Úřad práce ČR (ÚP ČR) zveřejnil data nezaměstnanosti k 30. dubnu 2025. Podíl nezaměstnaných ke konci dubna zůstal na 4,3 %. V meziročním srovnání byl podíl nezaměstnaných vyšší o 0,6 procentního bodu, tedy o 38 462 uchazečů. Oproti předchozímu měsíci vzrostl v dubnu počet evidovaných volných pracovních míst, a to o 4 046 na celkových 95 798. Výsledkem situace je boj o zaměstnance. Lze předpokládat, že mzdy dál porostou, ale ještě rychleji poroste tlak na produktivitu a automatizaci rutinních činností. HR oddělení už nestačí jen „inzerovat volné místo“; musí stavět značku zaměstnavatele na datech, personalizovat náborové kampaně a nabízet benefity s měřitelným dopadem, zejména v oblasti mentálního zdraví a dlouhodobého vzdělávání. Z mezinárodního hlediska jsme na tom v rámci EU ve srovnání dobře. To do Česka přitahuje zahraniční investory, ale zároveň zvyšuje konkurenční tlak – zaměstnavatelé se budou přetahovat nejen mezi sebou, ale i s nově příchozími kapitálově silnými hráči. Pokud stát rychle neodstraní bariéry v přístupu zahraničních specialistů a firemní sektor neotevře dveře rodičům, seniorům či lidem na částečných úvazcích, může se letos napjatý trh změnit z komparativní výhody v brzdu ekonomického růstu.
„Vývoz v březnu 2025 vykázal solidní meziroční růst o 6 % a dosáhl hodnoty 429,7 mld. Kč. Dobrou zprávou je, že do zemí, které patří mezi naše hlavní vývozní partnery, jako jsou Německo, Slovensko, Polsko a Francie, export meziročně vzrostl o více než 6 %. Do Spojeného království dokonce téměř o 12 %. Zajímavý je růst vývozu do Spojených států, meziročně o 23,3 %, což může svědčit o snaze amerických odběratelů o předzásobení v důsledku hrozeb vysokých celních sazeb. Z vybraných zemí vzrostl export nejvíce na Filipíny (o 108,3 %), do Izraele (o 77,3 %), Dánska (o 66,8 %) a Indonésie (o 53,4 %), nicméně je třeba dodat, že podíl každé z těchto zemí na celkovém vývozu ČR je pod jedním procentem," říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade, a dodává: „U rozhodujících položek českého exportu registrujeme nárůst u motorových vozidel, a to o 8,3 %, elektrických zařízení o 10,2 % a počítačů, elektronických a optických přístrojů o 8,7 %. U ostatních větších kategorií evidujeme jen marginální růst nebo propad.“
Agentura Blueprints, specializovaná na LinkedIn, po roce fungování oznamuje rozšíření týmu s mezinárodním přesahem. Pod křídla agentury přicházejí dvě osobnosti, které posilují ambici stát se evropskou jedničkou v oblasti LinkedIn marketingu. S novým mezinárodním týmem, spojením USA a Česka a synergií mezi kreativitou, daty a LinkedIn kampaněmi míří Blueprints k rozvoji partnerství s firmami, hledajícími výkon, inovaci a porozumění ekosystému LinkedIn. Mark Francis Long (na obrázku vlevo) je uznávaný komunikační stratég, TEDx speaker, zakladatel projektu I AM LEX a kreativec se zkušenostmi v USA, Evropě a Asii. Spolupracoval s globálními značkami a do Blueprints přináší unikátní expertízu v oblasti neurodivergence, kreativity a digitální komunikace. Tomáš Richter je analytik a výkonnostní marketér s 20 lety zkušeností. Specialista na LinkedIn Ads a Google Ads, jež dlouhodobě spolupracuje s klienty v rámci realitních a B2B kampaní. Byl jedním z prvních konzultantů na LinkedIn Ads v Česku.
Společnost Pipedrive, která stojí za populární CRM platformou pro malé a střední podniky, má nového CEO. Pozici generálního ředitele převzal Paulo Cunha, který firmu povede do další fáze růstu a přinese do ní své zkušenosti z oblasti manažerského poradenství, technologií a private equity. Cunha je známý odvážnými marketingovými a produktovými strategiemi, které pomohly zrychlit růst řady společností. Naposledy to bylo v roli prezidenta firmy SeatGeek, platformy v oblasti živé zábavy, kde měl na starost firemní spotřebitelský marketplace. Předtím strávil osm let v Expedia Group, v níž působil v exekutivních rolích pro marketing, růst a business development pro Hotels.com. Cunha zastával strategické a provozní funkce u evropského správce aktiv ECS a mezinárodní nizozemské bankovní a finanční společnosti ING. Před tím pracoval i jako konzultant pro Boston Consulting Group. Cunha vystudoval obor business administration na nizozemské univerzitě v Tilburgu, kde získal titul PhD.
