoj kontaktních center na Slovensku a budou se zabývat lidmi a jejich potenciálem v době, kdy sílí vliv moderních technologií, jako je AI. Vstup je podmíněn předchozí registrací a je určen výhradně odborníkům z firemního prostředí.
Foto: Hotel Tatra, Bratislava
Společnost Société Générale Equipment Finance (SGEF) nebankovního financování firem a člen Skupiny Komerční banky, oznamuje změnu ve svém vrcholovém vedení. S účinností od 1. června 2025 se novým generálním ředitelem a jednatelem společnosti stane David Formánek. Ve funkci nahradí Reinholda Knödla, který po více než třiceti letech působení v leasingovém byznysu a mezinárodní skupině odchází do penze. David je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze. V letech 1993–2001 působil v pobočce Deutsche Bank AG v Praze. Do Komerční banky nastoupil v roce 2001, kde zastával řadu manažerských pozic. Od srpna 2018 do června 2025 zastával pozici člena představenstva Komerční banky zodpovědným za oblast Corporate and Investment Banking.
Společnost iSTYLE jmenovala Tomáše Břečku do pozice Country Managera pro český trh. Břečka, který v iSTYLE působí přes 14 let, bude zodpovědný za strategické směřování společnosti, rozvoj prodejní sítě a posílení B2B segmentu, který představuje klíčovou oblast růstu. Ve své nové roli se Břečka zaměří na strategický rozvoj iSTYLE na českém trhu, zajištění zdravého růstu společnosti a za svou klíčovou výzvu považuje posilování pozice v B2B segmentu. Kromě správy stávající sítě kamenných prodejen i prodejního online kanálu se proto chce soustředit na rozšíření týmu zaměřeného na firemní zákazníky a na posilování vztahů s významnými obchodními partnery.