Hrubý domácí produkt (HDP) očištěný o cenové vlivy a sezónnost byl v 1. čtvrtletí podle předběžného odhadu o 0,5 % vyšší než v předchozím čtvrtletí a v porovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku vzrostl o 2,0 %. Mezičtvrtletní růst HDP byl ovlivněn především nadále rostoucími výdaji na konečnou spotřebu domácností. Mírně pozitivní vliv měly také výdaje na tvorbu hrubého kapitálu i zahraniční poptávka. „Meziroční růst ekonomiky o 2,0 % byl výhradně podpořen domácí poptávkou, zejména výdaji na konečnou spotřebu domácností. Negativní příspěvek mělo saldo zahraničního obchodu,“ sdělil Vladimír Kermiet, ředitel odboru národních účtů ČSÚ. Hrubá přidaná hodnota rostla v obou srovnáních ve stavebnictví, skupině odvětví obchodu, dopravy, ubytování a pohostinství, i ostatních službách. Pokles nastal ve zpracovatelském průmyslu. Zaměstnanost mezičtvrtletně vzrostla o 0,5 % a oproti stejnému čtvrtletí loňského roku vzrostla o 0,9 %.
Zdroj: ČSÚ
Pro podnikatelské prostředí je dodržování zákonů spojeno s finančními, časovými i personálními náklady. Snad každá vláda prohlašuje, že zbytečnou byrokracii odstraní. Jak se to ale v praxi daří? Také to reflektují uznávané ankety Absurdita roku a Paragraf roku. Kdokoli má teď unikátní možnost hlasovat a rozhodnout o vítězi, a to do 12. května 2025. Odborným garantem anket vyhlašovaných v rámci podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku je Hospodářská komora ČR.
Absurdita roku je anketa, jejímž cílem je upozornit na nejnesmyslnější byrokratické povinnosti uložené podnikatelům. Vyhlašování anticeny má přispět ke kultivaci tuzemského podnikatelského prostředí. Během své existence přispěla k odstranění řady zbytečných zákonů a vyhlášek. Absurdní předpisy nominuje veřejnost z řady podnikatelů, různých oborových asociací a svazů a cechů. O vítězné absurditě rozhoduje veřejnost v online hlasování.
Paragraf roku je anketa, která již několik let doprovází vyhlašování Absurdity roku. Oceňuje konkrétní aktivitu veřejné správy, která má za cíl pomáhat českému podnikání. Může se jednat o nově přijatý zákon, nařízení, vyhlášku, ale i návrh, snahu nebo vizi, jak podnikatelům zjednodušit život. Svůj tip mohou zaslat sami podnikatelé, odborné svazy a instituce, ale i široká veřejnost. O vítězi rozhodne v hlasování veřejnost.
Letošní nominace naleznete zde a hlasovat je možné zde.
Seyfor se po šesti letech od prvního vstupu stane stoprocentním vlastníkem skupiny Dotykačka. V rámci dokončení dlouhodobé transakce podepsal Seyfor dohodu, na jejímž základě získá zbývajících 42% podíl a završí strategickou akvizici nejpoužívanějšího pokladního systému v České republice, který má přesah na polský a slovenský trh. První akviziční krok Dotykačky učinil Seyfor v roce 2019, kdy získal 24% podíl. Ve stejném roce pak navýšil svůj podíl na 58 %. Následně došlo k řadě dalších strategických kroků: akvizici společnosti Smart Software, provozovatele pokladního systému pro řetězce SmartPOS i začlenění platebního řešení Dotypay, nedílné součásti Dotykačky. Ta bude působit jako samostatná značka v rámci skupiny Seyfor a zaměří se na posílení pozice na stávajících trzích i rozšíření do dalších evropských zemí. Na obrázku Michal Rybovič, partner private equity firmy Sandberg Capital (vpravo) a Tomáš Hardt, partner investiční společnosti Redwood Capital (vlevo).
Vladimír Holovka bude od 1. května jmenován do funkce ředitele investiční platformy XTB pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko. Čtyřicetiletý absolvent Vysoké školy ekonomické působí ve společnosti již 15 let a nahradí Davida Šnajdra. Vladimír začínal v XTB jako stážista a account manager, a postupně se vypracoval až na pozici obchodního ředitele, kterou zastává již dvanáct let. Středoevropský region je v současné době jedním z nejúspěšnějších v celosvětové síti XTB, přičemž český i slovenský trh patří do TOP 5 nejvýznamnějších geografických oblastí celé skupiny XTB. Platforma se zasloužila o změnu vnímání investování v regionu, který v tomto odvětví historicky zaostával za západními zeměmi.
Nový průzkum společnosti Deloitte mapuje technologické a digitální trendy v ČR. Z průzkumu ale vychází několik zajímavostí.
Počet Čechů, kteří používají AI, se meziročně ztrojnásobil. Zatímco v roce 2023 ji používalo 23 % Čechů, loni se jejich počet téměř ztrojnásobil (60 %). Popularita AI v Česku tak výrazně roste a její nástroje se stále více integrují do každodenního života.
Meziročně došlo i k nárustu Čechů, kteří umělou inteligenci používají denně. Zatímco v roce 2023 to bylo přibližně 5 % uživatelů, loni šlo již o 27 %. Až 40 % respondentů dále uvedlo, že jim generativní umělá inteligence významně usnadňuje život a šetří čas.
Mizí rozdíl mezi pohlavími. Zatímco v roce 2023 dominovali v používání AI muži, kteří tvořili většinu uživatelů, a ženy představovaly jen necelou třetinu, o rok později se situace změnila. Češi tak loni tvořili 54 % uživatelů, Češky pak už 46 %.
Značná část Čechů a Češek se ale používání AI i nadále brání (40 %). Jako hlavní důvody uvádějí, že jí nerozumí nebo neví, jak ji využít v každodenním životě. Někteří ji považují za příliš pokročilou, jiní se obávají jejích negativních dopadů a potenciálních rizik.
Agentura CzechTrade a AMBIS vysoká škola podepsaly memorandum o spolupráci zaměřené na rozvoj vzdělávání, výzkumu a lidských zdrojů v oblasti mezinárodního obchodu. Memorandum má za cíl prohloubit spolupráci obou institucí a využít synergií pro podporu českých exportérů a zvyšování odborných kapacit v oblasti vnějších ekonomických vztahů. V rámci spolupráce se obě instituce zaměří na odborné stáže, výzkum a vzdělávání studentů, kteří se připravují na kariéru v mezinárodním obchodě. Memorandum dnes za CzechTrade podepsal generální ředitel Radomil Doležal a za AMBIS rektorka Martina Mannová.
Advokátní kancelář Rowan Legal oznamuje příchod významné posily. Na partnerskou pozici přichází z PwC Legal Olga Kaizar, která bude mít na starosti specializaci práva nemovitostí. Mgr. Olga Kaizar přináší více než dvacetileté zkušenosti s poskytováním právních služeb v oblasti nemovitostí. Disponuje odborností jak z velkých realitních transakcí, tak i z komplexního nemovitostního poradenství zahrnující mimo jiné i M&A transakce, spojené s financováním nebo restrukturalizacemi. Rovněž se zabývá problematikou ESG a environmentálním právem, v rámci kterého se aktivně podílela na rozvoji služeb pro klienty.
Společnost Colliers, poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, oznámila jmenování Kataríny Brydone ředitelkou Colliers v České republice s účinností od 2. května 2025. Brydone se zaměří na podporu celkového růstu a zvyšování provozní efektivity v České republice. Bude úzce spolupracovat s Monikou Rajskou-Wolińskou, generální ředitelkou Colliers pro střední a východní Evropu (CEE), s cílem diverzifikovat nabídku služeb poskytovaných klientům na místní úrovni i v celém regionu.
Advokátní kancelář Rowan Legal s oznamuje řadu nových povýšení. Jiří Mňuk (na obrázku) byl jmenován Managing Associate, Jakub Zámyslický spolu s Pavlínou Růžičkovou postoupili na pozici Counsel a Gabriela Hosnedl společně s Martinem Fišerem jsou novými Senior Associates. Tato povýšení jsou uznáním jejich odborných znalostí, pracovního nasazení a přínosu pro kancelář.
Od 1. května 2025 se novou generální ředitelkou a předsedkyní představenstva Modré pyramidy stavební spořitelny ze skupiny Komerční banky stane Monika Truchliková. Michael Pupala bude od stejného data jmenovaný na novou pozici v rámci skupiny Société Générale. Michael Pupala je od roku 2021 generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Modrá pyramida stavební spořitelna. Je také 1. místopředsedou Asociace českých stavebních spořitelen a místopředsedou dozorčího výboru ČBA. Monika Truchliková má bohaté zkušenosti v oblasti bankovnictví s více než 20 lety praxe ve strategickém řízení produktů, marketingu a digitální transformace. Svoji kariéru v Komerční bance zahájila v roce 2002 a od té doby zastávala klíčové manažerské pozice s odpovědností za růst a inovace v retailovém i korporátním segmentu. Od roku 2019 působí jako Tribe leader Daily Banking Tribu a zaměřuje se na digitalizaci a inovace klíčových produktů a služeb. Mezi její nejvýznamnější infrastrukturální projekty patří výměna karetního systému a budování Payment Hubu KB.
Zdeněk Jodas (41) se stal obchodním ředitelem pro český trh ve společnosti Mediaboard, české jedničky na poli monitoringu médií a media intelligence. Jako nový CSO bude mít na starosti vedení české pobočky po obchodní stránce a rozvoj klientského portfolia. Stává se jedním z prvních členů vedení Mediaboardu po oddělení od mateřské společnosti Imper. Zdeněk působil poslední tři roky jako Head of customer service pro Mediaboard i Imper. Byl tak součástí firmy během jejích produktových inovací, díky kterým se Mediaboard z nástroje na monitoring médií stal nejkomplexnější media inteligence platformou na českém trhu. Spolu se svým týmem prošel i rebrandingem společnosti spojeným s expanzí do zahraničí. Před svým působením v Mediaboardu sbíral zkušenosti také jako key account manažer a projektový manažer ve společnosti Česká cesta.
Nezisková organizace Czechitas oznamuje změnu ve vedení. Po více než dvou a půl letech ve funkci přebírá provozní ředitelka Lucie Mairychová (na obrázku vlevo)¨pozici CEO a Senta Čermáková se stává členkou správní rady Czechitas i Nadačního fondu. Lucie nastoupila do Czechitas v roce 2021 a prošla cestou od Head of Product & Operations přes roli provozní ředitelky až na CEO. Pod jejím vedením organizace nastavila strategické řízení, implementovala OKR (Objectives and Key Results) a zvládla klíčové organizační změny. Senta nastoupila do Czechitas jako CEO v září 2023. Za více než rok a půl v Czechitas výrazně akcelerovala produktovou orientaci na AI, AI transformaci a tím posílila novou vizi. Přivedla pozornost významných partnerů i veřejných institucí a významné osobnosti do Advisory Boardu. Díky ní Czechitas začíná rezonovat po celém světě, kde vystupovala na řadě konferencí včetně březnové SXSW v Austinu. Nyní se bude soustředit na strategická partnerství venku a s veřejnou správou i budování značky Czechitas v souvislosti s digitální transformací.
Advokátní kancelář Novalia má nového partnera. Stává se jím Vojtěch Tancoš, který ve firmě působí už od roku 2017. Jmenování potvrzuje dlouhodobou strategii Novalia, podle níž se každý advokát stává zároveň partnerem kanceláře. Tento model je na českém trhu výjimečný nejen svou transparentností, ale i systémem odměňování. Vojtěch Tancoš působení v kanceláři zahájil jako student práv, následně zde absolvoval koncipientskou praxi a po úspěšném složení advokátních zkoušek pokračuje v Novalia jako partner. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kde promoval s vyznamenáním. V praxi se zaměřuje především na M&A, obchodní právo a pracovní právo. I nadále bude klientům poskytovat právní podporu při transakcích i každodenních právních starostech.
Productboard přivítal se začátkem roku do svého vedení hned dva nové lídry: Briana Ledermana (na obrázku vlevo) jako chief revenue officer a Vinaye Rama v roli vice president of engineering. S jejich zkušenostmi z firem Salesforce, Microsoft nebo DocuSign, spolu s novým nástrojem Productboard Pulse využívajícím umělou inteligenci, se firma posouvá do další fáze AI-driven produktového managementu. Tento krok je součástí širší strategie zaměřené na expanzi zákaznické základny a na posílení inovací a vývoje produktů pro více než 6 000 stávajících zákazníků.
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě, posiluje svůj tým. Na pozici Financial Controller pro Českou republiku a Slovensko přichází zkušená profesionálka v oblasti finančního a provozního řízení nemovitostí, Zuzana Černá. Ta přináší dvacetiletou zkušenost z oblasti správy komerčních nemovitostí a finančního řízení. Ve své předchozí praxi se věnovala plánování a realizaci strategických cílů, řízení projektových týmů, koordinaci interních a externích auditů, stejně jako pronájmu a správě komerčních prostor. V nové roli v GARBE bude odpovědná za financování projektů v České republice a na Slovensku, správu finančních operací a jejich optimalizaci. Dále bude zajišťovat finanční reporting a podklady pro rozhodování top managementu společnosti. Během své kariéry působila Zuzana Černá ve společnostech Savills a Kaufland Česká republika, kde získala bohaté zkušenosti v oblasti finančního a provozního řízení. Je absolventkou České zemědělské univerzity v Praze.
Rozvoj firemních aplikací a produktového portfolia pro společnosti podnikající v oboru finančních služeb, automotive a energetiky vede v Seyforu nově David Pecivál. Jako Business Line Director přebírá vedení divize Business Apps, která zajišťuje vývoj a provoz systémů a aplikací incadea, OneCore, D3Soft a software v prosinci získané společnosti NCC, dlouhodobého slovenského lídra v oblasti softwaru pro poskytovatele leasingových služeb. Na nové pozici využije David více než 20leté zkušenosti v oboru, které získal působením v širokém spektru odborných i manažerských rolí. Z konzultanta, analytika a projektového manažera ve společnosti AXIOM Provis se vypracoval až na pozici COO, kterou zastával přes 12 let. Patřil mezi klíčové osobnosti, které se podílely na růstu původní společnosti a rozšiřování zákaznické základny až do akvizice Seyforem, k níž došlo před pěti lety. Od té doby působil v Seyforu jako Business Unit Manager pro systémy incadea a OneCore.
Mezinárodní poradenská společnost Boston Consulting Group po pěti letech mění v Česku své vedení. Novým vedoucím pražské kanceláře se stává Jaroslav Šnajdr. Ve funkci střídá Jamie Brindleyho, který vedl pražskou kancelář od roku 2020. Jamie Brindley se posouvá na pozici vedoucího regionu EMESA (Evropa, Střední východ, Jižní Amerika a Afrika) pro oblast retailového poradenství. díky čemuž má pražská kancelář poprvé v historii ve struktuře BCG zastoupení v nadnárodní vedoucí roli. Jaroslav Šnajdr se v uplynulých letech podílel na růstu aktivit BCG v České republice a střední Evropě. Zastával funkci ředitele náboru v Praze a byl součástí místních výborů pro kariérní rozvoj konzultantů a vedoucích projektů ve střední Evropě.
Jak ukázal online průzkum personální agentury Předvýběr.CZ, zvyšovat mzdy ve druhém čtvrtletí plánuje 44 % firem. Průzkum proběhl koncem března mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů, šéfů a personalistů firem. Chuť přidávat zaměstnancům je tak o třináct procentních bodů slabší, než tomu bylo podle stejné ankety na začátku roku. „Je dobré dodat, že nejčastěji firmy mění mzdy na začátku roku, v jeho průběhu to bývá méně obvyklé,“ upřesňuje František Boudný, ředitel personální agentury. O sedm procentních bodů ale přibylo podniků, které ve druhém čtvrtletí chtějí nabírat zaměstnance. „Až pětina dotázaných vnímá, že na trhu je více vhodných uchazečů o práci,“ dodává šéf personálky. Zatímco na začátku roku 57 % respondentů očekávalo zlepšení ekonomické situace firmy v horizontu tří až šesti měsíců, nyní jich je jenom pětadvacet procent. Současně ale tři ze čtyř dotázaných neočekávají žádnou změnu.
Zakladatel a ředitel softwarové společnosti Good Sailors Filip Molčan rozšiřuje své působení o pozici Chief Innovation Officer v holdingu M2C. Jeho úkolem bude rozvíjet využití nejmodernějších technologií v oblasti komplexní správy a údržby budov. Molčanův tým, jehož doménou je vývoj a testování aplikací, se v rámci M2C specializuje na technologie, které transformují služby v oblasti správy a údržby budov. Tyto technologie přinášejí zákazníkům zvýšení efektivity provozu, snížení nákladů a úsporu energií.
Allegro realizuje plánované změny ve vedení, které oznámilo v říjnu 2024. Jmenování nového generálního ředitele bylo výsledkem komplexních interních a externích procesů. Marcin Kuśmierz oficiálně převezme funkci generálního ředitele Allegro sp. z o.o. od Roye Perticucciho 5. května 2025 a vedení Allegro.eu na valné hromadě v červnu. Tento krok bude důležitým mezníkem v rozvoji společnosti, přičemž přechod současného CEO na pozici Special Advisora zajistí hladké a kontrolované předání odpovědností. Marcin Kuśmierz je zkušený manažer, podnikatel a investor s více než 25 lety profesních zkušeností v technologiích, e-commerce, fintechu a AI průmyslu.
Společnost FUNDSTER nedávno získala první crowdfundingovou licenci České národní banky pro firemní dluhopisy. Platforma Dluhopisomat, kterou provozuje, právě zahájila provoz a začala nabízet služby skupinového financování pro investory a emitenty. Spuštění platformy, fungující s licencí a pod kontrolou ČNB, je zásadním krokem k bezpečnějšímu, transparentnějšímu a inovativnějšímu trhu s firemními dluhopisy. Na platformě Dluhopisomat získávají investoři přímý online přístup k investičním příležitostem v oblasti firemních dluhopisů. Platforma splňuje všechny požadavky nařízení EU o skupinovém financování (ESCPR), týkající se ochrany investorů, a nabízí výhradně české dluhopisy, které prošly podrobným prověřením včetně analýzy rizik. Na tomto základě posuzuje platforma současné i budoucí schopnosti emitenta plnit finanční závazky a hodnotí investiční riziko dluhopisů.
E-shop Spokojený pes má nového páníčka. Po dvaceti letech předává zakladatelka a dosavadní CEO Soňa Fialková vedení společnosti Matúši Karaffovi, který přichází s bohatými zkušenostmi v oblasti e-commerce. Jako cíl si stanovil přivést Spokojeného psa k miliardovému obratu. Plánuje další expanze, rozšíření služeb a posílení pozice e-shopu na českém i slovenském trhu. E-shop Spokojený pes založila v roce 2005 Soňa Fialková a malý rodinný podnik dovedla až na pozici předního lídra na trhu s chovatelskými potřebami. Nyní e-shop dosahuje téměř 650milionového obratu, provozuje vlastní dovážkovou službu Rychlý pes a pro své zákazníky doposud otevřel tři kamenné prodejny.
Vedení společnosti HECHT MOTORS přebírá Richard Vlček, někdejší vrcholový manažer značek Sparkys, DoDo nebo Loap. Mezi jeho priority bude patřit zákaznický servis, digitalizace značky a její viditelnost v on-line prostoru. Richard Vlček přichází do čela společnosti z technologického startupu DoDo. Jeho hlavním cílem bude udržet vysokou důvěryhodnost značky HECHT u české veřejnosti. Druhou prioritou, ke které chce Vlček směřovat svou pozornost, je digitalizace v oblasti prodaných položek a viditelnost značky v on-line prostoru – ať už na sociálních sítích, platformě YouTube nebo v mediálním prostoru. V segmentu prodeje si nový výkonný ředitel klade za cíl propojit e-shopy a fyzické pobočky konceptem multichannel.
Počítačová škola GOPAS získala prestižní autorizaci Microsoft Solutions Partner for Training Services a stala se jedinou společností v České republice a na Slovensku, která tímto titulem disponuje. Tato autorizace potvrzuje technickou odbornost a schopnost poskytovat špičková IT školení v souladu s nejnovějšími technologickými standardy. Studie ukazují, že týmy IT profesionálů certifikovaných společností Microsoft dosahují o 26 % lepšího výkonu ve všech oblastech ve srovnání s necertifikovanými kolegy na stejných pozicích. „Díky tomuto ocenění si naši zákazníci mohou být jisti, že jejich školení probíhá na nejvyšší úrovni, zejména v oblastech datové analytiky, umělé inteligence a infrastruktury. Získáním této prestižní autorizace GOPAS posiluje svou pozici lídra v IT vzdělávání a poskytuje nejkvalitnější výuku technologií Microsoft,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
Do čela marketingu společnosti M2C přichází Radek Janata, zkušený manažer s více než 17 lety praxe. Dříve působil v renomovaných retailových firmách jako Billa, PepsiCo nebo MOL. Před nástupem do M2C se v Košík.cz soustředil na expanzi online prodeje potravin do dalších zemí. M2C v posledních letech posiluje svou technologickou divizi Innovis. Mezi vlajkové produkty této sekce patří Welcomo, moderní elektronická recepce pro automatizaci návštěvnických procesů, nebo M2C Space, největší dohledové centrum ve střední Evropě. Díky svému technologickému zázemí firma v současnosti expanduje na trhy v USA nebo na Blízkém východě.
Vůbec první a jedinou odbornou konferenci zaměřenou na Public Relations v rámci známého oborového „reklamního“ festivalu Cannes Lions letos uspořádá česká agentura PRAM Consulting. Garantem akce PR in Cannes bude mezinárodní organizace International Communications Consultancy Organisation (ICCO), která sdružuje celou globální PR komunitu. „Během Cannes Lions se PR dlouhodobě příliš neprosazuje, i když v rámci soutěže již delší dobu existuje kategorie public relations, kterou však vyhrávají většinou reklamní agentury. Z pohledu obsahu je Cannes Lions zcela bez špetky PR. Proto jsme si vyzkoušeli mini akci zorganizovat v minulém roce, díky které jsme zjistili obrovský potenciál a poptávku po prezentaci PR a letos přicházíme s celodenní akcí,“ vysvětluje Patrik Schober, zakladatel a majitel agentury PRAM Consulting, který se festivalu Cannes Lions pravidelně účastní. Konference PR in Cannes se bude skládat z kulatých stolů a panelových diskuzí vedených odborníky, to vše zaměřené na rozvíjející se roli PR při snaze o dosahování obchodních úspěchů klientů. Tomu odpovídá i podtitul letošní konference – „Traditional PR Services Breaking into Solutions for Business“ – který zdůrazňuje, že se PR rozrůstá i mimo tradiční vztahy s médii a stává se základním motorem obchodních strategií, řízené reputace a firemního úspěchu.
Konzultačně-technologická firma Logio mění po intenzivním růstu v posledních letech své nejvyšší vedení. Od října přebírá pozici CEO Oto Hausmann, který dosud působil jako COO. Od září se zároveň novým finančním ředitelem stal Petr Marzin, který do společnosti přišel z finančního startupu Symfio. Dosavadní generální ředitel Marek Šucha se přesouvá do představenstva a jako jeden z pěti spolumajitelů Logio nadále zůstává aktivní ve vlastnické struktuře.
Firma chce dlouhodobě rozvíjet kvalitu a pozici svých služeb nejen ve střední Evropě, ale zároveň pracuje na rozběhu prodeje ve Španělsku a postupně i na dalších trzích. Pětice spolumajitelů Logio, sdružených ve skupině Patero, bude i nadále s vedením firmy udávat směr, podporovat inovace a strategické směřování rozvoje firmy.
Marek Šucha, který doposud Logio jako CEO vedl, k tomu dodává: „V Patero se nyní více zaměřujeme na řízení a rozvoj všech svých dalších investic a současně na budování nových projektů. Logio dospělo a nyní je na dlouhodobě, systematicky budovaném týmu, aby hýbal firmou dopředu. Ale jsme tady jako aktivní majitelé, kteří se těší na další podporování firmy, zákazníků i zaměstnanců.“
Česká národní banka na dnešním zasedání v souladu s očekáváními ponechala úrokové sazby opět beze změny. Základní repo sazba tak nadále zůstává na 3,5 %, kam se dostala po posledním květnovém snížení. Bankovní rada přitom ve svých prohlášeních pokračuje ve zdůrazňování proinflačních rizik, jako jsou zvýšený růst cen služeb a rychlý růst cen nemovitostí. Centrální bankéři v čele guvernérem Michlem rovněž dlouhodobě upozorňují na rizika spojená s expanzivní fiskální politikou. Nyní, kdy prohlášení pravděpodobné nové vlády indikují navýšení výdajů do ekonomiky, a tedy i riziko více expanzivní fiskální politiky nabývá reálných rozměrů, by tedy obezřetnost ČNB měla být o to větší.
„V důsledku toho tak již v naší nové prognóze neočekáváme další snížení úrokových sazeb ČNB. Základní repo sazba by podle nás měla po delší dobu zůstat na současných 3,5 %. Důvodem je právě předpokládaná fiskální expanze, která by na horizontu měnové politiky, tedy na přelomu let 2026 a 2027, mohla proměnit trend vývoje ekonomiky i inflace. Ekonomika by sice rostla rychleji, inflace by se ale po poklesu pod 2 % v roce 2026, který předpovídáme hlavně vlivem levnějších energií, následně v důsledku vyšší vládních výdajů zřejmě vrátila nad dvouprocentní cíl centrální banky,“ říká analytik Komerční banky Martin Gürtler.
Ten větší pravděpodobnost z hlediska dalšího pohybu úrokových sazeb stále přisuzuje jejich snížení než zvýšení. Kolem přelomu roku, kdy by mělo dojít ke vzniku nové vlády a schválení státního rozpočtu na rok 2026, by tak mělo být jasné, zda se výhled více expanzivní fiskální politiky naplňuje. „Pokud by k tomu nedošlo, je možné, že dezinflační tendence ekonomiky v příštím roce přetrvají a centrální banka bude v důsledku toho muset úrokové sazby dále snížit,“ uzavírá Gürtler.
Společnost Cleevio sází vše na AI, zároveň se mění na holdingovou skupinu. Do čela nově vzniklé Cleevio Group se vrací původní zakladatelé Lukáš Stibor a Jan Částek. Cleevio Group kromě IT firmy Cleevio sdružuje také web3 vývojáře CleevioX, Cleevio Labs zaměřené na služby AI agentů a nově spuštěnou platformu Surprizz.ai. Klientům nabízí různé formy pomoci s jejich AI transformací.
„AI je největší byznysová příležitost za posledních 23 let, vracíme se, abychom ji využili na maximum. Našim cílem je využít naše know-how v digitalizaci velkých firem a hands-on zkušenosti z budování startupů k úspěšné AI transformaci Cleevia i byznysů našich klientů,“ říká CEO Cleevio Group Lukáš Stibor.
Stibor založili Cleevio v roce 2007 s Miroslavem Chmelkou a během následující dekády z něj vytvořili globální IT agenturu. V roce 2017 se pak mezi společníky přidal Jan Částek. Mezi značkami, se kterými Cleevio spolupracovalo, jsou mimo jiné Coca-Cola, Volkswagen, Deloitte, O2, Prima nebo třeba McDonald’s. Poslední roky se trojice zakladatelů věnovala zejména spin-off projektům, které svým potenciálem vývojářskou agenturu přerostly, jako je trojice startupů Spendee, Angee a Gamee.
Privatbanka ze skupiny Penta Investments jmenovala Petra Řeháka do funkce generálního ředitele a předsedy představenstva, který nahrazuje na této pozici Ľuboše Ševčíka. Ten po 18 letech odchází. Řehák je zkušený lídr s téměř 30letou praxí, přičemž Privatbanky přichází s jasnou vizí posílit její pozici jako moderní digitální privátní finanční instituce ve středoevropském regionu.
Pod novým vedením plánuje banka rozšířit individualizovanou nabídku produktů a služeb, rozvine distribuční síť, ve které zvýší úroveň osobního přístupu ke klientům, a bude investovat do inovativních digitálních řešení. Součástí strategie je také segment malých a středních podniků, pro který Privatbanka připravuje novou, na míru šitou nabídku.
Petr Řehák přináší bohaté zkušenosti z vedení významných finančních institucí a consultingu, například z Equa bank, Citibank a Deloitte. V Equa bank se podílel na vybudování jedné z nejúspěšnějších „challenger“ bank v regionu s důrazem na digitální bankovnictví a klientskou zkušenost. V Citibank úspěšně transformoval privátní bankovnictví a wealth management.
Jan Bureš se od 1. listopadu 2025 stal novým hlavním ekonomem skupiny ČSOB, zároveň zůstává v ekonomickém týmu mateřské skupiny KBC. Jeho dosavadní funkci hlavního ekonoma společnosti Patria Finance převzal Dominik Rusinko z týmu ekonomických expertů skupiny ČSOB.
Jan Bureš vystudoval VŠE v Praze, obor Hospodářská politika. Před nástupem do bankovního sektoru pracoval jako analytik Českého statistického úřadu a vedoucí výzkumu v Institutu pro evropskou politiku Europeum. V roce 2005 se stal seniorním ekonomem ČSOB a KBC. Od roku 2007 působil jako hlavní ekonom Poštovní spořitelny a v roce 2016 přešel na pozici hlavního ekonoma Patria Finance. Je spoluautorem publikace Náklady a přínosy přijetí eura. V roce 2020 byl během pandemie členem Ekonomického poradního týmu při krizovém štábu vlády ČR. V roce 2024 ho vláda jmenovala členem Výboru pro rozpočtové prognózy na jeho první funkční období.
Ke změně dochází v návaznosti na plánovaný profesní posun hlavního ekonoma ČSOB Martina Kupky, který se od 1. listopadu zaměřuje na strategický výzkum a analýzy střední a východní Evropy jak pro skupinu ČSOB, tak pro potřeby KBC.